Η γειτονιά που μαθαίνει

20-mets_ekdioseis4.jpg

Παρουσίαση βιβλίου στο κρεοπωλείο Παρουσίαση βιβλίου στο κρεοπωλείο | Μάριος Βαλασόπουλος

Η γειτονιά του Μετς, πάνω από το Καλλιμάρμαρο Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, ανάμεσα στο Α’ Νεκροταφείο και στο Παγκράτι, είχε πάντα ιδιαίτερο χαρακτήρα.

Αγαπημένη συνοικία καλλιτεχνών και διανoουμένων, με πράσινο, ελεύθερους χώρους, πεζοδρόμους και ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική, διατηρεί την αίσθηση της κοινότητας.

Μια ανάσα από τη Βουλή και το Ζάππειο, στις ταράτσες του Μετς και στον λόφο του Αρδηττού γράφτηκαν κάποιες από τις πιο αιματηρές σελίδες της νεότερης Ιστορίας, καθώς έπαιξε στρατηγικό ρόλο στις Μάχες των Δεκεμβριανών του ‘44.

Μολονότι το Μετς, όπως το Κουκάκι, ανήκει στις περιοχές που επηρεάστηκαν ριζικά από το airbnb, την πλατφόρμα βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων, δεν έχει υποκύψει στην ευκολία της τουριστικοποίησης.

Αν και τα δεκάδες ολοήμερα στέκια που ξεφυτρώνουν στις παρυφές του εξελίσσονται σε πολύβουα διασκεδαστήρια, ενίοτε πονοκεφαλιάζοντας τους γείτονες, το Μετς παραμένει κυρίως περιοχή κατοικίας αλλά και πολιτισμού, φιλοξενώντας εναλλακτικά βιβλιοπωλεία, χώρους τέχνης, την κινηματογραφική λέσχη και τις άλλες δραστηριότητες του «Αρδηττού», ενός από τους πιο ζωντανούς πολιτιστικούς συλλόγους της Αθήνας.

Πρωτότυπες δράσεις

Την περασμένη εβδομάδα το Μετς μεταμορφώθηκε -παρά τις καταρρακτώδεις βροχές- σε μια «γειτονιά που μαθαίνει», στις επταήμερες εκδηλώσεις του Συλλόγου «Αρδηττός».

Με κεντρικό νήμα τις «Ετεροτοπίες», εκατοντάδες κάτοικοι και επισκέπτες συμμετείχαν σε απροσδόκητα παντρέματα τέχνης και καθημερινότητας, δικαιώνοντας το προσωνύμιο της γειτονιάς ως «παντρεμενάδικα» - από τα ζευγαράκια που έβρισκαν καταφύγιο στους λόφους της.

Ο μαρμαροτεχνίτης Γιώργος Αγγελόπουλος, γέννημα θρέμμα του Μετς, μοιράζεται τα μυστικά της τέχνης του Ο μαρμαροτεχνίτης Γιώργος Αγγελόπουλος, γέννημα θρέμμα του Μετς, μοιράζεται τα μυστικά της τέχνης του | Μάριος Βαλασόπουλος

Στο κουρείο της οδού Μάρκου Μουσούρου η γλυπτική παντρεύτηκε την τέχνη του κουρέα, με τον μαρμαρογλύπτη Γιώργο Αγγελόπουλο, γέννημα θρέμμα του Μετς, να μας δείχνει πώς σκαλίζει επιγραφές στις μαρμαρένιες πλάκες, αλλά και πώς συμμετείχε στα έργα αποκατάστασης του Παρθενώνα.

Την ίδια στιγμή ο κουρέας Ανδρέας Αδαμόπουλος εφάρμοζε τη δική του γλυπτική στην κεφαλή ενός από τους πιο επιφανείς αρχαιολόγους, του Χρήστου Ντούμα, επίσης κάτοικου της περιοχής.

Κούρεμα και γλυπτική Κούρεμα και γλυπτική | Μάριος Βαλασόπουλος

Ο συγγραφέας Βαγγέλης Ραπτόπουλος παρουσίασε το βιβλίο του «Ο άνθρωπος που έκαψε την Ελλάδα» στους πάγκους του κρεοπωλείου «Αλφα» στην οδό Αρχιμήδους.

Πριν από αυτόν ο αρχιμάστορας του μαγαζιού Φοίβος εξήγησε στο πολυπληθές ακροατήριο πώς μαγειρεύεται το νουά και πώς το οσομπούκο, κερνώντας ψητά και ρακή.

Παρουσίαση βιβλίου στο κρεοπωλείο Παρουσίαση βιβλίου στο κρεοπωλείο | Μάριος Βαλασόπουλος

Τέλος, στο «Παραδοσιακόν», το μανάβικο στη συμβολή Μ. Μουσούρου και Ευγ. Βουλγάρεως, οι φιλομαθείς κάτοικοι έμαθαν πώς διατηρούνται φρέσκα τα φρούτα και τα λαχανικά, ενώ άκουσαν ιστορίες από το Μετς από τους κάτοικους και μελετητές της περιοχής Γιώργο Γρηγοριάδη και Ευάγγελο Σπινθάκη.

Παράλληλα πραγματοποιήθηκαν δεκάδες εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους - ζωγραφική, γλυπτική σε πηλό, χαρτογράφηση του Μετς από παιδιά, κοινωνική κουζίνα και street market, ρεμπέτικα και τζαζ, με αποκορύφωμα τη συναυλία των Lost Bodies το Αλσος Λογγίνου, μια από τις πιο θρυλικές underground μπάντες της Αθήνας στο πάρκο με τους περισσότερους στοιχειωμένους θρύλους.

«Να μην είναι οι κάτοικοι αποδέκτες και καταναλωτές εκδηλώσεων, αλλά οι ίδιοι να τις συνδιαμορφώνουν»

Ο πανεπιστημιακός Χαράλαμπος Πουλόπουλος, πρόεδρος του «Αρδηττού», εξηγεί στην «Εφ.Συν.» πώς «μια γειτονιά μαθαίνει» όχι από τους ειδικούς, αλλά από τους ίδιους τους κατοίκους της

● Γιατί επιλέξατε τις «Ετεροτοπίες» ως μία από τις βασικές ιδέες του φεστιβάλ;

Οι εκδηλώσεις που ονομάσαμε «Ετεροτοπίες», πραγματοποιήθηκαν σε χώρους που έχουν μια κανονικότητα, αλλά εκεί αναπτύχθηκε μια άλλη δραστηριότητα. Για να δώσουμε έμφαση στη διαφορετική λειτουργία που μπορεί να έχουν κάποιοι χώροι, θεωρώντας ότι δεν πρέπει να υπάρχουν μόνο ετεροτοπίες αποκλεισμού, αλλά και ετεροτοπίες πολιτισμού και ένταξης.

Ο όρος «ετεροτοπίες» έχει ταυτιστεί με την κρίση και τον αποκλεισμό.

Βλέπουμε να αλλάζει η κανονικότητα κάποιων χώρων, πλατείες να μετατρέπονται σε χώρους διακίνησης ναρκωτικών, περιοχές που διαβιούν άστεγοι.

Στην κανονικότητα της ζωής έχουμε μια ανατροπή που την έχουμε συνηθίσει και δεν προσπαθούμε να εντάξουμε αυτούς τους ανθρώπους.

Αυτή ήταν η έννοια των ετεροτοπικών εκδηλώσεων. Για να δείξουμε ότι και σε ένα χασάπικο, σ’ ένα κουρείο, σ’ ένα μανάβικο, μπορούν να συμβαίνουν διαφορετικά πράγματα.

Δεν είναι τόσο ο χώρος, όσο ο λόγος και οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων.

● Το σύνθημα «Μετς, η γειτονιά που μαθαίνει»;

Αυτό αφορά τη μάθηση του ενός από τον άλλο. Μαθαίνω κάτι από κάποιον άλλο και μαθαίνει κι αυτός από μένα. Δεν είναι η μάθηση από κάποιον ειδικό, από τα πάνω. Είναι μια μάθηση σε πιο ισότιμη βάση.

Ο,τι ξέρει ο καθένας να μάθει τον άλλο σε ισότιμο επίπεδο. Στο κουρείο ένας μαρμαρογλύπτης που ζει στο Μετς, ο κύριος Γιώργος Αγγελόπουλος, μας έδειξε πώς γίνεται η γλυπτική στο μάρμαρο.

Εμαθε αυτή την τέχνη από παιδί και την εφάρμοσε στα μαρμαράδικα του Μετς, αλλά και στην αποκατάσταση των μαρμάρων του Παρθενώνα.

Οπως είπε και ο αρχαιολόγος Χρήστος Ντούμας, οι μαρμαρογλύπτες μαθαίνουν αυτή την τέχνη από παιδιά. Εχουν αυτή τη σχέση με το μάρμαρο που δεν μπορεί να τη δώσει κανένα πανεπιστήμιο.

● Γιατί επιλέξατε το βιβλίο του Βαγγέλη Ραπτόπουλου «Ο άνθρωπος που έκαψε την Ελλάδα» για να παρουσιαστεί στο χασάπικο;

Ακριβώς επειδή στο βιβλίο αυτό γίνεται εκτενής αναφορά στις ετεροτοπίες των αστέγων αλλά και στις ετεροτοπικές σχέσεις του διαδικτύου.

Εχει κεντρικό ήρωα έναν άνεργο, και μετέπειτα άστεγο, δημοσιογράφο, που νομίζει ότι διαθέτει την ιδιότητα της «πυρογένεσης», ότι μπορεί να βάλει φωτιά με το μυαλό του, πυροδοτώντας τελικά μια πραγματική λαϊκή εξέγερση.

Είναι παράλληλα μια μαύρη κωμωδία του ψηφιακού κόσμου, σαρκάζει τις ετεροτοπίες του facebook, και των κοινωνικών δικτύων, όταν νομίζεις ότι μπορείς να κάνεις εξέγερση ή κοινωνική παρέμβαση από τον καναπέ, όταν είσαι και δεν είσαι ταυτόχρονα.

● Ποιος είναι ο απολογισμός σας από τη «γειτονιά που μαθαίνει;»

Η δική μας σκέψη στην περίοδο της κρίσης, της απροπροσωποποίησης και της παθητικότητας, είναι να έρχονται οι άνθρωποι πιο κοντά, να υπάρχει η αίσθηση της συμμετοχής και γειτονιάς.

Να μην είναι οι κάτοικοι αποδέκτες και καταναλωτές εκδηλώσεων, αλλά οι ίδιοι να τις συνδιαμορφώνουν. Το Μετς προσφέρεται για τέτοιου τύπου εκδηλώσεις.

Είναι μια όαση στο κέντρο της Αθήνας, διατηρώντας και τα παραδοσιακά σπίτια, αλλά επιδιώκοντας να είναι ανοιχτή σε όλους, να μην είναι ένα «γκέτο» μόνο για κατοίκους.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας