Με την αδρεναλίνη στα όρια

olivie_nte_sagkazan

Ο Ολιβιέ ντε Σαγκαζάν στη συναρπαστική και ενοχλητική παράσταση «Transfiguration» Ο Ολιβιέ ντε Σαγκαζάν στη συναρπαστική και ενοχλητική παράσταση «Transfiguration» | Didier Carluccio.jp

Παλιές μέρες δόξας, τότε που το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τη Βίκυ Μαραγκοπούλου στο τιμόνι χτυπούσε στα ίσια ακόμα και το Φεστιβάλ Αθηνών του Λούκου, θύμιζαν όλα χθες στο υπουργείο Πολιτισμού, στην ανακοίνωση του φετινού προγράμματος.

Κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας και βασική αιτία του αυξημένου δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος, αλλά και της αισιοδοξίας που ήδη είχε δημιουργηθεί για τον ταλαιπωρημένο τα τελευταία χρόνια θεσμό, ήταν φυσικά η ψηλόλιγνη, δυναμική νέα γυναίκα με το βαρύ όνομα, που ανέλαβε τον Σεπτέμβριο του 2017 τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας. H «χορεύτρια, χορογράφος και δασκάλα χορού» Λίντα Καπετανέα, όπως συστήθηκε η ίδια.

Μιάμιση ώρα μετά, με τις περισσότερες απορίες λυμένες για το νέο στίγμα του φεστιβάλ (μέχρι τουλάχιστον να δούμε και τις παραστάσεις) και αναλυμένο με κάθε λεπτομέρεια το πρόγραμμα της 24ης διοργάνωσης (13-22 Ιουλίου), είχαμε πια καταλάβει και κάτι άλλο.

Η Λίντα Καπετανέα μπροστά στη νέα εικαστική ταυτότητα του φεστιβάλ, δημιουργία του graphic designer Mike Rafail Η Λίντα Καπετανέα μπροστά στη νέα εικαστική ταυτότητα του φεστιβάλ, δημιουργία του graphic designer Mike Rafail |

Οτι η παρουσία δύο υπουργών, της Λυδίας Κονιόρδου αλλά και του αναπληρωτή Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξη Χαρίτση (γέννημα-θρέμμα της Καλαμάτας) δεν ήταν τυπική, για να περάσει η ώρα. Φαίνεται ότι όντως υπάρχει μια «ένωση δυνάμεων», όπως είπε και η υπουργός Πολιτισμού, για να δοθεί «νέα ώθηση στο πολύ σημαντικό αυτό φεστιβάλ», ώστε να επιστρέψει στη δυναμική και την αίγλη που του είχε χαρίσει επί 21 ολόκληρα χρόνια η Βίκυ Μαραγκοπούλου - στην προσφορά της αναφέρθηκαν όλοι, ακόμα και ο δήμαρχος Παναγιώτης Νίκας, ο οποίος μόνο άμοιρος ευθυνών δεν είναι που η άξια αυτή γυναίκα παραιτήθηκε το 2015.

Το γεγονός, δηλαδή, ότι η Λίντα Καπετανέα παρουσιάζει εντυπωσιακά νωρίς ένα ολοκληρωμένο και πλούσιο πρόγραμμα με αυξημένη, επιτέλους, τη διεθνή συμμετοχή (έντεκα ξένα συγκροτήματα και τρία ελληνικά) οφείλεται φυσικά στη δική της αποφασιστικότητα, εργατικότητα και γνώση. Εβαλε, όμως, το χεράκι του και ο Αλέξης Χαρίτσης.

«Go Figure Out Yourself» από την ομάδα «Ultima Vez» του Βιμ Βαντεκέιμπους «Go Figure Out Yourself» από την ομάδα «Ultima Vez» του Βιμ Βαντεκέιμπους |

Την είχε από πέρυσι εξαγγείλει, αλλά από φέτος εφαρμόζεται μια «σε βάθος τριετίας οικονομική στήριξη του θεσμού». Το 1,2 εκατ. ευρώ που είναι συνολικά στη διάθεση του φεστιβάλ λύνει χέρια, κλείνει έγκαιρα παραστάσεις, μειώνει το άγχος. Συνεισφέρει και ο δήμος - το 50% του μπάτζετ, υποστηρίζει ο κ. Νίκας, που φέτος είναι περίπου 460 χιλιάδες ευρώ.

Οσον αφορά τώρα το καλλιτεχνικό προφίλ της διοργάνωσης, η Λίντα Καπετανέα το θέλει «δυναμικό, ανοιχτό στη διεθνή κοινότητα, σε όλες τις ηλικίες, σε όλες τις τέχνες και στις συνεργασίες με άλλους φορείς». Το θέλει ακόμα να δίνει έμφαση στην εκπαίδευση και την έρευνα. Μέχρις εδώ τίποτα το καινούργιο. Η Καλαμάτα, ακόμα και τα τελευταία δύσκολα χρόνια, μετά την παραίτηση της Μαραγκοπούλου και την ευθύνη να έχει περάσει στην Κατερίνα Κασιούμη (επί δύο καλοκαίρια), τα είχε αυτά τα κλασικά γνωρίσματα ενός σοβαρού, διεθνούς φεστιβάλ χορού.

Υμνος στο σώμα

Ετσι, εκεί που η Λίντα Καπετανέα θα κριθεί από όλους, ειδικούς και κοινό, είναι το ίδιο το πρόγραμμα. Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια ήταν σαφής. Ο ιστός που διαπερνά τις παραστάσεις είναι «ένας ύμνος στο ανθρώπινο σώμα και στις άγνωστες, αμέτρητες δυνατότητές του».

Η χρονιά είναι αφιερωμένη σε δημιουργούς, δασκάλους και ερμηνευτές, που «εξερευνούν και δοκιμάζουν τα όρια των ανθρώπινων δυνατοτήτων». Κάτι το βιντεάκι με αποσπάσματα από τις παραστάσεις, κάτι το προφίλ ομάδων και καλλιτεχνών και έγινε ακόμα πιο χειροπιαστή η ταυτότητα του φετινού φεστιβάλ, που άλλωστε ταιριάζει στο στιλ και την αισθητική της χορεύτριας και χορογράφου Καπετανέα. Κίνηση στα άκρα. Ενταση, δύναμη και μπόλικη αδρεναλίνη.

Θα γείρει άραγε μονόπαντα το καλαματιανό φεστιβάλ, σε εποχές που ο σύγχρονος χορός (ακόμα και ο ελληνικός) είναι πολύμορφος και πλούσιος σε τάσεις; Θα δείξει. Είναι πάντως μεγάλη εγγύηση η παρουσία ενός τεράστιου ονόματος, του Ούγγρου Γιόζεφ Νατζ, διευθυντή εδώ και πολλά χρόνια του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου Ορλεάνης, με τη νέα του δουλειά, «Penzum», μια συνεργασία του με την κοντραμπασίστα και συνθέτρια Ζοέλ Λεάντρ πάνω σε ποίημα του εμβληματικού Ούγγρου Αττίλα Γιόιζεφ.

Από κοντά, να τον συναγωνίζεται σε κύρος και διασημότητα, ο επίσης αγαπημένος της Καλαμάτας (αλλά και της ίδιας της Καπετανέα, που ήταν κάποτε προβεβλημένη του χορεύτρια) άγριος και σκληρός Βέλγος Βιμ Βαντεκέιμπους, που θα φέρει με την ομάδα του Ultima Vez την παράσταση «Go Figure Out Yourself».

Aπό κει και πέρα ανάμεσα στις συνολικά 14 παραστάσεις που θα δοθούν στο Μέγαρο Χορού (Κεντρική Σκηνή και Στούντιο) ξεχωρίζει η με έδρα τη Μαδρίτη Compania του Ισραηλινού Σάρον Φρίντμαν, που στο «Free Fall» διερευνά τη δυνατότητα ελεύθερης πτώσης, χρησιμοποιώντας και είκοσι Ελληνες εθελοντές.

Το συγκλονιστικό και τρομακτικό «Transfiguration» του γεννημένου στο Κονγκό και εγκατεστημένου στη Γαλλία Ολιβιέ ντε Σαγκαζάν. Ο street dance του περιζήτητου δίδυμου από τις ΗΠΑ Μαρκίζ Σκοτ και Πόπιν Τζον, με τις εκατομμύρια προβολές στο Youtube, οι οποίοι θα χορέψουν φυσικά και στην Κεντρική Πλατεία. Η Λίντα Καπετανέα αναβαθμίζει τις δωρεάν παραστάσεις εκεί, μία κάθε μέρα, 7 μ.μ., από Σάββατο σε Σάββατο, και πάνω σε ειδική ξύλινη σκηνή - όχι στις σκόνες και στα τσιμέντα.

Ο μεγας Ουγγρος Γιόζεφ Νατζ στο «Penzum» Ο μεγας Ουγγρος Γιόζεφ Νατζ στο «Penzum» |

Εχουμε καιρό να γράψουμε και να ξαναγράψουμε για το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας και τις πάμπολλες εκδηλώσεις, εκπλήξεις και καινοτομίες του. Επιβάλλεται, όμως, να υπογραμμιστεί η ελληνική πλευρά του. Συμμετέχουν τρεις ομάδες, μία από αυτές, η Kokakepanu της χορεύτριας Κωνσταντίνας Ευθυμιάδου και του μουσικού Παναγιώτη Μανουηλίδη, παρουσιάζει το «In Case of Loss» σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Καλαμάτας - μία ακόμα προσφορά της διοργάνωσης στον ελληνικό χορό.

Η Τζένη Αργυρίου με την ομάδα της Amorphy θα παρουσιάσει το «Ανώνυμο», μια συμπαραγωγή με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Και η ομάδα Jukstapoz της Χριστίνας Γουζέλη και του Πολ Μπλάκμαν το «The Art of Dying», συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

info: Εναρξη προπώλησης, Δευτέρα 16 Απριλίου, στο www.kalamatadancefestival.gr, στα καταστήματα Public, στο http://tickets.public.gr και στο Ticket Services (Πανεπιστημίου 38, τηλ. 210-7234567, www.ticketservices.gr).

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας