Να δείξουμε την κυτταρίτιδά μας

greek-freak-kakalas.jpg

«Greek Freak / Fire and Fury!» του Σίμου Κακάλα Στιγμιότυπο από την παράσταση του Σίμου Κακάλα «Greek Freak/Fire and Fury!»

Το καλοκαίρι, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, ο Σίμος Κακάλας παρουσίασε στη σκηνή του Ολύμπια το «Greek Freak /all star game», αιφνιδιάζοντας ευχάριστα αλλά και δυσάρεστα το κοινό. Μια παράσταση που μας συστήθηκε ως αυτοσαρκαστικό, αυτοαναφορικό βαριετέ, λίγο «πριν καταρρεύσει το οικοδόμημα του θεάτρου πάνω στα σαστισμένα κεφάλια μας». Αφιερώθηκε δε στη μνήμη των «εκατοντάδων θυμάτων της διαδικτυακής κριτικής»… Τώρα η παράσταση επιστρέφει ως «Greek Freak/Fire and Fury!», στην ίδια λογική και αισθητική φόρμα, ανανεωμένη, εμπλουτισμένη με καινούργια νούμερα, νέες συνεργασίες, σταθερή στη γραμμή της καθολικής αποδόμησης.

Και μας επανασυστήνεται με την ίδια αφοπλιστική, ωμή ειλικρίνεια: «Η παράσταση που πρώτη παραδόθηκε στη χλεύη του κοινού το καλοκαίρι, "ντροπιάζοντας" το Φεστιβάλ Αθηνών και τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, επιστρέφει ακόμη χειρότερη (μεταεμετική), ακολουθώντας πιστά την επικαιρότητα, πηγαίνοντας και αυτή από το κακό στο χειρότερο»... Υπόσχεται δε εκπλήρωση κάθε επιθυμίας, πλούσια δώρα και... άφεση χρεών.

Το «Greek Freak/Fire and Fury!», τολμηρό, επιθετικό, αγενές, ακραία περιπαικτικό, χωρίς στεγανά, χωρίς δίχτυ ασφαλείας, χωρίς οίκτο για τις πηγές έμπνευσής του, δοκιμάζει αντοχές και όρια. Ενα θέαμα εναντίον όλων κι όποιος αντέξει, ακόμα και εναντίον του εαυτού του.

Μια σκληρή σάτιρα για τον καλλιτεχνικό χώρο, τον δημοσιογραφικό, τους κριτικούς θεάτρου απ’ όπου κι αν προέρχονται, είτε των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης, είτε των μέσων μαζικής δικτύωσης. Ο Σίμος Κακάλας άντλησε το υλικό του από την τρέχουσα επικαιρότητα, τον παραλογισμό της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, τον κόσμο της τέχνης, της πολιτικής, της δημοσιογραφίας και φυσικά της πρόσφορης σε έμπνευση δεξαμενής: της τηλεόρασης.

Το βλάσφημο Greek Freak επιστρέφει ακολουθώντας κατά πόδας την ερεθιστική επικαιρότητα. Ολα ρίχνονται στη χλεύη της γελοιοποίησης, τίποτα πολιτικά ορθό, τίποτα καθωσπρέπει, καμιά τρυφερότητα, καμιά καλή είδηση.

Η εμπειρία της αμφιλεγόμενης υποδοχής της παράστασης το περασμένο καλοκαίρι όχι μόνο δεν πτόησε τον Σίμο Κακάλα, αντίθετα τον ενθάρρυνε προς νέες... freak περιπέτειες. Ο ίδιος περίμενε αντιδράσεις και αμφισβήτηση, άλλωστε υποδαύλιζε αυτοπροσώπως τον εκνευρισμό ή την οργή από σκηνής, ενημερώνοντας τους θεατές σχετικά με την ιδιοσυγκρασία της παράστασης, καλώντας τους να φύγουν (καλού-κακού) εγκαίρως, πριν ακόμα αρχίσει η παράσταση ή στο διάλειμμα.

Σίμος Κακάλας

Η παράσταση που μόλις ξεκίνησε είναι διαφορετική, με καινούργια νούμερα που εμπνέει η αμείλικτη επικαιρότητα, με διαφορετικό γκεστ-έκπληξη κάθε φορά, όπως για παράδειγμα τον Μανώλη Μαυροματάκη. Για λόγους οικονομικούς απουσιάζει -δυστυχώς- από τη σκηνή η υπέροχη μπάντα της πρώτης παράστασης.

«Είμαι ευχαριστημένος γιατί έκανα αυτό που ήθελα» λέει ο Σίμος Κακάλας.

«Οι όποιες αντιδράσεις ήταν αναμενόμενες ως γνήσιο αποτέλεσμα της πρόθεσης που είχε και έχει η παράσταση. Αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που προκαλούμε το κοινό. Σε περιοδεία της “Γκόλφως” είχαμε μοιράσει θυμάμαι στους θεατές αυγά στην περίπτωση που κάποιος ήθελε να τα... χρησιμοποιήσει. Ομως κανένα αυγό δεν έφευγε προς τη σκηνή και κάποια στιγμή αναρωτήθηκα "γιατί;" δυνατά.

»Κάναμε επίτηδες σκοτάδι και τότε πετάχτηκε ένα αυγό. Κι όταν άναψαν ξανά τα φώτα, είπα προς όποιον το πέταξε: "Στο σκοτάδι, στα κρυφά, δεν έχει νόημα. Είναι δειλία". Ναι, γιατί όχι; Να μας πετάξουν τούρτες… Το θέατρο είναι το εργαλείο που σου επιτρέπει να πεις αλήθειες καθαρά, να υπονομεύσεις την ίδια τη συνθήκη».

• Ακόμα και το παραγόμενο καλλιτεχνικό γεγονός;

«Ακόμα κι αυτό φυσικά. Πάντα ήθελα να κάνω βαριετέ, το είχα ανάγκη. Να μιλήσουμε μ’ αυτόν τον τρόπο για όλα αυτά που βλέπουμε να συμβαίνουν στον χώρο μας και όχι μόνο στον χώρο μας. Η πρόθεση δεν είναι μια επιθετική παράσταση αλλά να βγούμε γυμνοί, να δείξουμε την κυτταρίτιδά μας. Ετσι κι αλλιώς, όσο καλά κι αν κάνεις κάτι, ο άλλος στην κυτταρίτιδα θα εστιάσει… Το κωμικό υπάρχει ακόμα και στο αρχαίο δράμα, στον Ευριπίδη κυρίως».

Ανάμεσα στα νούμερα με πολλούς αυτοσχεδιασμούς, ο ίδιος εμφανίζεται σε ρόλο κομπέρ, ενώ ερμηνεύει μ’ έναν προσωπικό, αισθαντικό τρόπο ροκ τραγούδια.

Ο Σίμος Κακάλας πιστεύει ότι οι πολιτικοί πια κάνουν κωμωδία πολύ πιο αποτελεσματικά από τους επαγγελματίες του είδους, γι’ αυτό είναι ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί η σχέση των καλλιτεχνών με το γέλιο και το κοινό:

«Είναι χρέος της κωμωδίας να ανακαλύπτει κάθε φορά τα όρια της κοινωνίας και να τα ξεπερνάει επίτηδες με θράσος και αναίδεια. Το κάνουμε πρώτα απ’ όλα με τον ίδιο μας τον εαυτό, ξεκινώντας από την παραδοχή της αμηχανίας μας απέναντι στο πώς η ελληνική κοινωνία αρνείται πεισματικά να συμφιλιωθεί με το παρόν και τον αληθινό της εαυτό, φτιάχνοντας ένα οχυρό γύρω της και μένοντας προσκολλημένη και προσανατολισμένη στο ένδοξο παρελθόν της».

«Greek Freak / Fire and Fury!» του Σίμου Κακάλα

Ωστόσο εκείνος, λέει, εξακολουθεί να πιστεύει σε μια κοινωνική Αριστερά: «Αλλά ποιος σοβαρός άνθρωπος περιμένει ότι είναι εφικτές οι τομές, οι γενναίες αλλαγές στο σύστημα; Αρκεί να συνειδητοποιήσουμε πως τίποτα δεν μπορεί να κουνήσει την Εκκλησία. Βγαίνει ο μητροπολίτης κάθε Κυριακή και διά του κηρύγματος καθοδηγεί, πατρονάρει το ποίμνιο υπέρ οποιουδήποτε οπισθοδρομικού πράγματος. Το χειρότερο απ' όλα είναι ότι δεν μπορούμε να καταλάβουμε τη διαφορετικότητα ως δικαίωμα στον άλλον.

»Είδαμε τις τελευταίες αντιδράσεις για το αυτονόητο: τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου. Εγώ ωστόσο είμαι αισιόδοξος γιατί η επιστήμη προχωράει κόντρα στις όποιες σκοταδιστικές νοοτροπίες. Η πρόοδος είναι μονόδρομος. Ακούμε διάφορα: από το ότι μας ψεκάζουν μέχρι ότι πρέπει να απαγορευτούν τα εμβόλια γιατί δημιουργούν στα παιδιά αυτισμό…

»Ακούμε ανθρώπους που υπερασπίζονται την άποψή τους λες και είναι γεγονός. Αλλά δεν είναι θέμα άποψης ότι το φεγγάρι δεν είναι ένα τυρί με τρύπες… Ο Γαλιλαίος, με το επιστημονικό όργανο που του διέθετε η εποχή, έκανε τις μετρήσεις του και είπε: η Γη γυρίζει. Αυτό δεν είναι θέμα γνώμης. Το οξύμωρο είναι ότι όλα αυτά τα οπισθοδρομικά και τα συνωμοσιολογικά αναπτύσσονται στα ίδια εκείνα μέσα που έχει προσφέρει η επιστήμη.

»Σήμερα ο καθένας μπορεί να υπερασπιστεί ως αυθεντία το κάθε τι. Εχει την προσωπική του "εφημερίδα" στα μέσα μαζικής δικτύωσης, γράφει ό,τι γουστάρει, ποστάρει τις θεωρίες και τις φωτογραφίες του από κάθε στιγμή της ζωής του».

• Δεν χάνουμε κάτι χρήσιμο χαμένοι στα αγαθά της τεχνολογίας;

«Ναι, χάνουμε την επικοινωνία με τον εαυτό μας. Ακόμα και σ’ ένα σταμάτημα στο φανάρι, βλέπω τους οδηγούς να πιάνουν το κινητό τους. Θυμάμαι στο διάλειμμα διεθνούς σεμιναρίου στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος έναν Αφγανό που είχε καθίσει κάπου μόνος του, ενώ οι υπόλοιποι ασχολούνταν με τα κινητά τους. Κοίταζε απλώς μπροστά του και σκεφτόταν. Αυτό χάσαμε, το να μείνουμε για λίγο μόνοι με τον εαυτό μας».

Το Θέατρο Χώρος δεν θα παρουσιάζει μόνο βαριετέ. Μετά το «Greek Freak/Fire and Fury!» ακολουθεί κλασικό ρεπερτόριο: «Ανεμοδαρμένα ύψη», σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα, και η παράσταση «GODOT2», εμπνευσμένη από το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Σάμιουελ Μπέκετ, σε σκηνοθεσία Ελενας Μαυρίδου.

 Το «Greek Freak» είναι ακατάλληλο για ανηλίκους. Επίσης το θέατρο προειδοποιεί ότι απαγορεύεται η ρίψη φιστικιών στους ηθοποιούς γιατί «τους ταΐζει η διεύθυνση»…

 INFO: Εταιρεία Θεάτρου Χώρος (Πραβίου 6, Βοτανικός, τηλ.: 210 3426736). «Greek Freak/Fire and Fury!».

κηνοθεσία-σύνθεση: Σίμος Κακάλας. Σκηνικό: Αντώνης Δαγκλίδης. Κοστούμια: Κλερ Μπρέισγουελ. Μάσκες: Μάρθα Φωκά. Φωτισμοί: Περικλής Μαθιέλλης.

Χορογραφίες: Φωκάς Ευαγγελινός. Ενορχήστρωση: Χρίστος Θεοδώρου. Ειδικά εφέ: Αλέξανδρος Λόγγος. Παίζουν: Σίμος Κακάλας, Δήμητρα Κούζα, Μιχάλης Βαλάσογλου, Κωνσταντίνος Μωραΐτης κ.ά.

Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 21.00.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ