Με τη Σάρλοτ Ράμπλινγκ στην Μπιενάλε Βενετίας

sarlot_ramplingk_kai_giorgos_drivas.jpg

Σάρλοτ Ράμπλινγκ και Γιώργος Δρίβας Σάρλοτ Ράμπλινγκ και Γιώργος Δρίβας | STEPHIE GRAPE

Οταν η Σάρλοτ Ράμπλινγκ έρχεται στην Αθήνα την πείθει συνήθως ένα πολύ ενδιαφέρον κινηματογραφικό πρότζεκτ.

Το 1999 την έφερε ο Αμερικανός σκηνοθέτης Τζόναθαν Νόσιτερ και την κινηματογράφησε ο Γιώργος Αρβανίτης στο «Ζόναρ'ς» και σε άλλα χαρακτηριστικά μέρη της πρωτεύουσας -πριν καταλήξουν στα βουνά της Ηπείρου- για την ταινία «Σημάδια και θαύματα» με το εντυπωσιακό καστ (Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Ντέμπορα Ούγκερ, Δημήτρης Καταλειφός).

Τώρα, 2017, την έφεραν ο Γιώργος Δρίβας, ο εικαστικός που θα μας εκπροσωπήσει τον Μάιο στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας, και ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο επιμελητής (curator) του έργου του «Εργαστήριο Διλημμάτων», που θα στηθεί μετά το Πάσχα στο Εθνικό μας Περίπτερο.

Σε σύγκριση με την περιπετειώδη ταινία του φιλέλληνα Νόσιτερ, η ταινιούλα για την οποία κλείστηκε η Βρετανίδα σταρ δύο μέρες, Καθαρή Δευτέρα και Τρίτη, στο Μέγαρο Μουσικής (εκεί γίνονται τα γυρίσματα) είναι πολύ μικρό πρότζεκτ. Αλλά πόσο ενδιαφέρον.

Είναι βασικό κομμάτι του «Εργαστηρίου Διλημμάτων», αφού το έργο του Γιώργου Δρίβα αποτελείται από μια εγκατάσταση, έναν μεγάλο σκοτεινό λαβύρινθο δύο επιπέδων, που θα αρχίσει κάποια στιγμή να στήνεται στο υπόγειο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (φορέα υλοποίησής του) και μια σειρά από οθόνες.

Σ' αυτές θα προβάλλονται τόσο η καινούργια ταινία με τη Ράμπλινγκ, αλλά και μία ακόμα, κατακερματισμένη και παλιά, της δεκαετίας του '60, για την οποία οι Δρίβας-Ανδρεαδάκης κρατάνε κλειστά τα χαρτιά τους.

Υποστηρίζουν μόνο ότι είναι αποσπάσματα από ένα χαμένο ντοκιμαντέρ, τα οποία βρέθηκαν κατά τύχη πριν από έναν χρόνο στο Μπουένος Αϊρες, στα αρχεία του Μουσείου Κινηματογράφου της Αργεντινής.

Από τα γυρίσματα στο Μέγαρο Από τα γυρίσματα στο Μέγαρο | STEPHIE GRAPE

Το ντοκιμαντέρ καταγράφει ένα πείραμα Ελληνα επιστήμονα, κάπου σε ευρωπαϊκό εργαστήριο, που, όμως, για άγνωστους λόγους δεν ολοκληρώθηκε. Το footage φανερώνει τις διαφωνίες και κυρίως τα διλήμματα της ομάδας των συνεργατών του. Αυτή την ιστορία και την ατμόσφαιρα αναπαριστά, αφηγείται η ταινία με τη Σάρλοτ Ράμπλινγκ.

Ντυμένη με ένα υπέροχο vintage αυστηρό ταγέρ του '60 (ενδυματολόγος η Εύα Νάθενα), η Ράμπλινγκ είναι μια επιστήμονας που μιλά αγγλικά, τη «γλώσσα των διεθνών οργανισμών», όπως και οι υπόλοιποι Ελληνες ηθοποιοί (Γιώργος Κοτανίδης, Κόρα Καρβούνη, Πολύδωρος Βογιατζής, Ρένα Κυπριώτη, Γιάννης Καλοφωλιάς).

Επί δύο μέρες η 71χρονη σταρ, που έφτασε πέρυσι σε απόσταση αναπνοής από το Οσκαρ α' γυναικείου ρόλου για τα «45 χρόνια» του Αντριου Χέιγκ, παραδόθηκε στα χέρια του Γιώργου Δρίβα και, φυσικά, στον διευθυντή φωτογραφίας του, Κλάουντιο Μπολιβάρ. Κι αφού τελείωσε τα δικά της γυρίσματα, για τα οποία δεν πήρε καθόλου χρήματα, αποχαιρέτησε το St. George Lycabettus, που το ξαναβρήκε με χαρά έπειτα από δεκαοχτώ χρόνια, και έφυγε από την Αθήνα.

Η ταινία θα ολοκληρωθεί σε δέκα μέρες με υπεύθυνη στην παραγωγή την έμπειρη από το σινεμά Φένια Κοσοβίτσα.

Ολα τα παραπάνω φαίνονται λίγο στεγνά και περίεργα. Λογικό, αφού η ταινία με τη Ράμπλινγκ δεν μπορεί από μόνη της να «μιλήσει» καθαρά για την ιδέα και το νόημα του έργου του Γιώργου Δρίβα. Αυτό είναι που την τράβηξε να έρθει ευχαρίστως στην Ελλάδα για λίγες μέρες, αφήνοντας στη μέση την προώθηση της αγγλικής έκδοσης της αυτοβιογραφίας της («Who Ι Am»), που κυκλοφορεί τον Μάιο.

Το «Εργαστήριο Διλημμάτων» είναι μια αφηγηματική εγκατάσταση που ξεκινά από τις «Ικέτιδες» του Αισχύλου. Σκύβει πάνω στο βασικό τους θέμα: Οφείλει μια κοινωνία να δώσει άσυλο σε μια διωκόμενη ομάδα ατόμων, ακόμα κι αν υπάρχει κίνδυνος να προκληθεί αναταραχή στον λαό της, να αλλοιωθεί η εθνική, κοινωνική και θρησκευτική της φυσιογνωμία, να προκληθεί πόλεμος;

Πρέπει να σέβεται πάνω απ' όλα τους νόμους της φιλοξενίας και τις αρχές του δικαίου και του ανθρωπισμού; Αυτό είναι το δίλημμα που αντιμετωπίζουν στις «Ικέτιδες» η πόλη του Αργους και ο βασιλιάς Πελασγός όταν καταφτάνουν από την Αίγυπτο οι πενήντα Δαναΐδες, που αρνούμενες τον αιμομικτικό γάμο με τους ξαδέλφους τους, ζητούν προστασία. Οι «Ικέτιδες» είναι το πρώτο λογοτεχνικό κείμενο στην ιστορία της ανθρωπότητας που μιλά για μια διωκόμενη ομάδα ανθρώπων που ζητά άσυλο.

Ενα παρόμοιο δίλημμα, σύμφωνα με τον Γιώργο Δρίβα, αντιμετωπίζει και η επιστημονική ομάδα στην οποία αναφέρεται το χαμένο ντοκιμαντέρ.

Εχει ανακαλύψει έναν μικρό, απειροελάχιστο οργανισμό του Σύμπαντος, που κινδυνεύει με αφανισμό. Και πρέπει να αποφασίσει αν θα τον εντάξει ή όχι σε ένα υπάρχον ασφαλές εργαστηριακό περιβάλλον, ακόμα κι αν αυτό θα σήμαινε ίσως την αλλοίωση και αλλαγή του.

Με λίγα λόγια, το «Εργαστήριο Διλημμάτων» θέτει το εξής ερώτημα: «Σε τι κοινωνία θέλουμε να ζούμε και τι άνθρωποι θέλουμε να είμαστε;». Εχει, προφανώς, κι άλλα επίπεδα και προεκτάσεις το έργο του Γιώργου Δρίβα, τι έργο σύγχρονης τέχνης θα ήταν;

Υπάρχει κυρίως ένας προβληματισμός πάνω στην έννοια της αναπαράστασης και της αναπαραγωγής. Ενα έργο τέχνης, που διασκευάζεται, μεταφράζεται και, άρα, μεταλλάσσεται στο διηνεκές, τι ίχνος αφήνει στο σώμα της Ιστορίας; Αλλά γι' αυτά το «Εργαστήριο Διλημμάτων», που μόλις άρχισε να υλοποιείται, θα μιλήσει εν καιρώ, στη Βενετία.

Στις οθόνες της εγκατάστασης θα δούμε και τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο, σε τι ρόλο δεν έχει διευκρινιστεί. Στην ταινιούλα με τη Ράμπλινγκ σκηνογράφος είναι ο Ηλίας Λεδάκης, το μοντάζ θα κάνει ο Χρήστος Γάκης.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας