Η γλώσσα ελευθερίας του Ζήνωνα

zinon.jpg

 Ζήνων ο Ελεάτης Zeno of Elea shows Youths the Doors to Truth and False (Veritas et Falsitas)./El Escorial, Madrid

Η επέλαση του μεταμοντέρνου νεοφιλελευθερισμού δημιουργεί ένα καθεστώς πλανητικής τυραννίας. Προχωρά η παγκοσμιοποιημένη ελίτ ακάθεκτη στον στόχο της για κατάργηση της δημοκρατίας και τα οικονομικο-πολιτικά τεκταινόμενα στην Ευρώπη συγκλίνουν στην γκρίζα κοίτη.

Η παράδοση χρησιμοποιείται από την καθεστηκυία τάξη ως εργαλείο επιβολής και οπισθοδρόμησης.

Η δημοκρατία σ’ αυτόν τον τόπο γεννήθηκε και περπάτησε μαζί με τη φιλοσοφία και τους κοινωνικούς αγώνες των πολιτών, πολλές φορές με μπροστάρηδες τους φιλοσόφους, γεγονός συνειδητά αποσιωπημένο από την εξουσία και τα επίσημα εγχειρίδια.

Ο Ζήνων ο Ελεάτης, μαθητής του μεγάλου προσωκρατικού φιλοσόφου Παρμενίδη, από την Ελέα της Κάτω Ιταλίας, αποικία των Φωκαέων, είναι ευρέως γνωστός για τα μαθηματικά του Παράδοξα, όπως «το πιο γρήγορο (ζώο) δεν μπορεί να φτάσει το πιο αργό, όταν αυτό τρέχει, γιατί αυτό που καταδιώκει πρέπει να φτάσει πρώτα εκεί από όπου ξεκίνησε αυτό που διώκεται. Επομένως, είναι αναγκαίο το βραδύτερο να προπορεύεται πάντοτε κατά τι».

Αυτή η καταπληκτική διανοητική επινόηση του Ζήνωνα μαζί με άλλες από τα ελάχιστα αποσπάσματα που διασώθηκαν τον έκαναν διάσημο, αλλά στον κόσμο κάποιοι φρόντισαν να μη φτάσουν οι μεγάλοι του αγώνες για την άμεση δημοκρατία με υπόβαθρο τη φιλοσοφία που δημιουργεί πολίτες υπερασπιστές του δημοσίου συμφέροντος.

Ο Ζήνων θεωρείται ο επινοητής της Διαλεκτικής, οργάνωσε κίνημα δημοκρατικό κατά του τυράννου της Ελέας, Νεάρχου. Προδόθηκαν όμως οι κινήσεις του και συνελήφθη.

Για να τον διαπομπεύσει ο τύραννος, τον έφερε στην πλατεία και τον βασάνιζε μπροστά στο πλήθος για να υποκύψει και να εξευτελιστεί.

Κατά μία εκδοχή της γραπτής παράδοσης, την ώρα των βασανιστηρίων τον ρώτησε ο τύραννος ποιοι είναι οι συνεργάτες του και αυτός κατονόμασε τους ακολούθους του τυράννου.

Οταν επανήλθε ο τύραννος με το ερώτημα αν γνωρίζει και κάποιον άλλο, ο Ζήνων απάντησε: «Εσύ, η μάστιγα της πόλης». Τέλος, δάγκωσε τη γλώσσα του, την έκοψε και την έφτυσε στα μούτρα του τυράννου, μπροστά στους εμβρόντητους θεατές.

Η υπεράσπιση της δημοκρατίας ενός φιλοσόφου, με όλο του το είναι, που συμπύκνωσε την έννοια του Πολίτη μέχρι την τελευταία στιγμή της ανάσας του, έπρεπε να είναι θεμελιώδες μάθημα διδασκαλίας στα σχολικά εγχειρίδια.

Η γλώσσα του Ζήνωνα του Ελεάτη είναι η εγερτήρια μουσική υπόκρουση των επαναστατικών ψυχών.

Είναι το καθολικό εμβατήριο Ελευθερίας, Ισότητας και Δικαιοσύνης για κάθε αγωνιζόμενο άνθρωπο στον πλανήτη.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ