Με ένα στεφάνι αγριελιάς…

vasili_kleisoyra.jpg

 Ο κοσμήτορας καθηγητής Νίκος Γελαδάς (δεξιά), ενώ παραδίδει τον «Κότινο» στον Βασίλη ΚλεισούραΟ κοσμήτορας καθηγητής Νίκος Γελαδάς (δεξιά), ενώ παραδίδει τον «Κότινο» στον Βασίλη Κλεισούρα

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών τίμησε τον καθηγητή Βασίλη Κλεισούρα

Την περασμένη εβδομάδα (Τετάρτη) η Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Αθηνών οργάνωσε στη μεγάλη αίθουσα τιμητική εκδήλωση για την επίδοση τιμητικού τόμου στον ομότιμο καθηγητή Εργοφυσιολογίας Βασίλη Κλεισούρα, «οραματιστή, πρωτοπόρο ερευνητή, εμπνευσμένο δάσκαλο, ανθρωπιστή, θεμελιωτή της αθλητικής επιστήμης στην Ελλάδα», όπως αναγράφεται στη σχετική πρόσκληση.

Εκεί πρυτανικές αρχές (δικοί μας και ξένοι), συνάδελφοί του, μαθητές, φίλοι και άλλοι κοντινοί, συμπεριλαμβανομένου και εμού που, ομολογώ, εντυπωσιάστηκα ακούγοντας τις αναφορές στα επιτεύγματα του κ. Κλεισούρα, τα οποία εν πολλοίς αγνοούσα, μολονότι γνώριμοι και συντοπίτες (και οι δυο από την ιστορική Δημητσάνα).

Και σκέφτηκα να μεταφέρω κάτι και σ’ αυτή τη σελίδα, καθώς το τρίπτυχο πολιτισμός – αθλητισμός – τουρισμός είναι αυτό που η αξέχαστη Μελίνα εκτιμούσε, όντας υπουργός Πολιτισμού, ως τη «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας. Πολύ περισσότερο που δεν είδα δημοσιογράφους και κάμερες (προφανώς, αν το γνώριζαν, δεν εκτιμήθηκε ως «πιασάρικο» θέμα).

Νικητής

Υπήρξαν λοιπόν αναφορές εκλεκτών ομιλητών, «αντιφώνηση ψυχής» από τον τιμώμενο και μουσικό πρόγραμμα, που περιελάμβανε και τον Ολυμπιακό Υμνο. Υπήρξε όμως (και αυτό θα μείνει) ο επιβλητικός «Κότινος» –περί τις 700 σελίδες– με κείμενα και μαρτυρίες για το έργο του Βασίλη Κλεισούρα. Και, γενικά, μια ατμόσφαιρα και μια αναγνώριση που συναντάμε συνήθως όταν κάποιος εκδημήσει.

Κι επειδή δεν αναγνωρίζω στον εαυτό μου την αρμοδιότητα ν’ αναφερθεί στο έργο του κ. Κλεισούρα, θα παραθέσω ενδεικτικά μερικά αποσπάσματα από τα κείμενα του «Κότινου» (κότινος, το στεφάνι αγριελιάς με το οποίο έστεφαν τους νικητές στους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες). Γράφουν:

■ Νίκος Γελαδάς (καθηγητής Εργοφυσιολογίας, κοσμήτορας Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Πανεπιστημίου Αθηνών): «Βασίλης Κλεισούρας. Εμβληματική φυσιογνωμία αθλητικού επιστήμονα στον κόσμο. Συνιδρυτής της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Αθλητικής Επιστήμης.

Πατέρας της Αθλητικής Επιστήμης στην Ελλάδα. Εκανε μεταπτυχιακές σπουδές στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής σε ανύποπτο χρόνο. Εχει εξαιρετική ικανότητα να αναλύει καταστάσεις, να επεξεργάζεται δεδομένα και να συνθέτει διαφορετικά μηνύματα σε θεωρητικά πλαίσια. Μοναδική προσωπικότητα. Γεμάτη αντιφατικά στοιχεία αρμονικά πλεγμένα. Τον γνώρισα ως δάσκαλο, συνάδελφο και φίλο».

■ Μαρία Κοσκολού (αναπληρώτρια καθηγήτρια Εργοφυσιολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών): «Στον ελληνικό χώρο, τα συγγράμματά του έχουν συμβάλει τα μέγιστα στην αναγνώριση και καθιέρωση της αθλητικής επιστήμης στην ακαδημαϊκή κοινότητα.

Είναι έργα τόσο σημαντικά που μοιραία τα χειροκροτούσαν ακόμη και οι εχθροί του. Κάποιοι, λίγοι ευτυχώς, που τον έριχναν κατά καιρούς στον λαβύρινθο, αλλά εκείνος τα κατάφερνε στην αναμέτρηση με το τέρας κι έχοντας το ακαδημαϊκό ήθος ως μίτο της Αριάδνης έβγαινε πάντα νικητής».

Πείσμα και πάθος

■ Χαράλαμπος Σπ. Ρούσσος (καθηγητής Ιατρικής, ακαδημαϊκός): «Εχει το χάρισμα να υφαίνει όνειρα για μεγάλους στόχους χωρίς να υποτιμά τη λεπτομέρεια. Είναι προικισμένος με την πνευματική και ψυχική αλκή για να υλοποιεί, κόντρα στη φορά των ανέμων, τα πλέον μεγαλεπήβολα σχέδια. Είχε πείσμα και πάθος να επιστρέψει στη γενέτειρά του για να μεταλαμπαδεύσει τη γνώση και την εμπειρία του.

Οι ομοτράπεζοί του, οι μαθητές του και εν γένει η διεθνής επιστημονική κοινότητα αποτιμούν αβίαστα, πιστεύω, σήμερα το έργο ζωής του Βασίλη Κλεισούρα με τα λόγια του Γιώργου Θεοτοκά στο πνευματικό μανιφέστο με τίτλο “Ελεύθερο Πνεύμα”. Εκεί ο συγγραφέας αναφέρεται στους πρωτοπόρους και πολύτροπους ταγούς σαν τον Βασίλη. “Είναι”, τονίζει, “οι άνθρωποι που τους σέρνει το πλεόνασμά των, πιο μακριά από τους ορίζοντες και πιο ψηλά από το επίπεδο του πλήθους”».

■ Γιάννης Πανούσης (ομότιμος καθηγητής Εγκληματολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών): «Ενας ακαδημαϊκός “ανοικτών οριζόντων”, με το δικό του στιλ (συμπεριλαμβανομένης και της λευκής χαίτης), με κοφτερό μυαλό που διαφοροποιήθηκε από τα βαλτωμένα και τα συνηθισμένα.

Τον βαθμό επιρροής του στην επιστήμη και στη διδασκαλία θα τον αξιολογήσουν άλλοι (και κυρίως ο ιστορικός του μέλλοντος ο οποίος θέλω να ελπίζω πως δεν θα υποκύψει στις ενδοπανεπιστημιακές διαμάχες της κάθε συγκυρίας)».

Και κάτι από τον ίδιο τον τιμώμενο: «Μπορεί να ζούσαμε με άνεση μέσα στην υλική αφθονία, μπορεί να είχαμε πολλά οφέλη και χαρές, αλλά όπως λέει και ο Καβάφης στη “Σατραπεία”, “άλλα ζητεί η ψυχή μου, γι’ άλλα κλαίει”».

Στο πλαίσιο

Επιτέλους, έπειτα από δύο και πλέον χρόνων διαβουλεύσεις, συμπεριλαμβανομένων της τοποθέτησης επιτρόπου στην αμαρτωλή ΑΕΠΙ και «περιπάτου» στα συναρμόδια υπουργεία, το νομοσχέδιο για τα πνευματικά δικαιώματα του υπουργείου Πολιτισμού βρίσκεται, μαθαίνω, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Κι από εκεί προς τη Βουλή προκειμένου, καλώς εχόντων των πραγμάτων, να ψηφιστεί. Και να το δούμε…

Η Βουλή, διά του προέδρου της Νίκου Βούτση, ο οποίος προφανώς νοιάζεται τον πολιτισμό, τίμησε την περασμένη Τρίτη στη Βουλή τον σκηνοθέτη Νίκο Κούνδουρο (πέρσι είχε γίνει το ίδιο για τον Ροβήρο Μανθούλη – ευτυχώς εν ζωή). Με εκλεκτές αναφορές στο έργο και την προσωπικότητα του καλοσυνάτου «Δράκου» του κινηματογράφου.

Ο εκ των ομιλητών Νίκος Καβουκίδης, κινηματογραφιστής, συνεργάτης και φίλος του Κούνδουρου, άδραξε την ευκαιρία να ζητήσει από τον πρόεδρο της Βουλής να συνδράμει ώστε η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, που εδρεύει στον κινηματογράφο «Λαΐς» στον Κεραμεικό, να στεγαστεί σ’ έναν ευρύτερο χώρο, ικανό να περιλάβει το τεράστιο και πολύτιμο υλικό της – και γενικά να ενισχυθεί. Οπότε εκδηλώσεις όπως η εν λόγω να έχουν ουσιαστικότερο περιεχόμενο.

Το ίδιο βράδυ (Τρίτη) προβλήθηκε από το κανάλι της Βουλής η «Μαγική πόλις», η πρώτη ταινία του Κούνδουρου (1954), που δεν καλοπέρασε ούτε με το κοινό ούτε με την κριτική. «Είχαμε να αντιπαλέψουμε με τις συμπληγάδες, όχι μόνο μιας αληθινά σκληρής λογοκρισίας, αλλά περισσότερο με την ενστικτώδη αντίδραση ενός τρομοκρατημένου κοινού», είχε πει ο ίδιος. Αργότερα βέβαια, αφού αναγνωρίστηκε από τους ξένους, αναγνωρίστηκε κι εδώ ως αριστούργημα…

ΚΑΙ… Τι μπορεί να γίνει αν το έχουν προφητεύσει οι γέροντες;

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας