Καρέ καρέ το... πλήθος και τα επεισόδια από ακροδεξιούς μπαχαλάκηδες

Μία φωτογραφία είναι χίλιες λέξεις, αλλά οκτώ φωτογραφίες δεν κάνουν αντίστοιχες χιλιάδες διαδηλωτών. Το τι ακριβώς συνέβη το περασμένο Σάββατο στη Θεσσαλονίκη στη διάρκεια της συγκέντρωσης των «μακεδονομάχων», ποιο το πλήθος των συγκεντρωμένων, πότε και πού άρχισαν τα επεισόδια, ποια η χωρική συνάφεια των δακρυγόνων με τους χώρους των συγκεντρώσεων, το μέγεθος των επιτιθεμένων στους αστυνομικούς αποτυπώνονται ευδιάκριτα στις φωτογραφίες που δημοσιεύει σήμερα η «Εφ.Συν.» προκειμένου να διευκρινιστούν τα δήθεν «σκοτεινά» σημεία.

Σημεία στα οποία οι σύλλογοι που είχαν καλέσει στη συγκέντρωση επιμένουν προκειμένου να δίνουν τη δική τους εκδοχή για το πλήθος των συγκεντρωμένων, τα σημεία των επεισοδίων και τη συνάφεια των συγκεντρωμένων με τους ακροδεξιούς μπαχαλάκηδες ή κατά τους διοργανωτές με τους «προβοκάτορες», τους οποίους όμως ένα μεγάλο κομμάτι των συγκεντρωμένων ακολούθησε στις συγκρούσεις με τους αστυνομικούς, σείοντας μάλιστα κάποιοι εξ αυτών εικόνες της Παναγίας.

Πρώτο συμπέρασμα και από τις οκτώ φωτογραφίες: (όλοι όσοι είδαμε τις συγκεντρώσεις από κοντά βγάζουμε την εκτίμησή μας έξω αφού μας θεωρούν «προκατειλημμένους») συνάδελφοι πολύπειροι στην αξιολόγηση δεκάδων συγκεντρώσεων είχαν δώσει έναν αριθμό συγκεντρωμένων τον οποίο οι πιο σκληροί ανέβαζαν στις 4.000 και οι πλέον γαλαντόμοι, για να μην ακούνε γκρίνιες, στις 6.000.

Οσοι έχουν ακριβή αίσθηση των χώρων που απεικονίζονται, ή η απλή σύγκριση με τον κόσμο του πρώτου συλλαλητηρίου, μπορούν μόνοι τους, ανεμπόδιστα, να κάνουν τώρα απολογισμό. Ας γίνουμε κι εμείς γαλαντόμοι κι ας πούμε ότι απεικονίζονται καθαρά περί τις 4.000 άτομα και άλλοι 2.000 δεν φαίνονται στα πλάνα. Ας δούμε τώρα και ας περιγράψουμε για όσους δεν γνωρίζουν τους χώρους της Θεσσαλονίκης και με χρονική ακολουθία τι ακριβώς συνέβη.

Μετριούνται εύκολα

1] 5.43.24

Στην πρώτη αεροφωτογραφία, η ώρα είναι 6 παρά τέταρτο το απόγευμα και απεικονίζεται ο χώρος της πλατείας Λευκού Πύργου όπου ήταν ο πρώτος χώρος συγκέντρωσης. Κάθε σχόλιο περιττεύει.

2] 6.35.42

Στη δεύτερη, μία ώρα αργότερα (6.35) φαίνεται ο όγκος των συγκεντρωμένων στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Οι υπομονετικοί ας μετρήσουν…

3] 7.11.14

Η τρίτη και τέταρτη φωτογραφία είναι τραβηγμένες με λίγα δευτερόλεπτα διαφορά η μία από την άλλη (7.11.14 με 7.11.30) και σε αυτές καταγράφεται ακριβώς η πρώτη εκτόξευση χημικών από τους αστυνομικούς.

4] 7.11.30

Το πάρκο με τα δέντρα είναι το πάρκο ΧΑΝΘ. Το πρώτο μεγάλο κτίριο στο κάδρο είναι το δημαρχείο Θεσσαλονίκης (μπροστά από το οποίο διέρχεται η λεωφόρος Βασιλέως Γεωργίου και η οποία ακριβώς μετά το κτίριο μετονομάζεται σε Μανώλη Ανδρόνικου), απέναντί του το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (ο δρόμος με τη νησίδα μεταξύ δημαρχείου και μουσείου είναι η 3ης Σεπτεμβρίου) και πίσω από το μουσείο διακρίνεται καθαρά το Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο της ΔΕΘ στο οποίο μιλούσε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας (μπροστά του διέρχεται η λεωφόρος Στρατού).

5] 7.12.05

Κάντε μια απλή σύγκριση ανάμεσα στον αριθμό των συγκεντρωμένων που βρίσκονταν μισή μόλις ώρα πριν στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου με όσους διακρίνονται να δέχονται τα χημικά. Το κτίριο στο βάθος με την κεραμοσκεπή είναι το κτίριο της ΧΑΝΘ και το τρίγωνο που σχηματίζεται είναι η πλατεία ΧΑΝΘ, η συμβολή δηλαδή των Ανδρόνικου, Στρατού, Τσιμισκή, Αγγελάκη και Νικολάου Γερμανού.

6] 7.12.20

Διακρίνεται καθαρά το «τείχος» που έχει στηθεί με τις κλούβες των ΜΑΤ. Φραγμός στην 3ης Σεπτεμβρίου λίγο πριν από το Βελλίδειο και ο φραγμός στην πλατεία ΧΑΝΘ. Διακρίνονται καθαρά η λάμψη και ο καπνός από τη φωτοβολίδα ή πυρσό που έχουν ρίξει οι ακροδεξιοί και στην τέταρτη φωτογραφία και η πρώτη ρίψη χημικών από τους αστυνομικούς. Στο βάθος η πλατεία ΧΑΝΘ είναι άδεια.

7] 7.13.36

Στην πέμπτη, έκτη και έβδομη φωτογραφία είναι το ίδιο σημείο από διαφορετική γωνία και χρονικά μέσα στο πρώτο τρίλεπτο των επεισοδίων.

Το πεδίο συγκρούσεων

8] 7.21 

Η όγδοη όμως (7.21) είναι αποκαλυπτική: απεικονίζονται όσοι συγκρούονται ήδη με τα ΜΑΤ αλλά και η συγκέντρωση στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην οποία έχουν μεταφερθεί και οι περισσότεροι συγκεντρωμένοι του Λευκού Πύργου. Φαίνεται καθαρά και το ένα τμήμα της παραλίας μέχρι τον Λευκό Πύργο. (Πίσω από το σημείο που είναι τραβηγμένη η φωτογραφία βρίσκεται άλλο «τείχος» με κλούβες που κόβει την κίνηση των αυτοκινήτων, ανεβαίνει μάλιστα στον πεζόδρομο της παραλίας και φτάνει μέχρι τη θάλασσα. Δεν υπάρχουν συγκεντρωμένοι πίσω από το σημείο αυτό.)

Είναι και η αρχή της «βροχής» χημικών από τις δυνάμεις των ΜΑΤ. Εχει σημασία η λεπτομέρεια στο βάθος. Πίσω από τις κλούβες περνάνε οι πρώτοι διαδηλωτές από το μπλοκ του ΠΑΜΕ. Πρέπει να διευκρινίσουμε το εξής: η πυκνότητα του μπλοκ του ΠΑΜΕ φέτος ήταν κατά τι μεγαλύτερη των συνηθισμένων, εκτεινόταν δε σε όλο το πλάτος της Τσιμισκή.

Τους υπολογίσαμε γύρω στους 7.000 ανθρώπους, δηλαδή, πορεία που μόνο μικρή δεν τη λες. Συγκρίνετε τώρα το πυκνό πλήθος στο βάθος με αυτό των ακροδεξιών σε πρώτο πλάνο και βγάλτε συμπεράσματα, αφού τα μεγέθη Τσιμισκή και παραλιακής λεωφόρου είναι πανομοιότυπα. Μάλλον χαριστήκαμε στους ακροδεξιούς λέγοντας ότι το σύνολό τους ήταν 6.000. Εκτός κι αν «κρύβονταν στις φυλλωσιές» οι 100.000 που λένε οι διοργανωτές «μακεδονομάχοι».

Η τελευταία αυτή φωτογραφία απεικονίζει το κύριο πεδίο συγκρούσεων εκείνο το βράδυ. Ακροδεξιοί και ΜΑΤ μπαινόβγαιναν στο πάρκο της ΧΑΝΘ μέχρι τις 10.30 το βράδυ. Οι αποστάσεις, όπως βλέπετε, είναι τόσο κοντινές που και στο Βελλίδειο η ατμόσφαιρα ήταν αποπνικτική και αναλόγως με τον αέρα η κατάσταση ήταν αφόρητη και στη ΧΑΝΘ. Οι διοργανωτές μιλούν για κυβερνητική «προβοκάτσια». Θεωρούσαν προβοκάτσια και τα αποκαλυπτικά δημοσιεύματα της «Εφ.Συν.».

Το μόνο που δεν είπαν ήταν ότι βάλαμε εμείς τους ακροδεξιούς να παίζουν πετροπόλεμο. Οι διοργανωτές δεν έκαναν τίποτα για να απομονώσουν τα ακραία στοιχεία. Θα έφτανε και θα περίσσευε μόνο η εισαγωγή από ρεπορτάζ του συναδέλφου Νίκου Φωτόπουλου («ΔΕΘα περάσει ο φασισμός», 10.9.2018) που σημείωνε χαρακτηριστικά: «Οι "μακεδονομάχοι" παρέδωσαν τη Θεσσαλονίκη στο ακροδεξιό μένος!

Εμποτισμένοι με εθνικιστικά συνθήματα για την "προδοτική κυβέρνηση", κραδαίνοντας εικόνες του μακαριστού αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου και της Παναγίας, κουνώντας ελληνικές σημαίες και σημαίες με το αστέρι της Βεργίνας, παραληρώντας υπό τη μουσική της κινηματογραφικής ταινίας "Παύλος Μελάς", έκαναν γυαλιά-καρφιά το ιστορικό κέντρο και επιτέθηκαν επανειλημμένα στις αστυνομικές δυνάμεις, που απάντησαν με χρήση χημικών και χειροβομβίδων κρότου-λάμψης».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας