Ο διαφημιστής που έγινε καναλάρχης

filippos-vryonis.jpg

Ο Φίλιππος Βρυώνης Ο Φίλιππος Βρυώνης, θα διεκδικήσει μία εκ των τεσσάρων αδειών για κανάλι πανελλαδικής εμβέλειας, έχοντας ως όχημα τη «Ραδιοτηλεοπτική Α.Ε.»

Λίγες μέρες πριν από τη δημοπρασία για την αδειοδότηση των τεσσάρων τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας ελεύθερης λήψης, η «Εφ.Συν.» συνεχίζει την παρουσίαση του προφίλ των εννιά διεκδικητών. Σήμερα έχει σειρά ο Φίλιππος Βρυώνης. 

Διαφήμιση, κανάλια και offshore: αυτό μοιάζει να είναι το τρίπτυχο της «επιτυχίας» του Φίλιππου Βρυώνη, το οποίο όμως επετεύχθη μέσα από ένα πλέγμα υπεράκτιων εταιρειών, με τον ίδιο άλλοτε φανερό και άλλοτε αφανή μέτοχο.

Στις 30 Αυγούστου θα διεκδικήσει μία εκ των τεσσάρων αδειών για κανάλι πανελλαδικής εμβέλειας, έχοντας ως όχημα τη «Ραδιοτηλεοπτική Α.Ε.». Την εταιρεία που απέκτησε από το ΚΚΕ το 2014, με την προέλευση των χρημάτων να χάνεται σε μια δαιδαλώδη διαδρομή, με σταθμούς την Κύπρο και τα «Παραπολιτικά», του στενού φίλου τού Βαγγέλη Μαρινάκη, Γιάννη Κουρτάκη.

Οι δραστηριότητες του Φίλιππου Βρυώνη προκαλούν ίλιγγο, όχι λόγω των χρηματικών ποσών που διακινούνταν, καθώς τα σχετικά στοιχεία παραμένουν ασαφή, αλλά κυρίως εξαιτίας του πλήθους των εταιρειών με τις οποίες ο ίδιος και στενοί του συνεργάτες συνδέονται. Ας πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή.

Ο Φίλιππος Βρυώνης από τη δεκαετία του 1990 έγινε γνωστός ως ο επιχειρηματίας που «κατάφερε να γεμίσει την Αττική και ολόκληρη την Ελλάδα με υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες».

Οπως ανέφερε η «Αλμα Ατέρμων Α.Ε.», στην οποία ήταν μεγαλομέτοχος ο Φίλιππος Βρυώνης, εν έτει 2007 κατείχε «ποσοστό της τάξεως του 70% της υπαίθριας διαφήμισης, ενώ σε ορισμένους τομείς, όπως είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το μερίδιο της εταιρείας φτάνει στο 90%».

Σημείωνε δε ότι η εταιρεία, στο Δ.Σ. της οποίας συμμετείχαν μόνο συγγενικά πρόσωπα του Φίλιππου Βρυώνη, «παρέχει πολλαπλή συνεχόμενη παρουσία σε πολυσύχναστους δρόμους», αλλά και «ικανότητα να στοχεύει συγκεκριμένα target groups (δημογραφικά και γεωγραφικά)» και μάλιστα σε «υψηλή συχνότητα».

Πινακίδες και τροχαία

Οι φράσεις αυτές, που περιέχονταν σε έγγραφα προώθησης της εταιρείας, ήταν μόνο μερικές από αυτές που αναδείχτηκαν από οδηγούς οχημάτων που ενεπλάκησαν σε τροχαία ατυχήματα για πολλά χρόνια.

Υποστήριζαν ότι οι πινακίδες αποσπούν την προσοχή των οδηγών, πως είναι τοποθετημένες σε σημεία ακατάλληλα και πολύ κοντά σε οδικούς άξονες, πως τα υλικά από τα οποία είναι κατασκευασμένες αποτελούν κίνδυνο για όσα οχήματα προσκρούουν επάνω τους.

Δημιουργήθηκαν μάλιστα από συγγενείς θυμάτων τροχαίων, που έχασαν τη ζωή τους επειδή προσέκρουσαν σε διαφημιστικές πινακίδες, πρωτοβουλίες για την αλλαγή του νομικού πλαισίου για τέτοιου είδους υπαίθριες κατασκευές.

Πράγματι η μάχη κερδήθηκε το 2007, ωστόσο χρειάστηκε δεύτερο κύμα κινητοποιήσεων και δικαστικών ενεργειών, που αυτή τη φορά στρέφονταν κατά των δήμων οι οποίοι δεν προχωρούσαν σε «ξήλωμα» των πινακίδων.

Η «πιάτσα» εκείνη την εποχή βοούσε σχετικά με τις μεθόδους που χρησιμοποιούσαν οι διαφημιστικές εταιρείες του χώρου, με πρωταγωνίστρια την «Αλμα Ατέρμων». Οι καταγγελίες, βέβαια, ουδέποτε έφτασαν στη Δικαιοσύνη. Πώς θα μπορούσαν άλλωστε, όταν αφορούσαν το αυτοδιοικητικό μέλλον πολλών τοπικών αρχόντων;

Αλλες πληροφορίες φέρουν τον Φίλιππο Βρυώνη να απολαμβάνει μια ιδιότυπη ασυλία από τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ, καθώς γνώριζε αναλυτικές πληροφορίες για τις προεκλογικές διαφημιστικές τους δαπάνες.

Το 2007 ο ελβετικός κολοσσός Affichage εκδήλωσε το ενδιαφέρον του για να αποκτήσει το 75% της «Αλμα Ατέρμων», ήτοι περίπου 10.000 υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες. Το αντίτιμο ανήλθε συνολικά σε 64,75 εκατομμύρια ευρώ, με τα οποία αποκτήθηκαν δύο θυγατρικές της εταιρείες και ακόμα δύο κυπριακές, που συνδέονταν με τον Φίλιππο Βρυώνη.

Το 2010 όμως η Affichage μήνυσε τον Φίλιππο Βρυώνη για απάτη, ενώ φαίνεται ότι στην υπόθεση αναμιγνύονταν και Ελβετοί υπάλληλοι. Σύμφωνα με δημοσιεύματα γερμανόφωνης εφημερίδας της Ελβετίας, αλλά και εγχώρια μέσα η Affichage δαπάνησε για την επένδυση και άλλα έξοδα συνολικά 150 εκατομμύρια ελβετικά φράγκα (σχεδόν 140 εκατομμύρια ευρώ σε σημερινές ισοτιμίες).

Το αντικείμενο της απάτης, σχεδόν προφανές: Οι διαφημιστικές πινακίδες στη συντριπτική τους πλειονότητα ήταν παράνομες.

Οφειλές στο Δημόσιο

Σε αυτό το πλαίσιο ξεκίνησε το 2011 δικαστική έρευνα για απάτη, ενώ δόθηκε εντολή να γίνουν φύλλο και φτερό τα περιουσιακά στοιχεία του Φίλιππου Βρυώνη. Εν τέλει το πόρισμα του ΣΔΟΕ εκδόθηκε το 2013, καταλογίζοντάς του μεταξύ άλλων μη απόδοση φόρων.

Η πρόσοψη του καναλιού είναι σαν να συμβολίζει την πορεία του Βρυώνη από τα ταμπλό της «Αλμα-Ατέρμων Α.Ε.» στο Epsilon Η πρόσοψη του καναλιού είναι σαν να συμβολίζει την πορεία του Βρυώνη από τα ταμπλό της «Αλμα-Ατέρμων Α.Ε.» στο Epsilon |

Την ίδια ώρα οι οφειλές του στην Εφορία αυξάνονταν με γεωμετρική πρόοδο, φτάνοντας (μόνο για ένα σκέλος της εν λόγω αγοραπωλησίας) το 1,8 εκατ. ευρώ για το διάστημα 2009-2013. Το 2013 εντάχθηκε σε ρύθμιση 100 δόσεων. Ωστόσο, όπως ανέδειξαν αρκετά διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης, ο Φίλιππος Βρυώνης ισχυρίστηκε ότι από το 2000 ώς το 2007 κατοικεί στην Ιταλία και από το 2007 ώς σήμερα στην Αλβανία. Και ζήτησε να ακυρωθούν τα επιβληθέντα πρόστιμα.

Οι δραστηριότητές του όμως στον τηλεοπτικό χώρο ήταν εξίσου έντονες και πολύπλοκες. Αν και στις διαφόρων ειδών αγοραπωλησίες, ο ίδιος δεν εμφανιζόταν σχεδόν πουθενά, ο Φίλιππος Βρυώνης δεν έκρυβε την ενεργό ενασχόλησή του. Δεν είναι άλλωστε λίγοι οι δημοσιογράφοι και τεχνικοί που προκειμένου να εργαστούν σε κάποιο κανάλι του, περνούσαν από «συνέντευξη» από τον ίδιο τον Φίλιππο Βρυώνη στο προσωπικό του γραφείο.

Και στην περίπτωση της απόκτησης τηλεοπτικών σταθμών, το τοπίο είναι εξαιρετικά νεφελώδες. Ας αναφέρουμε απλώς τα ονόματα των εταιρειών που, σύμφωνα με παλιότερα δημοσιεύματα, εμπλέκονταν στις αγοραπωλησίες.

Οσον αφορά το «AB Channel» («Extra Channel 3» παλαιότερα) εμπλέκονται οι εταιρείες «Εμπορικός Δεσμός Α.Ε.», «Ntiesat Investments Limited», «Acera Publishing Limited» και «Isama Enterprises Limited». Σε αυτές, σύμφωνα με πληροφορίες, συμμετείχαν είτε συνεργάτες του Φίλιππου Βρυώνη είτε ο ίδιος είτε άτομα που εμφανίζονταν να ανταλλάσσουν μετοχές μέσω εξωχώριων.

Αναφορικά με το «Extra Channel» (που κατά καιρούς ονομαζόταν «Zoom», «Body in Balance» και «Shop TV»), αναζητώντας το νήμα πέφτει κανείς πάνω στην κυπριακή «KIOPRA Commercial Limited», τη «ΣΤΑΡ Ελληνική Ραδιοτηλεοπτική Α.Ε.» (ανήκε κάποτε στον βουλευτή της ΔΗΑΝΑ Θεόδωρο Κατσίκη) και την «ΤΗΛΕΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Α.Ε.». Οταν ο σταθμός ονομαζόταν «Zoom» ο Φίλιππος Βρυώνης συνεργάστηκε για ένα φεγγάρι και με τον Μάκη Τριανταφυλλόπουλο.

«Epsilon» και ΚΚΕ

Το επιχειρηματικό βήμα που τον έφερε στα «σαλόνια» του τηλεοπτικού χώρου ήταν η εξαγορά από το ΚΚΕ της «Ραδιοτηλεοπτικής Α.Ε.» τον Αύγουστο του 2013. Αποτέλεσε, όμως, και το τέλος εποχής για τον τηλεοπτικό σταθμό και το ραδιόφωνο του «902», εγείροντας τότε πολιτικό σάλο στην Αριστερά για τη διαδικασία και τον τελικό αγοραστή του ιστορικού σταθμού της.

Το ΚΚΕ με ανακοίνωσή του, τότε, είχε γνωστοποιήσει ότι η «Ραδιοτηλεοπτική» πωλήθηκε σε ιδιώτη επιχειρηματία, επειδή «δεν υπήρχε άλλη εναλλακτική λύση». Ωστόσο ένα πέπλο μυστηρίου έπεφτε πάνω από την ταυτότητα του αγοραστή.

Πλήθος δημοσιευμάτων κατονόμαζε τον Φίλιππο Βρυώνη, με την ιστοσελίδα του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου να φιλοξενεί δήλωσή του, σύμφωνα με την οποία «τίποτα δεν έχει λήξει». Λίγες ώρες μετά είχε στείλει δήλωση σε όλα τα μέσα με την οποία διέψευδε «ότι έχει οποιαδήποτε σχέση ιδιοκτησίας στην αγοράστρια εταιρεία του ραδιοτηλεοπτικού σταθμού «902»».

Το όνομα του Βαγγέλη Μαρινάκη «κυκλοφόρησε» επίσης, με τον ίδιο να διαψεύδει τις πληροφορίες και να δηλώνει μάλιστα ότι είναι «σκάνδαλο» να μη γνωρίζουμε το όνομα του αγοραστή. Εν τέλει πρόεδρος του Δ.Σ. του σημερινού «Epsilon» είναι ο Φίλιππος Βρυώνης.

Η πιο ενδιαφέρουσα πτυχή αφορά όμως τις εταιρείες που εμφανίστηκαν ως αγοράστριες. Η «A-ORIZON MEDIA LTD», το όνομα της οποίας γνωστοποίησε το ΚΚΕ ύστερα από μία εβδομάδα έντονης φημολογίας, ήταν μια offshore κυπριακή εταιρεία. Ιδρυτής της εμφανιζόταν ένας Κύπριος δικηγόρος (και στέλεχος του ΔΗΚΟ). Το γραφείο του μάλιστα, κατά την προσφιλή μέθοδο ουκ ολίγων δικηγορικών εταιρειών στη χώρα), αποδείχτηκε ότι είχε ιδρύσει και τις προαναφερθείσες «KIOPRA Commercial Ltd» και «Ntiesat Investments Ltd». Ποιος όμως έδωσε αυτό το ποσό;

Το αντίτιμο έφτασε τότε τα 3,7 εκατ. ευρώ (1,5 εκατ. ευρώ άμεση καταβολή με επιταγή και 2,2 εκατ. ευρώ στο βάθος δεκαετίας), ενώ η σύμβαση ανάμεσα στο ΚΚΕ και την offshore περιελάμβανε ρήτρα εμπιστευτικότητας και εχεμύθειας.

Σύμφωνα με πιο πρόσφατους ισχυρισμούς του περιβάλλοντος Βρυώνη, τα χρήματα αυτά αποτελούσαν μέρος των 4,5 εκατ. ευρώ που δόθηκαν το 2007 από την Affichage στην κόρη του κατά την αγοραπωλησία της «Αλμα Ατέρμων». Αυτά, όμως, ουδέποτε φορολογήθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες.

Το όνομα του Βαγγέλη Μαρινάκη ήταν διαρκώς παρόν στην υπόθεση. Στις 31 Δεκεμβρίου του 2013, ο Γιάννης Κουρτάκης των «Παραπολιτικών», που συνδέεται φιλικά (και επικοινωνιακά) με τον εφοπλιστή και μεγαλομέτοχο του Ολυμπιακού, απέκτησε τη ραδιοφωνική συχνότητα του «902» από τον Φίλιππο Βρυώνη, εμφανίζοντας ως αντίτιμο 900.000 ευρώ.

Η όλη υπόθεση ξεσήκωσε πολιτικό σάλο, με την «Αυγή» τότε να λαμβάνει αφορμή από το γεγονός ότι ο Φίλιππος Βρυώνης είχε συνοδεύσει τον Αντώνη Σαμαρά στο ταξίδι του στο Κατάρ τον Ιανουάριο του 2013, παρά τις οφειλές «δεκάδων εκατομμυρίων» στο Δημόσιο, ώστε να στηρίξει τη θέση ότι το περιβάλλον Σαμαρά προσπαθεί μέσω των Βρυώνη και Μαρινάκη να δημιουργήσει ένα τραστ επιχειρήσεων ενημέρωσης υπέρ της τότε κυβέρνησης.

Ο Γιάννης Κουρτάκης κινήθηκε δικαστικά εναντίον της εφημερίδας.

Το επιμύθιο

Ο Φίλιππος Βρυώνης κινείται, σύμφωνα με όλα τα παραπάνω, στο «λυκόφως» της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Χρησιμοποιεί όλα τα μέσα που υπάρχουν ώστε να ελαχιστοποιεί την προσωπική του εμπλοκή σε διαφόρων ειδών επιχειρήσεις. Στα δημοσιογραφικά γραφεία κυκλοφορεί η φήμη ότι αποτελεί «βιτρίνα» του Βαγγέλη Μαρινάκη, κάτι το οποίο όμως, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, έχει παύσει να ισχύει.

Η ιδιοκτησία του «Epsilon» απέστειλε πάντως στον αρμόδιο υπουργό Νίκο Παππά επιστολή τον περασμένο Μάιο, σύμφωνα με την οποία είναι διατεθειμένη να πληρώσει το ποσό των 35 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να αποκτήσει τηλεοπτική άδεια πανελλαδικής εμβέλειας.

Ολοι αναρωτήθηκαν πού θα βρει τα χρήματα αυτά, δίνοντας νέα τροφή στα σενάρια για τις συνεργασίες του. Τρίτη, κοντή γιορτή...

 

«Στενές επαφές» με τη Δικαιοσύνη http://www.efsyn.gr/arthro/stenes-epafes-me-ti-dikaiosyni

Ενας... αντικρατιστής με φορολογικά τραβήγματα http://www.efsyn.gr/arthro/enas-antikratistis-me-forologika-travigmata

 

Επιχειρηματίας με πολλές κουμπαριές http://www.efsyn.gr/arthro/epiheirimatias-me-polles-koymparies

Ιβάν ο... καναλάρχης http://www.efsyn.gr/arthro/ivan-o-kanalarhis

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας