Η περιβαλλοντική καταστροφή έχει όνομα: Ντόναλντ Τραμπ

agogos_keystone-voreia_dakota.jpg

 Η κοινότητα των Σιου έδωσε έναν θαυμαστό αγώνα απέναντι στην καταστολή, την κόπωση και το πολικό ψύχος για να υπερασπιστεί τη φύση. Η νίκη της τώρα ποδοπατιέται... Η κοινότητα των Σιου έδωσε έναν θαυμαστό αγώνα απέναντι στην καταστολή, την κόπωση και το πολικό ψύχος για να υπερασπιστεί τη φύση. Η νίκη της τώρα ποδοπατιέται... | AP Photo / John L. Mone

Τις επιπτώσεις από τον βιασμό της φύσης τις έχουμε δει πολλές φορές. Πρόσφατα και στη Δυτική Αττική με τους 21 νεκρούς. Οι Αμερικανοί επί προεδρίας Τραμπ ενδέχεται να δουν «πράγματα και θαύματα» σε ακόμα μεγαλύτερη κλίμακα.

Τον περασμένο Μάρτιο, λίγο καιρό προτού ο πρόεδρος των ΗΠΑ ανακοινώσει την αποχώρηση της χώρας του από τη Διεθνή Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα, έδωσε το πράσινο φως για την επέκταση του πετρελαιαγωγού Keystone XL την οποία είχε αναστείλει ο προκάτοχός του Μπαράκ Ομπάμα.

Ο συγκεκριμένος αγωγός απέκτησε διεθνή «φήμη» λόγω των αντιδράσεων των αυτοχθόνων της Βόρειας Ντακότα που εξελίχθηκαν σε μείζον περιβαλλοντικό κίνημα στις ΗΠΑ.

Τώρα όμως, μπαίνουν και άλλες γειτονικές Πολιτείες στο παιχνίδι. Στις αρχές της εβδομάδας, η Eπιτροπή Δημοσίου Συμφέροντος της Νεμπράσκα ενέκρινε με οριακή πλειοψηφία τριών προς δύο την επέκταση του Keystone XL στο έδαφός της.

Λίγες μέρες νωρίτερα, στο τμήμα του αγωγού που περνά από μια άλλη γειτονική Πολιτεία, τη Νότια Ντακότα, είχε σημειωθεί διαρροή 210.000 γαλονιών, χωρίς ωστόσο αυτό να πτοήσει τα μέλη της επιτροπής της Νεμπράσκα που πλειοψήφησαν.

Ο αγωγός Keystone στην παρούσα μορφή του περνά από Βόρεια και Νότια Ντακότα, Νεμπράσκα, Κάνσας, Οκλαχόμα και Τέξας και εκτείνεται ανατολικά προς Μιζούρι και Ιλινόι.

To σχέδιο Keystone XL προβλέπει την κατασκευή νέων τμημάτων για τη μεταφορά αργού πετρελαίου από τον Καναδά μέσω Μοντάνα, Νότιας Ντακότα και Νεμπράσκα όπου θα ενώνεται με τον υπάρχοντα Keystone.

Μελλοντικά θα καταλήγει μέσω Τέξας στον Κόλπο του Μεξικού. Επιχειρηματικές ενώσεις, αλλά και ορισμένα συνδικάτα, είναι υπέρ αυτού του φαραωνικού σχεδίου υποστηρίζοντας ότι η κατασκευή του θα δημιουργήσει πολλές νέες θέσεις εργασίας και θα είναι πιο φιλική στο περιβάλλον επειδή μειώνει τον κίνδυνο διαρροής πετρελαίου κατά τη μεταφορά από ξηράς.

Η άποψη αυτή ωστόσο συναντά πάρα πολλούς επικριτές. Ενας από αυτούς ήταν και ο τέως πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα, ο οποίος το 2015, ύστερα από πολλά χρόνια μελέτης, απέρριψε τελικά το σχέδιο έχοντας πειστεί για τους σοβαρούς περιβαλλοντικούς κινδύνους που ενείχε, με πρώτο την αύξηση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά τουλάχιστον 17%.

Κι ύστερα ήρθε ο Τραμπ, ο οποίος διακρίνεται για την οικολογική του αδιαφορία και την αδυναμία του για τα λόμπι των υδρογονανθράκων...

Η εναλλακτική κόστιζε...

Στην Νεμπράσκα, η κατασκευή του τμήματος του Keystone XL που υπερψήφισε η Επιτροπή Δημοσίου Συμφέροντος είχε παραλύσει για χρόνια εξαιτίας των αντιδράσεων πολλών κατοίκων.

Και πάλι όμως, δεν ενέκρινε τη διαδρομή που ήθελε η κατασκευάστρια εταιρεία, η καναδική TransCanada, αλλά υπέδειξε μια άλλη η οποία ενδεχομένως να έχει μεγαλύτερο κόστος από τα 8 δισ. δολάρια που είχαν προβλεφθεί αρχικά. Εξ ου και η εταιρεία υποδέχθηκε τα νέα με αρκετή επιφύλαξη και αναμένεται να ανακοινώσει την απόφασή της σχετικά με τη συνέχιση του σχεδίου στις αρχές Δεκέμβρη.

Το ενδιαφέρον είναι ότι τα δύο μέλη της επιτροπής που μειοψήφησαν προέρχονταν το ένα από το Δημοκρατικό και το άλλο από το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα.

Τόσο η Ρεπουμπλικανή Μαίρη Ράιντερ όσο και η Δημοκρατική Κρίσταλ Ρόουντς συμφώνησαν στις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η λειτουργία του αγωγού στις καλλιεργήσιμες εκτάσεις, ενώ αμφισβήτησαν τους ισχυρισμούς για μεγάλη τόνωση στην αγορά εργασίας.

Ο Τραμπ διατυμπανίζει ότι η επέκταση του Keystone XL θα δημιουργήσει 28.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, αν κι αυτό το νούμερο είναι μάλλον παραφουσκωμένο.

Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ κατεβάζει τον αριθμό τους στις 3.900, ενώ οι μόνιμες θέσεις εργασίας, όσες δηλαδή θα χρειάζονται στο μέλλον για τη λειτουργία και τη συντήρηση του αγωγού, δεν θα ξεπεράσουν τις 50.

«Οποια διαδρομή κι αν ακολουθήσει ο αγωγός, δεν μπορούμε να δεχτούμε τη μεταφορά περισσότερης πίσσας στην αμερικανική ενδοχώρα εις βάρος του κλίματος και των κοινοτήτων μας», λέει ο Μάικλ Μπρουν, διευθυντής του Sierra Club, μιας από τις μεγαλύτερες και αρχαιότερες οικολογικές οργανώσεις των ΗΠΑ. «Είναι θλιβερό το γεγονός ότι η επιτροπή της Νεμπράσκα έβαλε το συμφέρον μιας ξένης πετρελαϊκής εταιρείας πάνω από τα συμφέροντα των αμερικανικών κοινοτήτων οι οποίες απειλούνται από αυτόν τον αγωγό. Εξακολουθούμε ωστόσο να πιστεύουμε ότι ο Keystone XL δεν θα κατασκευαστεί ποτέ».

Aμέσως μετά, η Treaty Alliance, μια οργάνωση που συσπειρώνει 150 φυλές αυτοχθόνων των ΗΠΑ και του Καναδά, εξέδωσε ανακοίνωση μέσω facebook στην οποία τόνιζε ότι η απόφαση «δεν αλλάζει το παραμικρό» και ότι «οι άνθρωποι με τη δύναμή τους θα σταματήσουν αυτόν τον αγωγό».

Οικολόγοι και κάτοικοι που αντιτίθενται στον Keystone XL αισιοδοξούν ότι η υπόθεση θα κερδηθεί στα δικαστήρια.

Σχολιάζουν μάλιστα ότι με τον τρόπο που είναι διατυπωμένη η απόφαση της Επιτροπής Δημοσίου Συμφέροντος της Νεμπράσκα επιδέχεται επιμέρους ενστάσεις.

Παράλληλα, δεν αποκλείεται να θέσει εμπόδια και η Νότια Ντακότα, στην οποία σημειώθηκε η τρίτη και μεγαλύτερη διαρροή πετρελαίου από τον Keystone μέσα στην τελευταία δεκαετία. Η αντίστοιχη Επιτροπή Δημοσίου Συμφέροντος της Πολιτείας θα μελετήσει το κατά πόσο η TransCanada συμμορφώνεται με τα προαπαιτούμενα που είχαν τεθεί προκειμένου να αδειοδοτηθεί η επένδυσή της. Αν βρεθεί ότι παραβιάζει τους κανονισμούς ασφαλείας, έχει το δικαίωμα να αναστείλει την άδεια λειτουργίας ή να την ανακαλέσει μόνιμα.

Είναι πάντως ενδεικτικός και καθόλου πρωτότυπος ο τρόπος με τον οποίο το επιχειρηματικό και οικονομικό σύστημα αντιμετωπίζει τις ανησυχίες για το περιβάλλον και την ανθρώπινη ζωή εν γένει.

Το Forbes, το έντυπο της οικονομικής ελίτ, εξέφραζε την αγωνία μήπως «οι γνωστές αντιαναπτυξιακές ομάδες» (σε άλλο σημείο γράφει για «ακραίους επαγγελματίες διαδηλωτές) που τάχθηκαν κατά της αδειοδότησης της TransCanada ξεκινήσουν έναν δικαστικό αγώνα που θα παραλύσει την επένδυση για χρόνια, σε σημείο μάλιστα η εταιρεία να αλλάξει τελικά γνώμη και να αποφασίσει ότι το σχέδιο του αγωγού δεν είναι πια βιώσιμο. (Οποιαδήποτε ομοιότητα με τη φρασεολογία που χρησιμοποιείται για να στηρίξει την επίσης καναδική Eldorado Gold και την «επένδυση» στις Σκουριές είναι εντελώς «συμπτωματική».)

«Δεν είναι ζήτημα αυτοχθόνων ή μη αυτοχθόνων», απαντούν οι αυτόχθονες στο ανακοινωθέν τους. «Δεν είναι ζήτημα Αριστεράς ή Δεξιάς. Είναι ενδεχομένως ζήτημα ζωής ή θανάτου και όχι μόνο για όσους βρίσκονται στη διαδρομή του Keystone XL».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας