NSU Ro80: πρωτοποριακό

Παρουσιάστηκε ακριβώς πριν από 50 χρόνια και έγραψε ιστορία, χωρίς όμως εμπορική επιτυχία. Κατέκτησε τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς 1968 και εντυπωσίασε τους πάντες.

Θυμάμαι εκεί που τέλειωνε η δεκαετία του '60 να το φέρνει ο πατέρας στο σπίτι (ως test drive βέβαια) και να κάνουμε μια ωραία και ενημερωτική βόλτα με τούτο το πρωτοποριακό αυτοκίνητο.

Kατ' αρχάς, το σχήμα του δεν σε ξενίζει κι ας σχεδιάστηκε 50 χρόνια πριν.

Παραμένει ένα κομψό τετράπορτο με χαμηλό προφίλ και τρία πλευρικά παράθυρα, ενώ και οι διαστάσεις του είναι ανάλογες ενός σημερινού μεσαίου οικογενειακού (μήκος 4,78 μ.).

Tα μόνα που προδίδουν την ηλικία του είναι οι μεταλλικοί προφυλακτήρες και το σπαρτιατικό εσωτερικό του: μεγάλα επίπεδα καθίσματα (χωρίς προσκέφαλα), ένα απλά σχεδιασμένο ταμπλό με πλήρη πίνακα οργάνων και τιμόνι με λεπτή μαύρη στεφάνη από βακελίτη.

Στα πόδια υπάρχουν μόνο δύο ποδωστήρια, αφού το τριτάχυτο ημιαυτόματο κιβώτιο διαθέτει αυτόματο συμπλέκτη που ενεργοποιείται όταν ακουμπήσεις το χέρι στην κορυφή του επιλογέα.

Aυτό που εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα σε ένα καλοδιατηρημένο Ro80 είναι η παντελής έλλειψη κραδασμών, αλλά και κάθε άλλου μηχανικού θορύβου, ο οποίος ακόμα και αν υπάρχει, απορροφάται από την πολύ καλή μόνωση της καμπίνας.

To επίπεδο θορύβου του περιστροφικού κινητήρα Bάνκελ παραμένει σε κάθε περίπτωση πολύ χαμηλό. Tο Ro80, όμως, αρέσκεται να καταναλώνει μεγάλες ποσότητες βενζίνης.

Αυτός ήταν άλλωστε ο λόγος που δεν περπάτησε εμπορικά. Ο εξελιγμένος κινητήρας των μόλις 998 κ.εκ. απέδιδε 115 ίππους, δύναμη που οριακά προσφέρεται στα σημερινά χιλιάρια! Ωστόσο η κατανάλωση των 18 λ./100 χλμ. ήταν απαγορευτική για την εποχή της ενεργειακής κρίσης που ήρθε λίγο μετά. Ετσι η παραγωγή έληξε άδοξα το 1977, με συνολικά 37.398 αυτοκίνητα.

Φυσικά, το στοιχείο που ξεχωρίζει σε τούτο το αυτοκίνητο είναι ο κινητήρας που έχει το όνομα του ταλαντούχου Φέλιξ Βάνκελ.

Αποτελούνταν από δύο περιστροφικά έμβολα (ρότορες), τα οποία είχαν τριγωνικό σχήμα με καμπύλες πλευρές και περιστρέφονταν έκκεντρα μέσα σε έναν ελλειπτικού σχήματος θάλαμο.

Tα κύρια πλεονεκτήματά του ήταν οι περιορισμένες διαστάσεις του και η εντελώς απαλλαγμένη από κραδασμούς λειτουργία του.

Aπό την άλλη, το κυριότερο μειονέκτημά του ήταν η ελλιπής στεγανοποίηση ανάμεσα στους τρεις μικρότερους θαλάμους που σχηματίζονταν από την κίνηση του ρότορα. Αυτό δημιούργησε αρκετά προβλήματα στους αγοραστές.

Ηταν ένα αυτοκίνητο εξ αρχής σχεδιασμένο για να φέρει κινητήρα Bάνκελ και, εκτός από αυτό, χαρακτηριζόταν και από την εκπληκτική, για την εποχή, εμφάνισή του.

H προχωρημένη αισθητική και η πολύ καλή αεροδυναμική του αμαξώματός του έκαναν το Ro80 μέτρο σύγκρισης για όλα τα μεσαία οικογενειακά αυτοκίνητα.

Oι σχεδιαστές της NSU εκμεταλλεύτηκαν πλήρως τις περιορισμένες διαστάσεις του κινητήρα Bάνκελ κι έτσι χαμήλωσαν το καπό του αυτοκινήτου, εξασφαλίζοντάς του ένα κομψό/σπορτίφ προφίλ.

Παράλληλα, το χαμηλό κέντρο βάρους σε συνδυασμό με την ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς συντέλεσαν στην εξαιρετικά (για την εποχή) ουδέτερη οδική συμπεριφορά του Ro80. Σημαντικό επιπλέον στοιχείο, τα τέσσερα δισκόφρενα. Ολα αυτά όμως δεν ήταν αρκετά…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ