Ο χάρος καραδοκούσε στις ράγες

adendro_dystyxima_ose.jpg

Το κατεστραμμένο κτίριο όπου εισήλθε η μηνχαή του σιδηροδρόμου της ΟΣΕ Τα τρία σενάρια της τραγωδίας - Μέχρι την Παρασκευή το πόρισμα της επιτροπής

Η μεγάλη ταχύτητα φαίνεται πως είναι το επικρατέστερο σενάριο για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα με συρμό Ιντερσίτι του ΟΣΕ που σημειώθηκε στις 9.45 το βράδυ του Σαββάτου, λίγα χιλιόμετρα πριν από την άφιξη στη Θεσσαλονίκη, καθώς περνούσε από τον σιδηροδρομικό σταθμό του χωριού Αδενδρο.

Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στο ίδιο σημείο όπου και στο παρελθόν έχει σημειωθεί εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας, αλλά χωρίς νεκρούς. Στα Νοσοκομεία «Παπανικολάου» και «Γεννηματάς» της συμπρωτεύουσας νοσηλεύονται άλλα πέντε άτομα, ενώ ένας στρατιώτης έχει διακομισθεί στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο.

Από τους παραμορφωμένους τόνους ατσαλιού της εκτροχιασμένης αμαξοστοιχίας ανασύρθηκαν νεκροί αρχικά δύο άνδρες 44 και 50 ετών, αλλά χθες το πρωί υπέκυψε και τρίτος 55 ετών, στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Νοσοκομείου «Παπανικολάου». Οι δύο ήταν υπάλληλοι του ΟΣΕ (μηχανοδηγός και προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας) και ο ένας επιβάτης.

Τριμελής επιτροπή διερεύνησης του δυστυχήματος συγκροτήθηκε λίγη ώρα μετά τον αιματηρό εκτροχιασμό με εντολή του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, η οποία αναμένεται να έχει εκδώσει πόρισμα ώς την Παρασκευή. Στο μεταξύ, έμπειροι σιδηροδρομικοί ανέφεραν στην «Εφ.Συν.» ότι τρία είναι τα πιθανά σενάρια για τα αίτια του πολύνεκρου περιστατικού:

● Στον σταθμό Αδένδρου όπου το Ιντερσίτι εξπρές δεν κάνει στάση, θα έπρεπε να διέλθει από τη 2η γραμμή με σταθερή ταχύτητα. Μπήκε όμως στην 1η γραμμή κατά λάθος, χωρίς να έχει κόψει ταχύτητα.

● Το ίδιο αποτέλεσμα ήταν αναμενόμενο αν με σταθερή ταχύτητα κι ενώ έπρεπε να περάσει από τη 2η γραμμή, μπήκε στην 1η από βλάβη του «κλειδιού», το οποίο είναι ηλεκτρονικό και δεν αποκλείεται να «κόλλησε».

● Εσπασε ένας άξονας της μηχανής είτε από υπερβολική φθορά είτε από αστοχία υλικού με αποτέλεσμα να χαθεί ο έλεγχος και το τρένο να γυρίσει δεξιά εκτός πορείας με μεγάλη ταχύτητα.

«Αν και τίποτε δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ακόμη, πρέπει να σημειωθεί ότι στον σταθμό του Αδένδρου η σιδηροδρομική γραμμή είναι πολύ σύγχρονη, σχεδόν καινούργια, υπάρχουν έξι γραμμές και μπορεί να σηκώσει διέλευση συρμού ακόμη και με 160 χιλιόμετρα την ώρα. Επίσης, ο συρμός ήταν αγορασμένος το 2004 και δεν μπορεί να θεωρηθεί παλιός», ανέφερε έμπειρος σιδηροδρομικός.

Το χρονικό

Ο εκτροχιασμένος συρμός του ΟΣΕ

Ηταν 9.45 το βράδυ του Σαββάτου, όταν ο μοιραίος συρμός Ιντερσίτι που είχε ξεκινήσει από την Αθήνα περίπου πέντε ώρες νωρίτερα βρισκόταν στην τελική ευθεία προς Θεσσαλονίκη.

Το δύσκολο κομμάτι της διαδρομής ήταν ήδη πίσω αρκετά χιλιόμετρα. Η γραμμή είναι από τις πλέον σύγχρονες στο κομμάτι αυτό και οι μηχανοδηγοί προσπαθούν να τηρούν την ακρίβεια των δρομολογίων που είναι 5 ώρες και 20 λεπτά για το Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Οι ταχύτητες πάνω από 120 χιλιόμετρα την ώρα δεν θεωρούνται αφύσικες. Την εποχή μάλιστα που γίνεται λόγος για ακόμη λιγότερο χρόνο στα δρομολόγια αυτά από το 2018 που θα έχει ολοκληρωθεί όλη η γραμμή.

Στο τρένο I/C58 βρίσκονταν 70 επιβάτες και πέντε άτομα προσωπικό όταν για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους εκτροχιάστηκε, ενώ στη συνέχεια το κινητήριο βαγόνι (η μηχανή) προσέκρουσε σε γειτονικό κτίριο του ΟΣΕ και το διαπέρασε. Ακινητοποιήθηκε λίγα μέτρα πριν από ιδιόκτητη μονοκατοικία, ο ένοικος της οποίας είδε κυριολεκτικά τον Χάρο με τα μάτια του!

Στο κτίσμα του ΟΣΕ την ώρα της πρόσκρουσης ήταν δύο άντρες αλβανικής καταγωγής, οι οποίοι έντρομοι δεν δίστασαν να πηδήξουν από ύψος περίπου πέντε μέτρων και τελικά κατάφεραν να σωθούν. Ακολούθησαν στιγμές φρίκης και πανικού.

«Οι εικόνες ήταν τραγικές, καθώς επιβάτες από τα πίσω βαγόνια άνοιγαν τα παράθυρα κι έβγαιναν από αυτά. Ο κόσμος ούρλιαζε αλλά κι έκανε ό,τι μπορούσε για να απεγκλωβιστεί. Οι πιο ψύχραιμοι από τους κατοίκους της περιοχής έμπαιναν στα βαγόνια για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να βγουν», περιγράφει ο Δημήτρης Μυλώσης, που ήταν αυτόπτης μάρτυρας.

«Ακουσα έναν περίεργο θόρυβο, σαν έκρηξη και μετά είδα το τρένο να πλησιάζει και να εισβάλλει στο σπίτι του γείτονά μου», ανέφερε ο Γιώργος Μυλωνάς που έπινε ούζο στην αυλή του εκείνη τη στιγμή.

Τo κλιμάκιο 

Ενα απο τα σπασμένα παράθυρα του εκτροχιασμένου συρμού του ΟΣΕ

Αμεση ήταν πάντως η κινητοποίηση όλων των αρμόδιων υπηρεσιών. Περίπου 10-15 λεπτά χρειάστηκε η Πυροσβεστική Υπηρεσία για να φτάσει επιτόπου με 21 οχήματα και 60 άτομα προσωπικό, ενώ ακαριαία κινητοποιήθηκαν περίπου 75 άντρες της Αστυνομίας και της Τροχαίας.

Το ΕΚΑΒ έφτασε με τρεις κινητές μονάδες, 12 ασθενοφόρα και 28 διασώστες, μεταφέροντας τους τραυματίες στα νοσοκομεία και παρέχοντας τις πρώτες βοήθειες.

Στο μεταξύ, κλιμάκιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται από χθες τα ξημερώματα στο σημείο της τραγωδίας, ενώ σε εξέλιξη είναι η επιχείρηση αποκατάστασης της τροφοδοσίας με ηλεκτρική ενέργεια στις γραμμές καθώς ένας πυλώνας είχε πέσει κάθετα πάνω στις ράγες.

Το κτίριο του ΟΣΕ μέσα στο οποίο βρέθηκε η μηχανή του τρένου είναι πλέον ετοιμόρροπο και αναμένεται να κατεδαφιστεί. Κανονικά κυκλοφορούν τα υπόλοιπα τρένα στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και αντίστροφα. Στο σημείο όπου σημειώθηκε το συμβάν η κυκλοφορία γίνεται από μονή γραμμή.

Με ανακοίνωσή της, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκφράζει «τα θερμά συλλυπητήρια στις οικογένειες των νεκρών και εύχεται ταχεία ανάρρωση στους τραυματίες». Τα συλλυπητήριά του προς τις οικογένειες των θυμάτων στο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης εκφράζει ο Αλέξης Τσίπρας. Με αναρτήσεις του στο twitter ο πρωθυπουργός αναφέρει:

«Πληροφορήθηκα με οδύνη για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης. Θέλω να συλλυπηθώ τις οικογένειες των θυμάτων και να ευχηθώ ταχεία ανάρρωση στους τραυματίες».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας