Η Ιεραρχία «ευλόγησε» τις προτάσεις του υπουργείου

ierarxia.jpg

Συνεδρίαση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας EUROKINISSI/ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

Ποιο είναι τελικά το αποτέλεσμα του διαλόγου Πολιτείας και Εκκλησίας για το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία;

Είναι ευχαριστημένες και οι δυο πλευρές, αλλά ερμηνεύουν διαφορετικά την κατάληξη της συζήτησης που ούτε εκ του μηδενός ξεκίνησε ούτε αφορούσε κείμενα άλλα από αυτά που είχαν συνταχθεί επί Νίκου Φίλη, του υπουργού που απομακρύνθηκε για χατίρι της Εκκλησίας. Τόση φασαρία, λοιπόν, περί όνου σκιάς; 

Οχι, απλώς η πολιτική επέβαλε για μια ακόμη φορά τους όρους της στην πραγματικότητα, λένε οι καλά γνωρίζοντες, επιμένοντας πως οι αλλαγές σε καμία περίπτωση δεν χαρακτηρίζονται δραματικές ούτε αλλοιώνουν τον στόχο και το προφίλ των νέων Προγραμμάτων Σπουδών (Π.Σ.).

Προς επίρρωσιν η δήλωση του τέως υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη: «Ο Φίλης έφυγε, οι αλλαγές στα Θρησκευτικά έμειναν. Οι προσπάθειες της ηγεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδας να δημιουργήσει παραπλανητικές εντυπώσεις για εσωτερική κατανάλωση έχουν εξ αντικειμένου διαψευστεί». 

Η Εκκλησία, χθες, αμέσως μετά τη συνεδρίαση της Ιεραρχίας, όπου εγκρίθηκε ο διάλογος, θριαμβολόγησε για τη «συναπόφαση με την Πολιτεία διά θέματα αφορώντα εις αυτήν».

Το υπουργείο, που μάλλον χαίρεται περισσότερο απ' όσο δείχνει, αναφέρεται –ανεπισήμως- σε «έντιμη συμφωνία» αλλά στη βάση της διάκρισης αρμοδιοτήτων, ήτοι στη διάκριση ανάμεσα στο παιδαγωγικό-επιστημονικό, που αποτελεί ευθύνη του υπουργείου, και στο δογματικό που γνωρίζει καλύτερα η Εκκλησία. Βέβαια, διάλογος είτε επικοινωνιακός είτε ουσιαστικός δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς αμοιβαίες παραχωρήσεις. 

Η Εκκλησία αποδέχεται τα νέα Π.Σ., χαρακτηρίζοντας τον διάλογο ως συναπόφαση, το υπουργείο δέχεται ορισμένες αλλαγές, επιμένοντας πως δεν πρόκειται για παραχώρηση έναντι του πνεύματος των νέων προγραμμάτων σπουδών.

Η αναδιάταξη κεφαλαίων δεν είναι κρίνεται σημαντική αλλαγή, λένε χαρακτηριστικά στελέχη του υπουργείου, ενώ σε ό,τι αφορά τις ποσοστώσεις σε ομολογιακό και θρησκειολογικό περιεχόμενο υπάρχει… κοινή άποψη έστω από διαφορετικές αφετηρίες. 

Ο κορμός είναι η ορθοδοξία, λένε οι αρμόδιοι του υπουργείου, η ποσόστωση αριθμητικά φαίνεται ικανοποιητική, λέει η Εκκλησία, αλλά αμφότερες οι πλευρές εκτιμούν πως σημασία έχει η χρήση της ορολογίας και ο τρόπος παρουσίασης των άλλων θρησκειών ή παραδόσεων.

Σ’ αυτό το θέμα, κύκλοι του υπουργείου υποστηρίζουν ότι είναι σαφής η νέα αντίληψη.

Δεν υπάρχουν εχθροί ή απειλές της ορθοδοξίας, δεν χαρακτηρίζονται αιρετικοί οι καθολικοί, δεν ερμηνεύουμε εμείς για λογαριασμό άλλων αλλά απευθυνόμαστε στους ίδιους. 

Πάντως, σε μια προσπάθεια αποτίμησης του μαραθωνίου διαπραγματεύσεων Πολιτείας-Εκκλησίας, που πέρασε διά πυρός και σιδήρου, προκαλώντας ακόμα και την απομάκρυνση του τέως υπουργού Παιδείας, θα πρέπει να συνεκτιμηθούν και τα εξής

 Είχε ζητηθεί απόσυρση των νέων Π.Σ. Δεν έγινε. 

 Είχε ζητηθεί διάλογος από μηδενική βάση. Ο διάλογος έγινε επί «συγκεκριμένων κειμένων», όπως ελέχθη και στη συνεδρίαση της Ιεραρχίας, και δεν πρόκειται παρά για τα κείμενα που είχαν συνταχθεί όταν υπουργός Παιδείας ήταν ο Νίκος Φίλης. 

 Οι πιο σαφείς αλλαγές αφορούν την αναδιάταξη ορισμένων κεφαλαίων σχετικά με τα κοινά στοιχεία διαφόρων θρησκευτικών παραδόσεων (πλην των αβρααμικών θρησκειών Ιουδαϊσμού και Ισλάμ που παρέμειναν) και, συγκεκριμένα, τη μεταφορά τους από τις μικρότερες στις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού. 

 Η υποχρεωτικότητα του μαθήματος και η διατήρηση των ωρών διδασκαλίας δεν είχαν τεθεί προς συζήτηση. Ισως είχε θεωρηθεί υπερβολή.

Ο Νίκος Φίλης επέμενε κυρίως στην «αποκατηχητικοποίηση» του μαθήματος. Εξού και η δήλωσή του, χθες, για «δευτερεύουσες αλλαγές που κρίθηκαν χρήσιμες και απαραίτητες από το αρμόδιο ΙΕΠ». 

 Η ακροδεξιά του Κυρίου… είναι πάλι δυσαρεστημένη και ίσως είναι η μόνη που μπορεί να χαρακτηριστεί ανεπιφύλακτα ως ηττημένη.

Ο Καλαβρύτων δεν παρέστη, αντέδρασαν έντονα οι μητροπολίτες Πειραιώς, Καισαριανής και Ναυπάκτου. Ο τελευταίος δήλωσε πως η θέση της Εκκλησίας είναι αυτή που διατυπώθηκε (με δική του τότε εισήγηση) πριν από 1,5 χρόνο και δεν προβλέπει διάλογο, αλλά τα παλιά Π.Σ. και τα παλιά βιβλία. 

Ο Ιερώνυμος

Η απάντηση του Αρχιεπισκόπου ήταν σαφής. Υπάρχει άλλη απόφαση, μετά τη συνάντηση στο Μαξίμου, σύμφωνα με την οποία θα υπάρξει συζήτηση με την Πολιτεία επί συγκεκριμένων κειμένων που θα τα έφερνε η Πολιτεία.

Ο Καισαριανής, δε, κατηγόρησε ορισμένα από τα μέλη της επιτροπής για κομματικά κίνητρα!

Εννοούσε κάτι παραπάνω από το επαναστατικό παρελθόν του Μητροπολίτη Υδρας; Μόνον εκείνος ξέρει…

Στην Επιτροπή, εκτός από τον Υδρας είναι και οι Μητροπολίτες Μεσσηνίας και Μεσογαίας. 

Στην ανακοίνωσή του ο Νίκος Φίλης αναφέρει

«Οσα ισχυρίζεται ο κ. Ιερώνυμος και τινές περί αυτόν περί "συναπόφασης" και "διαλόγου από μηδενική βάση" ανήκουν στη σφαίρα των ευσεβών τους πόθων. Επικαλούνται, σήμερα, αυτά τα στοιχεία για να αποκρύψουν τη στρατηγική υποχώρηση στην οποία εξαναγκάζονται λόγω της αποδοχής του νέου μαθήματος από τους μαθητές αλλά και τη συντριπτική πλειοψηφία των θεολόγων. Η αλήθεια που θέλουν να συσκοτίσουν είναι, ότι, τελικά, αποδέχονται το περιεχόμενο του νέου μαθήματος που μέχρι χθες πολεμούσαν λυσσαλέα μαζί με την ΠΕΘ και τους άλλους αντιδραστικούς και σκοταδιστικούς κύκλους, εξαπολύοντας αναθέματα εναντίον του "προβληματικού", όπως με χαρακτήριζαν, υπουργού Παιδείας». 

Σε ανακοίνωσή που εξέδωσε αργά το βράδυ, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής τονίζει: «Το ΙΕΠ εκφράζει την ικανοποίησή του για τη σημερινή απόφαση της Ιεραρχίας που αψήφησε τις ακραίες φωνές ορισμένων κληρικών και λαϊκών και αποδέχτηκε ομόφωνα τα νέα προγράμματα σπουδών».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας