Μαθηματικά... «τέρατα» άμεσης δημοκρατίας

vivlio.jpg

Μαθηματικά... «τέρατα» άμεσης δημοκρατίας «Στη γειτονιά των τετραπλεύρων» Σενάριο: Μαρία Γαλάνη Εικονογράφηση: Μάριος Ιωαννίδης Εκδόσεις ΠΕΚ-Πυξίδα της Πόλης Χανιά, Σεπτέμβριος 2017 Σελίδες 92

Ριζοσπαστικές Αναγνώσεις  

Μια φορά και έναν καιρό στην πόλη των επίπεδων σχημάτων, τα σχήματα αποφάσισαν να κάνουν εκλογές και να εκλέξουν έναν άξιο και ικανό δήμαρχο.

Κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη…

Και το παραμύθι αρχίζει για τους μικρούς μαθητές και μαθήτριες της Α’ Γυμνασίου στο τελευταίο κεφάλαιο Γεωμετρίας, στο σχολικό τους βιβλίο.

Το κόμικς «Στη γειτονιά των τετραπλεύρων» είναι ένα βιβλίο σαν εικονογραφημένο παραμύθι που εμπλέκει μαθήματα Γεωμετρίας με μαθήματα άμεσης δημοκρατίας και θέλει να προκαλέσει ερωτήματα και συζήτηση με τους μικρούς αναγνώστες του και στα δύο θέματα. Οι διαδικασίες της άμεσης δημοκρατίας διατρέχουν όλη την ιστορία. Ετσι: Γίνεται γενική συνέλευση όλων των σχημάτων στην κεντρική πλατεία, προτείνονται οι καλύτεροι για το δημοτικό συμβούλιο, από τους καλύτερους, ο καλύτερος μπορεί να είναι και υποψήφιος δήμαρχος. Στην προεκλογική συγκέντρωση όλα τα τετράπλευρα στη γειτονιά τους θα πάρουν τον λόγο. Μιλά ο καθένας για τον εαυτό του, αναφέρει τα προσόντα του. Οσο για τις διαφωνίες τους: «Να σου τη σπάσω τώρα; Κι εμένα οι διαγώνιές μου τέμνονται κάθετα… άρα τελικά δεν είμαι και τόσο για φτύσιμο» και, τετράπλευρα όλα είμαστε βρε!

Αλλά κυρίως, το κόμικς «Στη γειτονιά των τετραπλεύρων» θέλει να γνωρίσει στους μαθητές και τις μαθήτριες όλων των ειδών τα τετράπλευρα. Ο Μάριος Ιωαννίδης, με το παιχνιδιάρικο σκίτσο του, μετατρέπει τα αυστηρά γεωμετρικά σχήματα σε χαριτωμένες φιγούρες. Παρελαύνουν, παρακαλώ: το ρομβοειδές, το τυχαίο τετράπλευρο, το τυχαίο τραπέζιο, το ορθογώνιο τραπέζιο, το ισοσκελές τραπέζιο, το πλάγιο παραλληλόγραμμο, το ορθογώνιο, ο ρόμβος (τι άτακτος!), να και το τετράγωνο. Ο στόχος όμως δεν χάνεται. Τα παιδιά πρέπει να μπορούν στο τέλος να δώσουν σωστούς ορισμούς για το καθένα και να αντιληφθούν τις ιδιότητές τους. Και να σου τα φύλλα εργασίας που ακολουθούν την ιστορία: θα τους δώσουν την ευκαιρία να διαπιστώσουν αν μπορούν με βάση τις ιδιότητες να σχεδιάσουν με διαφορετικούς τρόπους καθένα από αυτά. Και τα αινίγματα, γλέντι σωστό, έπονται για να τα οδηγήσουν στην κατανόηση του ποιες είναι οι κοινές και ποιες οι διαφορετικές ιδιότητες των τετραπλεύρων.

Στις σελίδες του κόμικς, τα παιδιά θα συναντήσουν κι άλλες γνωστές ή άγνωστες έννοιες της Γεωμετρίας: εδώ ο κύλινδρος, ο κύβος και ο κόλουρος κώνος, οι έννοιες της περιμέτρου και του εμβαδού, από δίπλα και ο Ευκλείδης σε μοντέρνα έκδοση, με πολύ λίγες πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του.

Η δημιουργός του βιβλίου Μαίρη Γαλάνη γεννήθηκε στα Χανιά, σπούδασε με υποτροφία στο Muskingum των ΗΠΑ, δούλεψε ως μαθηματικός στη Μέση Εκπαίδευση τριάντα έξι χρόνια, επιμένοντας να υπηρετεί σε Γυμνάσια της υπαίθρου. Δίδαξε μαθηματικά χρησιμοποιώντας το θεατρικό παιχνίδι, κατασκευές κ.ά. Ο Μάριος Ιωαννίδης, Αθηναίος, γεννημένος το 1984, είναι εικονογράφος, γραφίστας, καθηγητής πληροφορικής. Επέλεξε τα Χανιά για να ζει και να δημιουργεί. Η πολύχρωμη, χαρούμενη έκδοση είναι των εκδόσεων «Πυξίδα της Πόλης» - με κέφι και μεράκι δημιουργούν αθόρυβα στα Χανιά.

Στο προλογικό της σημείωμα η Μ. Γαλάνη σημειώνει πως πιστεύει ότι, αν όχι το 100%, το 99,9% των παιδιών πρέπει να κατανοήσουν τα Μαθηματικά Δημοτικού και Γυμνασίου. Και για να τα κατανοήσουν πρέπει να τα προσεγγίσουν με τρόπους που να τους προκαλούν ευχαρίστηση και ενδιαφέρον. Αλλά κυρίως να μην τους προκαλούν φόβο. Οι εναλλακτικοί τρόποι διδασκαλίας προσπαθούν αρχικά να επιτύχουν αυτό. Να δημιουργήσουν μια πιο ευχάριστη διάθεση στον μαθητή/μαθήτρια. Να τον οδηγήσουν στη γνώση με ένα χαμόγελο στα χείλη, στη συζήτηση με τον διδάσκοντα σε ένα ευχάριστο κλίμα, να του εξάψουν τη φαντασία, να τον διασκεδάσουν και να του διώξουν σταδιακά τους φόβους του για το «τέρας» των Μαθηματικών.

Η γράφουσα τούτο εδώ το σημείωμα για ένα βιβλίο που δεν πρέπει να χαθεί -και, ας είμαστε ειλικρινείς: ό,τι συμβαίνει στην επαρχία δεν βρίσκει πάντα πόρτες ανοικτές στο κλεινόν άστυ- λοιπόν, σκράπας στα μαθηματικά η γράφουσα. Αλητεύοντας τώρα στη «Γειτονιά των τετραπλεύρων» χαίρεται επιτέλους που καταλαβαίνει κάτι, έστω και αργά, αφήστε που μάθημα στο κείμενο είναι και το άλλο σπουδαίο: μάθημα δημοκρατίας. Οταν οι μαθητές ψηφίζουν για τα μαθητικά συμβούλια όλο και μαθαίνουν από τα τετράπλευρα. Λίγο το 'χετε;

* Πεζογράφος

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας