Νυν ΑΕΙ με 24.119 φοιτητές

foitites.jpg

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ//EUROKINISSI

Το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να ξαναφτιάξει τον χάρτη της εκπαίδευσης ξεκινώντας από την τριτοβάθμια, με την εμβληματική ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, το οποίο θα αποτελέσει το τρίτο μεγαλύτερο πανεπιστημιακό ίδρυμα της χώρας, με 24.119 φοιτητές να παρακολουθούν μαθήματα εντός της κανονικής διάρκειας σπουδών.

Στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε προς ψήφιση χθες στη Βουλή, πέραν των διατάξεων που ορίζουν τα του νεοϊδρυθέντος Πανεπιστημίου, περιέχονται μεταξύ άλλων και διατάξεις που αφορούν τις μετεγγραφές των φοιτητών, την επαγγελματική εκπαίδευση, την αξιολόγηση των μαθητών της δευτεροβάθμιας, την υποχρεωτική φοίτηση παιδιών τεσσάρων και πέντε ετών στα νηπιαγωγεία, καθώς και τη δημιουργία σχολείων μέσα σε όλα τα κέντρα κράτησης.

Οι διατάξεις αυτές θα λειτουργήσουν ως πιλότος για τις μεταρρυθμίσεις που δρομολογούνται από το υπουργείο για όλες συνολικά τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Σε ό,τι αφορά το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΔΑ), ισχύουν όσα είχαμε γράψει στις 11/1/2018 («Εφ.Συν.», Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής).

Θυμίζουμε ότι στο ΠΔΑ προβλέπεται να λειτουργήσουν συνολικά πέντε Σχολές και είκοσι έξι ακαδημαϊκά Τμήματα, με τον πρώτο κύκλο σπουδών να διαρκεί οκτώ ακαδημαϊκά εξάμηνα.

Ως μεταβατική περίοδος ορίζεται το διάστημα έως και την εξεταστική του Σεπτεμβρίου 2018, κατά την οποία οι φοιτητές θα παρακολουθούν τα προγράμματα σπουδών των δύο συγχωνευόμενων ΤΕΙ (Αθήνας και Πειραιά), ενώ τα νέα προγράμματα θα ισχύσουν από το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2018-2019.

Το προς ψήφιση νομοσχέδιο περιέχει ωστόσο και μια σειρά από άλλες ρυθμίσεις. Μία από αυτές διευκολύνει τις μετεγγραφές φοιτητών που έχουν αδελφό ή αδελφή που σπουδάζει σε διαφορετική πόλη και των οποίων η οικογένεια αδυνατεί να συντηρήσει περισσότερες από δύο κατοικίες πέραν της μόνιμης.

Από το δικαίωμα μετεγγραφής εξαιρούνται οι φοιτητές που έχουν ήδη λάβει μετεγγραφή, φοιτητές που έχουν διακόψει τη φοίτησή τους, αλλά και οι φοιτητές που εισήχθησαν στην τριτοβάθμια με ευνοϊκές διατάξεις.

Τέσσερα μαθήματα

Στους υποψηφίους που χαίρουν ευνοϊκών ρυθμίσεων συγκαταλέγονται και αυτοί των σεισμοπαθών νήσων Λέσβου, Χίου, Οινουσσών και Ψαρών, οι οποίοι θα διεκδικήσουν επιπλέον ποσοστό του αριθμού εισακτέων για την εισαγωγή τους σε Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών, Σχολές της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, καθώς και της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2018-2019, χωρίς νέα εξέταση και με βάση τη βαθμολογία στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα του σχολικού έτους 2016-2017 λόγω κωλύματος στην τροποποίηση των εκδοθέντων πινάκων εισακτέων.

Βέβαια, οι εν λόγω υποψήφιοι θα υποβληθούν στις προκαταρκτικές εξετάσεις (αθλητικές, υγειονομικές, ψυχοτεχνικές δοκιμασίες), στις οποίες πρέπει να κριθούν ικανοί κατά τον χρόνο υποβολής της υποψηφιότητάς τους.

Στο νομοσχέδιο συμπεριλαμβάνονται επίσης ρυθμίσεις σχετικά με την αξιολόγηση των μαθητών των Γενικών Λυκείων.

Τα εξεταζόμενα μαθήματα για τις απολυτήριες εξετάσεις μειώνονται σε τέσσερα (Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά, Ιστορία, Βιολογία), ενώ για τα υπόλοιπα μαθήματα που εξετάζονται στις απολυτήριες προβλέπεται δεύτερο ωριαίο υποχρεωτικό διαγώνισμα στο β΄ τετράμηνο. Μέρος της αξιολόγησης των μαθητών των ΓΕΛ αποτελούν και οι Δημιουργικές Εργασίες, οι οποίες είναι υποχρεωτικές και αφορούν όλα τα μαθήματα της Α΄ και Β΄ τάξης των ημερήσιων ΓΕΛ και τις τρεις τάξεις των Εσπερινών ΓΕΛ και υλοποιούνται στο πλαίσιο των μαθημάτων που θα οριστούν για κάθε τμήμα με διαδικασία που θα οριστεί με υπουργική απόφαση εν καιρώ.

Αλλαγές εντοπίζονται και στην πρόσβαση των αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων της χώρας στην τριτοβάθμια, με το ειδικό ποσοστό θέσεων στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα για το οποίο διαγωνίζονται να αυξάνεται από 1% σε 5%.

Οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ της Γ΄ και της Δ΄ τάξης, των ημερήσιων και των εσπερινών ΕΠΑΛ αντίστοιχα, εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα, από τα οποία τα δύο είναι γενικής παιδείας και δύο ειδικότητας.

Τόσο τα μαθήματα όσο και οι συντελεστές βαρύτητας θα καθοριστούν με σχετική υπουργική απόφαση.

Παράλληλα, ρυθμίζονται τα ζητήματα του «Μεταλυκειακού έτους - τάξη μαθητείας», το οποίο θα έχει διάρκεια εννέα μηνών, με εξαίρεση την τρέχουσα σχολική χρονιά κατά την οποία η διάρκειά του μπορεί να συνεχιστεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018.

Στο ίδιο πλαίσιο μπαίνει και η διάταξη που ρυθμίζει την ίδρυση Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΚΕΕ) μέσα στα ΑΕΙ της χώρας, στα οποία θα οργανώνονται δωρεάν διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης για αποφοίτους των ΕΠΑΛ και τα οποία θα παρέχουν διπλώματα επιπέδου 5 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Ιδιαίτερη σημασία αποκτά ο «Ενιαίος Αριθμός Εκπαίδευσης», ο οποίος αντικαθιστά τους εκάστοτε αριθμούς μητρώου που χρησιμοποιούνται μέχρι τώρα στις βαθμίδες εκπαίδευσης και ο οποίος αναμένεται να συντελέσει στην καλύτερη παρακολούθηση της σχολικής διαρροής. Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των εισακτέων ανά Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση, αυτός θα ορίζεται έως τα τέλη Μαρτίου κάθε έτους.

Στο νομοσχέδιο προβλέπονται επίσης νέοι κλάδοι και ειδικότητες εκπαιδευτικού προσωπικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που προέρχονται από την ενοποίηση υφιστάμενων κλάδων.

Η ΟΛΜΕ εκφράζει την κατηγορηματική αντίθεσή της στην ομαδοποίηση κλάδων και ειδικοτήτων των μαθημάτων γενικής παιδείας, με τον γενικό γραμματέα της, Θεόδωρο Μαλαγάρη, να κάνει λόγο για «σχήμα πρωθύστερο», καθώς ακόμη δεν έχει καθοριστεί η τελική μορφή (αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα) του Νέου Λυκείου.

Οι ειδικότητες

Μάλιστα τονίζει ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι κλάδοι που ενοποιούνται δεν ταυτίζονται ως προς το αντικείμενο των ανώτατων σπουδών τους ούτε όμως και ως προς τις πρώτες και δεύτερες αναθέσεις μαθημάτων.

Όσον αφορά τις ειδικότητες της τεχνικής εκπαίδευσης, η Ομοσπονδία συμφωνεί αρχικά ως προς την ενοποίηση ειδικοτήτων που έχουν κοινές πρώτες και δεύτερες αναθέσεις μαθημάτων.

Τέλος, με μια σειρά διατάξεων ορίζεται η υποχρεωτική φοίτηση στο νηπιαγωγείο των παιδιών ηλικίας τεσσάρων και πέντε ετών, διάταξη η οποία προκαλεί ήδη πολύ έντονες αντιδράσεις στον κλάδο των βρεφονηπιοκόμων, προβλέπεται η δημιουργία σχολικών μονάδων σε όλα τα καταστήματα κράτησης και στο Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου, καθώς και τμημάτων εκμάθησης ελληνικών, με σκοπό την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των κρατουμένων, και η συμμετοχή του συμβούλου-συντονιστή Εκπαίδευσης για τον συντονισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα εν λόγω ιδρύματα.

Τέλος, ορίζεται ότι η γιορτή των Τριών Ιεραρχών αποτελεί ημέρα αργίας για τις σχολικές μονάδες τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας