Το «καλοκαίρι της αγάπης» στη Σάμο

our_existence_is_a_maze.jpg

«Our Existence is a Maze», 2013  Digital video, black & white, no sound, 5  ’47”   «Our Existence is a Maze», 2013 Digital video, black & white, no sound, 5 ’47” | © Nicolas Kozakis Raoul Vaneigem

Το καλοκαίρι του 1967, το «καλοκαίρι της αγάπης», περισσότεροι από 100.000 νέοι συγκεντρώθηκαν στο Σαν Φρανσίσκο, που έγινε το επίκεντρο του κινήματος των χίπις...

Ηταν χρονιά σημαδιακή για πολλούς λόγους, που αγγίζουν τη σφαίρα του πολιτισμού αλλά και της γεωπολιτικής. Ηταν η χρονιά του Πολέμου των Εξι Ημερών. Στις ΗΠΑ έγιναν οι πρώτες μαζικές πολιτικές διαμαρτυρίες κατά του πολέμου στο Βιετνάμ. Η Βρετανία υπέβαλε αίτηση για ένταξη στην ΕΟΚ. Στην Ελλάδα επιβλήθηκε η χούντα....

Η έκθεση «Summer of love», που εγκαινιάζεται στις 3 Αυγούστου στο Art Space Pythagorion, στη Σάμο, σε συνεργασία με το ίδρυμα Schwarz και σε επιμέλεια Κατερίνας Γρέγου, προτείνει μια σύγχρονη θεώρηση του «καλοκαιριού της αγάπης» με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων του.

Περιλαμβάνει εννέα καλλιτέχνες και μία κολεκτίβα (Ιnternational Institute of Social History) από έξι χώρες -πολλά καινούργια έργα έχουν δημιουργηθεί ειδικά για την περίσταση- και φωτίζει εκ νέου μια εποχή που η έννοια της πολιτικής αλλά και της αγάπης είχαν μια πραγματική αίσθηση του επείγοντος· μια περίοδο πολιτικής διαμαρτυρίας και ανυπακοής, αντι-αυταρχισμού, των παιδιών των λουλουδιών και του flower power.

MELANIE BONAJO  «Night Soil –Economy of Love», (2015)  HD Video, colour, sound, 32  ’47” MELANIE BONAJO «Night Soil –Economy of Love», (2015) HD Video, colour, sound, 32 ’47” | Courtesy the artist and AKINCI, Amsterdam

«Στα δύσκολα μεταπολεμικά χρόνια, οι περισσότεροι νέοι δεν ενδιαφέρονταν τόσο για τα χρήματα, την περιουσία ή την οικονομική επιτυχία», επισημαίνει η Κ. Γρέγου.

«Ηταν έντονα πολιτικοποιημένοι και έτρεφαν ζωντανή την ελπίδα για έναν καινούργιο, διαφορετικό κόσμο, γεμάτο αγάπη και αμοιβαία κατανόηση, πράγμα που εκ των υστέρων μπορεί να φαίνεται ιδεαλιστικό και αφελές.

»Μπορούμε, ωστόσο, ίσως να μάθουμε κάτι αν στοχαστούμε πάνω σε αυτή την περίοδο και τη συγκρίνουμε με τη σημερινή εποχή του αχαλίνωτου ατομικισμού και του εξοντωτικού ανταγωνισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που διατηρούν αναμνήσεις από το 1967 προτιμούν συνήθως τον αγνό ιδεαλισμό της εποχής εκείνης από τον στυγνό κυνισμό τού σήμερα».

Εναν ιστό από πολιτιστικά και ιστορικά σημεία αναφοράς υφαίνει η έκθεση προκειμένου να συνδέσει ιδέες που αναπτύχθηκαν πριν από 50 χρόνια με το σημερινό σημείο καμπής στην Ευρώπη και να μας εμπνεύσει ίσως να οραματιστούμε μια διέξοδο από το σημερινό πολιτικό αδιέξοδο.

Πρόθεση της επιμελήτριας είναι να ενθαρρύνει τον προβληματισμό σχετικά με τη δυνατότητα για συνέργεια της αγάπης και της πολιτικής, συνδέοντας το καλοκαίρι του 1967 με τον κόσμο του 2017, όπου η έννοια της αγάπης πολλές φορές απορρίπτεται ως αφελής και υπερβολικά συναισθηματική.

 «The Bitterlake Chronicles» URIEL ORLOW «The Bitterlake Chronicles», 2011 | Courtesy the artist

Μας υπενθυμίζει τις ιδέες του Αμερικανού θεωρητικού της λογοτεχνίας και φιλοσόφου Μάικλ Χαρντ, ο οποίος τάσσεται υπέρ μιας πολιτικής αντίληψης για την αγάπη, πέρα από τα όρια του ζευγαριού, της πυρηνικής οικογένειας ως μιας δύναμης που συμβάλλει επίσης στη συγκρότηση της κοινότητας.

«Αμφισβητώντας την αντίληψη της αγάπης ως “συγχώνευση σε ένα”, ο Χαρντ υποστηρίζει την αγάπη “ως μια απειρότητα διαφορών, όχι ως απόρριψη των διαφορών, όχι ως συγχώνευση σε μια ενότητα, αλλά ως δημιουργία αστερισμών από διαφορές, κοινωνικές διαφορές”».

Ετσι, στην έκθεση θα παρουσιαστεί το βίντεο «Κάθε μέρα λέξεις εξαφανίζονται» (2016) του βραβευμένου σκηνοθέτη Γιόχαν Γκριμονπρέζ, που περιλαμβάνει μια συνέντευξη του Μάικλ Χαρντ με εμβόλιμες σκηνές από την ταινία «Alphaville» (1965) του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, όπου ένα σύστημα ηλεκτρονικών υπολογιστών αποκτά έλεγχο της πόλης και θέτει εκτός νόμου έννοιες όπως η αγάπη, η ποίηση, το συναίσθημα.

Επίσης, σε παγκόσμια πρεμιέρα θα παρουσιαστεί η τετραλογία βίντεο που δημιούργησε ο Νικόλας Κοζάκης σε συνεργασία με τον φιλόσοφο Ραούλ Βανεγκέμ -συγγραφέα της «Επανάστασης της καθημερινής ζωής»- προτείνοντας μια επιστροφή στην Ελλάδα με στόχο την αναθεώρηση των σύγχρονων δυτικών αξιών.

«Οι ανανεωτικές ιδέες του Βανεγκέμ από το 1967 είναι εξαιρετικά επίκαιρες στο σημερινό πολιτικό κλίμα, ενώ οι εικόνες του Κοζάκη μάς παρακινούν να δοκιμάσουμε έναν διαφορετικό τρόπο ζωής, εμπνευσμένο από ένα συγκεκριμένο είδος “πρακτικής της καθημερινής ζωής” στην Ελλάδα που ίσως να έχει ακόμη κάτι να μας διδάξει σε σχέση με τους σημερινούς, όλο και πιο ξέφρενους ρυθμούς της ζωής μας», επισημαίνει η Κ. Γρέγου.

Επιπλέον, καλλιτέχνες όπως οι Μιχαήλ Καρίκης, Marko Maetamm, Marge Monko, Uriel Orlow, Tomomi Itakura δημιούργησαν έργα εμπνεόμενοι από το καλοκαίρι του 1967 «σε μια περιοχή του κόσμου (Ελλάδα, Νοτιοανατολική Ευρώπη και Μέση Ανατολή) που βιώνει την οικονομική, κοινωνική και ανθρωπιστική κατάρρευση και όπου είναι εξαιρετικά αναγκαία μια πολιτική αντίληψη της αγάπης».

Info: Αrt Space Pytha­gorion, Πυθαγόρειο Σάμος. Από 3/8 μέχρι 15/10. Kαθημερινά 10.00-13.00 και 19.00-24.00. Εισιτήρια: 2 ευρώ. Τα έσοδα θα διατεθούν στον πολιτιστικό οργανισμό «Ειρήνη» με έδρα τη Σάμο.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας