«Ο γιος της Σοφίας» σάρωσε τα Βραβεία Ίρις

o_gios_tis_sofias.jpg

«Ο Γιος της Σοφίας» της Ελίνας Ψύκου

«Ο γιος της Σοφίας» της Ελίνας Ψύκου αναδείχτηκε καλύτερη ταινία στα βραβεία «Ίρις» της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ενώ κέρδισε και τα βραβεία σκηνοθεσίας, σεναρίου, σκηνογραφίας και β' ανδρικού ρόλου (Θανάσης Παπαγεωργίου).

Πρόκειται για ένα τρυφερό και σκοτεινό παραμύθι ενηλικίωσης στην Αθήνα του 2004 για ένα 11χρονο Ρωσάκι, τον Μίσα, που έρχεται στην Ελλάδα να ξανασυναντήσει την εργαζόμενη μητέρα του. Η ταινία είχε ξεκινήσει την πορεία της θριαμβευτικά πέρυσι τέτοιο καιρό με το Μεγάλο Βραβείο του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος Μυθοπλασίας στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα στη Νέα Υόρκη.

Το Βραβείο Α' Ανδρικού ρόλου απονεμήθηκε στον Ανδρέα Κωνσταντίνου για την ερμηνεία του στο «Τελευταίο σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη.

Το Βραβείο Α' Γυναικείου Ρόλου κέρδισε η Κάτια Γκουλιώνη για την ταινία «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου. Η Λυδία Φωτοπούλου το Β΄ Γυναικείου Ρόλου, επίσης για την «Πολυξένη».

Κάτια Γκουλιώνη και Οζγκούρ Εμρέ Γιλντιρίμ Κάτια Γκουλιώνη και Οζγκούρ Εμρέ Γιλντιρίμ |

Βραβείο ταινίας τεκμηρίωσης κέρδισε το ντοκιμαντέρ «Dolphin man» του Λευτέρη Χαρίτου, στον οποίο απονεμήθηκε και το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη.

Οικοδεσπότες της χθεσινής τελετής, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, ήταν ο Μάκης Παπαδημητρίου και ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, συνοδεία ζωντανής μουσικής από τον Σπύρο Γραμμένο και την μπάντα του επί σκηνής.

Στις καλές στιγμές της τελετής η παρουσία του Αλεξάντρ Ντεσπλά, των επιστημόνων Διονύση Σιμόπουλου και Γιώργου Παξινού που απένειμαν βραβεία και ιδίως τα λόγια του Παντελή Βούλγαρη όταν ανέβηκε στη σκηνή: «Καλη τύχη σε όλους. Αγώνας. Η τέχνη αυτή αξίζει».

«Μπράβο που έχετε μπάντα στη σκηνή. Και στα Όσκαρ είχαν ζωντανή ορχήστρα κάτω από τη σκηνή» είπε με μια ελαφρά υπόκλιση προς τους μουσικούς ο Γάλλος συνθέτης κινηματογράφου Αλεξάντρ Ντεσπλά, όταν ανέβηκε να παραλάβει το Τιμητικό Βραβείο Ίρις για την προσφορά του στην 7η τέχνη.

Ο πολυβραβευμένος (πιο πρόσφατο το Όσκαρ για τη μουσική του στην «Μορφή του Νερού» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο), ελληνικής καταγωγής Ντεσπλά ευχαρίστησε την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και τους Έλληνες:

«Merci. Γάλλος είμαι, αλλά είμαι μισοέλληνας και μισοέλληνας είναι Έλληνας. Η μητέρα μου ήθελε τα παιδιά της να μιλούν γαλλικά. Η Ελλάδα ήταν στην καρδιά μου απ' όταν γεννήθηκα, ο πολιτισμός αλλά ειδικά η μουσική, το σινεμά, ο Κακογιάννης, ο Ρίτσος, ο Θεοδωράκης, ο Χατζιδάκις, ο Γαβράς είναι κάποια ονόματα που μου 'ρχονται στο νου... δεν θα ήμουν συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής αν δεν άκουγα την ελληνική μουσική που έβαζε η μητέρα μου στο σπίτι. Ο κόσμος θέλει να δει το ελληνικό σινεμά, χρειαζόμαστε τις ταινίες σας, κάντε όσο πιο πολλές μπορείτε για να τις δει όλος ο κόσμος»

Σε έναν σύντομο απολογισμό για τα τεκταινόμενα στον ελληνικό κινηματογράφο ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Βασίλης Κατσούφας σχολίασε τα θετικά ως εξής: «Συνεχίζουμε να κάνουμε ταινίες, το ΕΚΟΜΕ ξεκίνησε να λειτουργεί, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου δείχνει να ανασυντάσσεται και να αναλαμβάνει δράση, είμαστε εδώ για να το στηρίξουμε». Στα αρνητικά συμπεριέλαβε την ΕΡΤ, «που πρέπει να αναλάβει το ρόλο που έχουν όλες οι τηλεοράσεις στον κόσμο», την «έλλειψη κινηματογραφικής παιδείας», την «αποσπασματική ενασχόληση του υπουργείου Πολιτισμού με τον κινηματογράφο».

Στη σκηνή ανέβηκε και ο γ.γ. Ενημέρωσης και Επικοινωνίας για να απονείμει το βραβείο σεναρίου στην Ελίνα Ψύκου.

«Όλοι κρίνονται από τις πράξεις τους, καλοδεχούμενη και η γκρίνια και η κριτική, αλλά είμαι αισιόδοξος ότι πολλά πράγματα που δεν είχαν γίνει εδώ και καιρό θα γίνουν, γιατί τα θέλει η πολιτεία. Έχουμε πολλούς ταλαντούχους καλλιτέχνες και ελπίζω του χρόνου να έχουμε περισσότερα καλά νέα» δήλωσε ο Λευτέρης Κρέτσος.

Τα Βραβεία Ιρις 2018

► Ταινία Μυθοπλασίας
«Ο γιος της Σοφίας», Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, Ελίνα Ψύκου

► Σκηνοθεσία
Ελίνα Ψύκου, «Ο γιος της Σοφίας»

► Πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης
Λευτέρης Χαρίτος, «Dolphin Man»

► Α' Γυναικείος Ρόλος
Κάτια Γκουλιώνη, «Πολυξένη»

► Α' Ανδρικός Ρόλος
Αντρέας Κωνσταντίνου, «Το τελευταίο σημείωμα»

► Β' Γυναικείος Ρόλος
Λυδία Φωτοπούλου, «Πολυξένη»

► Β' Ανδρικός Ρόλος
Θανάσης Παπαγεωργίου, «Ο γιος της Σοφίας»

► Σενάριο
Ελίνα Ψύκου, «Ο γιος της Σοφίας»

► Φωτογραφία
Claudio Bolivar, «Πολυξένη»

► Μοντάζ

Λάμπης Χαραλαμπίδης, «Do it yourself»

► Πρωτότυπη Μουσική
Νίκος Κυπουργός, «Πολυξένη»

► Ενδυματολογία
Γιούλα Ζωιοπούλου, «Το τελευταίο σημείωμα»

► Σκηνογραφία
Πηνελόπη Βαλτή, «Ο γιος της Σοφίας»

► Ήχος
«Το τελευταίο σημείωμα», Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος, Αρης Λουζιώτης

► Μακιγιάζ
Εύη Ζαφειροπούλου, «Το τελευταίο σημείωμα»

► Ειδικά Εφέ
«Do it yourself», Στάθης Ναυπλιώτης, Αλέξης Μηταδόπουλος, Χάρις Καρακουλίδη, Ανδρέας Χέλμης, Θέμης Κατάκαλος

► Ντοκιμαντέρ
«Dolphin Man», Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ, Λευτέρης Χαρίτος

► Μικρού Μήκους
«Copa Loca», Χρήστος Μασσαλάς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας