Ντύσου φτωχός

Μια φορά κι έναν καιρό ακούγαμε ότι δεν πειράζει αν τα ρούχα μας είναι μπαλωμένα· αρκεί να είναι καθαρά. Τι θα σκέφτονταν οι παλιοί αν η μηχανή του χρόνου (που δυστυχώς είναι ανύπαρκτη) τους διακτίνιζε στο σήμερα κι έβλεπαν πολλούς/ές να κυκλοφορούν με επιμελώς σχισμένα τζιν; Καταραμένη φτώχεια; Ντροπή στην ΟΥΝΡΑ που μας στέλνει παντελόνια με τρύπες;

Τα τρύπια τζιν (ripped jeans) είναι για νέους και νεάζοντες. Ο μεγαλούτσικος με τεχνητά τρύπιο παντελόνι είναι είτε αξιολύπητος είτε γελοίος, καθώς φανερώνει την αγχωτική προσπάθειά του να δείχνει νέος. Εξάλλου, όταν μια εκκεντρικότητα εμπορευματοποιείται και γίνεται ευρέως αποδεκτή, παύει να είναι εκκεντρικότητα.

Δεν είναι η πρώτη φορά που τα τρύπια ή ξηλωμένα τζιν έρχονται στη μόδα. Απλώς τώρα η τεχνητά φθαρμένη επιφάνεια συχνά είναι μεγαλύτερη από τη γερή. Η μόδα αυτή είναι προσιτή σε όλους. Ακόμα κι αν δεν έχει κάποιος χρήματα να αγοράσει καινούργια ρούχα, μπορεί τουλάχιστον να ανοίξει τρύπες στο παλιό του παντελόνι.

Το τι συμβολίζει η τρύπα, ας το βρουν οι κοινωνιολόγοι. Πάντως, τα σχισμένα τζιν που βλέπουμε γύρω μας δεν είναι σημάδι κατάντιας, αλλά αντισυμβατικότητας, νεότητας και αυτοπεποίθησης. Καμία σχέση με το «πλουσιόπαιδο», ένα από τα πιο όμορφα τραγούδια του Μανώλη Χιώτη. (Εξάλλου, το τρύπιο τζιν δεν συνδυάζεται με άπλυτο πουκάμισο):

Εγώ το πλουσιόπαιδο που ζούσα σε σαλόνια
για δέστε πώς κατάντησα
με άπλυτα πουκάμισα
και τρύπια παντελόνια.

«Ντυθείτε γαμπρός ή σαν γαμπρός», έλεγε μια παλιά διαφήμιση για αντρικά κοστούμια. «Ντύσου φτωχός, δεν είναι ντροπή», είναι σαν να μας λένε τώρα. Οπως υπάρχουν τα φο-μπιζού, έτσι υπάρχει και η φο-φτώχεια. Και αλίμονο στη μαμά που θα πάρει βελόνα και κλωστή να μαντάρει τα τρύπια μπατζάκια: «Το χάλασες, μάνα, το χάλασες!» Ετσι κι αλλιώς, τα περισσότερα φτηνά ρούχα της αγοράς είναι ανεπίδεκτα μπαλώματος καθώς το συνθετικό ύφασμα δεν τιθασεύεται.

Τα σημάδια της μοντέρνας φτώχειας είναι πιο ύπουλα, λιγότερο ορατά με την πρώτη ματιά – τουλάχιστον όσον αφορά το ντύσιμο. Οι περισσότεροι φτωχοί δεν κυκλοφορούν ρακένδυτοι, όπως συνέβαινε παλιά. Μπορεί να έχουν ακριβό κινητό, αλλά στο σπίτι τους να έχει σωθεί το λάδι και στο καρτοκινητό τους να έχουν σωθεί οι μονάδες. Αλλού βρίσκονται τα κουρέλια και δεν είναι δύσκολο να μαντέψουμε πού.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ