Μητρώο Πολιτών: τι αλλάζει, ποιους αφορά, πότε ενεργοποιείται

dimosio.jpg

ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΝΙΚΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ

Ενα σημαντικό βήμα για την εξυπηρέτηση των πολιτών από τις δημόσιες υπηρεσίες, αλλά και για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του Δημοσίου επιτυγχάνεται από τη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου: τίθεται σε λειτουργία το «Μητρώο Πολιτών», το νέο, εθνικής εμβέλειας πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου Εσωτερικών, που διασυνδέει δεδομένα από 1.036 ληξιαρχεία και 325 δημοτολόγια, καθώς και το Ειδικό Ληξιαρχείο Αθηνών.

Σταδιακά, από την «πρεμιέρα» λειτουργίας του Μητρώου, θα απαλλαγεί ο εξυπηρετούμενος πολίτης από την απαίτηση να προσκομίζει σε δημόσιες υπηρεσίες πιστοποιητικά ή βεβαιώσεις που εκδίδονται από ληξιαρχεία ή δημοτολόγια (πιστοποιητικά γεννήσεων, γάμων, συμφώνων συμβίωσης, θανάτων, αποσπάσματα οικογενειακής μερίδας κ.λπ.), καθώς οι δημόσιοι φορείς θα έχουν αυτομάτως πρόσβαση στις σχετικές πληροφορίες μέσω της ηλεκτρονικής διασύνδεσής τους με το Μητρώο.

Το όφελος για τον πολίτη είναι ο... απεγκλωβισμός του από τη «χαρτούρα» μιας σειράς πιστοποιητικών και τη χρονοβόρα αναμονή σε δημοτικές υπηρεσίες ή ΚΕΠ. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα θα μπορούσε να είναι το εξής: σε περίπτωση που ένας δικαιούχος της σύνταξης του θανόντος γονέα του αλλάξει δήμο (μεταδημοτεύσει), ο ασφαλιστικός φορέας θα ενημερωθεί αυτομάτως, ενώ ο δικαιούχος δεν θα χρειαστεί να προσκομίσει εκ νέου τα σχετικά δικαιολογητικά στο τοπικό υποκατάστημα του φορέα.

Παράλληλα, αποτέλεσμα από τη λειτουργία του νέου πληροφοριακού συστήματος είναι η εκκαθάριση (και παύση, από δω και στο εξής) λαθών σε δημοτολόγια και ληξιαρχικές πράξεις, όπως οι διπλοεγγραφές.

Ως προς τη λειτουργία του Δημοσίου, έρχεται μια αλλαγή νοοτροπίας στην οργάνωση και την επεξεργασία των στοιχείων αστικής και δημοτικής κατάστασης του πολίτη, μειώνοντας τη γραφειοκρατία.

Το Μητρώο συστάθηκε από στελέχη του Δημοσίου και η τεχνογνωσία ανήκει στο ίδιο το κράτος, επομένως ο εν λόγω μηχανισμός εκτιμάται ότι μπορεί να αξιοποιηθεί και για άλλες βάσεις από ένα πλήθος δημόσιων φορέων.

Με δεδομένη τη θεσμική πρόοδο που επιτυγχάνεται -καθώς το νέο πληροφοριακό σύστημα πλέον δεν αποτελεί ευχολόγιο, αλλά πραγματικότητα- επαφίεται στους ίδιους τους οργανισμούς του Δημοσίου να επιχειρήσουν άμεσα να συνδεθούν λειτουργικά με το Μητρώο, κάτι που μοιάζει να είναι και το μεγάλο στοίχημα.

● Καμία εγγραφή, διαγραφή ή μεταβολή στοιχείων στα δημοτολόγια δεν θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη εβδομάδα (15-19 Ιανουαρίου), λόγω των απαιτούμενων εργασιών μετάπτωσης των πληροφοριακών δεδομένων από τα πληροφοριακά συστήματα των δήμων. Σε όλως εξαιρετικές περιπτώσεις (π.χ. εγγραφή ανηλίκου) δύναται να γίνεται καταχώριση εγγραφής στα χειρόγραφα βιβλία του δημοτολογίου.

Αντιστοίχως, για το συγκεκριμένο πενθήμερο, δεν θα υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης βεβαιώσεων δημοτολογίων από τα ΚΕΠ.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας