Η «επικρατούσα» θρησκεία και το κράτος

atheoi_kane_kalo.jpg

Κάνε ΚΑΛΟ ΧΩΡΙΣ θεό! Η Ενωση Αθέων συνδιοργανώνει ημερίδα με το Πάντειο και την Ενωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Το προσεχές Σάββατο 11/3 θα επανέλθει στην επικαιρότητα το ζήτημα των σχέσεων Κράτους και Εκκλησίας, με τον πιο ριζοσπαστικό, αλλά και υπεύθυνο τρόπο.

Ο λόγος για την ημερίδα με τίτλο «Κράτος και Εκκλησία: Προσεγγίσεις» (Ανθρώπινα Δικαιώματα, Οικονομία, Πολιτική), η οποία διοργανώνεται από το Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με την Ενωση Αθέων και με την υποστήριξη της Ελληνικής Ενωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.

Ξεκίνησαν ήδη οι αναμενόμενες αντιδράσεις, με τον τόνο να δίνει το θεοσεβούμενο συγκρότημα της «Εσπρέσο», με πρωτοσέλιδο της «Δημοκρατίας» («Το Πάντειο προσκυνά τους άθεους», 2.3.2017) και σχετική δήλωση του μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ.

Απευθυνθήκαμε στους λιγότερο γνωστούς από τους διοργανωτές, την Ενωση Αθέων.

Οι εκπρόσωποί της Βασιλική Κοϊτσάνου και Φώτης Φραγκόπουλος μάς μίλησαν για την πρωτοβουλία τους και την ημερίδα:

«Η Ενωση Αθέων υπάρχει από το 2012 επισήμως. Αριθμεί γύρω στα 1.800 μέλη. Μας βρίσκει κανείς στο atheia.gr. Σκοπός μας είναι ο διαχωρισμός Κράτους και Εκκλησίας.

Διεκδικούμε τον θρησκευτικό αποχρωματισμό των δημοσίων υπηρεσιών και την ίση αντιμετώπιση των πολιτών ανεξαρτήτως θρησκείας ή φιλοσοφικών πεποιθήσεων.

Προωθούμε την πολιτιστική, μορφωτική και παιδαγωγική δράση, σύμφωνα με τον βασικό μας σκοπό και βέβαια την περαιτέρω ανάπτυξη της κοινότητας των άθεων, άθρησκων και αγνωστικιστών.

Είμαστε μέλη της European Humanist Federation και της Atheist Alliance International. Δεν υιοθετούμε καμία απολύτως πολιτική, κομματική ή θρησκευτική ιδεολογία.

Μέλος μας μπορεί οποιοσδήποτε, χωρίς διάκριση φύλου, φυλής, σεξουαλικού προσανατολισμού, κοινωνικής τάξης κ.λπ. Φτάνει να συμφωνεί με το καταστατικό μας.

Πόροι μας είναι οι συνδρομές των μελών μας και μόνο. Δεν δεχόμαστε καμιά ενίσχυση από κομματικές παρατάξεις.

Τα μέσα που χρησιμοποιούμε για την υπεράσπιση της θρησκευτικής ελευθερίας είναι η νομική οδός, αλλά και η παροχή πληροφόρησης στο κοινό για τα δικαιώματά του.

Οπως έχουμε διαπιστώσει, λ.χ., το θέμα της ονοματοδοσίας σε σχέση με τον νηπιοβαπτισμό είναι σχετικά άγνωστο στους νέους ανθρώπους που κυρίως αφορά.

Νομίζουν δηλαδή ότι το παιδί τους θα πάρει όνομα μόνο αν βαπτιστεί. Εδώ έχει γίνει μια οπισθοδρόμηση, διότι πριν από 30 χρόνια τα μαιευτήρια ενημέρωναν σχετικά τους νέους γονείς.

Ενα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι η απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών, όπου οι σχετικές εγκύκλιοι εφαρμόζονται κατά το δοκούν από τους διευθυντές. Η ίδια άγνοια παρουσιάζεται και στο ζήτημα του πολιτικού όρκου και της πολιτικής κηδείας».

Διπλή δράση

Ενωση Αθεων

Η Ε.Α. έχει δυο άξονες στη δράση της. Αφενός προσπαθεί να εφαρμοστούν τα ήδη ψηφισμένα μέτρα, τα οποία σκοντάφτουν στην άγνοια, τη γραφειοκρατία και τα δεδομένα στερεότυπα, και από την άλλη επιδιώκει να διευρύνει αυτές τις κατακτήσεις, προς την κατεύθυνση του οριστικού διαχωρισμού.

«Εχουμε καταρτίσει και μια πρόταση προς τα πολιτικά κόμματα με τη μορφή ερωτηματολογίου, σε τέσσερις ενότητες: σύνταγμα, δημόσια διοίκηση, οικονομία, παιδεία. Το στείλαμε πρώτη φορά το 2012 και τότε απάντησαν τέσσερα κόμματα.

Στις τελευταίες εκλογές δεν απάντησε κανένα. Από όσο ξέρουμε είμαστε το μόνο ευρωπαϊκό κράτος με υπουργείο Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων.

Το βασικό εργαλείο όσων αντιδρούν στον διαχωρισμό είναι ακριβώς η εργαλειακή χρήση της παιδείας. Εχουμε καταθέσει σχετικές προτάσεις.

Η πρόσφατη εμπειρία με την αποπομπή του υπουργού Φίλη μάς έδειξε την πολιτική ισχύ που εξακολουθεί να έχει σήμερα η Εκκλησία.

Με την ημερίδα επιχειρούμε να ακούσουμε τη γνώμη των επιστημόνων, των πανεπιστημιακών και των αναλυτών του ζητήματος.

Δεν μπαίνουμε φυσικά σε θεολογική συζήτηση. Εμείς συνδιαλεγόμαστε με την πολιτεία, η οποία αυτή τη στιγμή μεροληπτεί εις βάρος μας.

Και βέβαια δεν ερχόμαστε σε αντιπαράθεση με τους θρησκευόμενους πολίτες, ούτε με το “ποίμνιο” της Εκκλησίας. Η αντίθεσή μας είναι προς τη “διοικούσα Εκκλησία”.

Και ο λόγος που είναι τόσο κάθετα αντίθετη σε κάθε σχετική απόπειρα διαχωρισμού η Ιεραρχία είναι βέβαια το οικονομικό ζήτημα».

Ο Φανερός Δείπνος

Αθεοι, Θρησκεία, συνέδρειο

Πρόκειται, όπως γνωρίζουμε όλοι, για το μέγα θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας, το ίδιο που κόστισε τη θέση του το 1988 στον Αντώνη Τρίτση.

Η δημοσιοποίηση της δράσης της Ενωσης έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, ακόμα και αναφορές για δίωξή της με τον νόμο περί βλασφημίας.

«Πέρσι ξεσηκώθηκε μεγάλος θόρυβος για τον “Φανερό Δείπνο” που διοργανώνουμε εδώ και αρκετά χρόνια πριν το Πάσχα.  

Μας κατηγορούσαν ότι οργανώσαμε “πάρτι κρεοφαγίας”, κάτι που είναι εντελώς ανακριβές, αλλά η πληροφορία ξεκίνησε από ένα εκκλησιαστικό δικτυακό μέσο (ekklisiaonline.gr) και αναπαράχθηκε σε πολλά άλλα.

Αυτή η ετήσια εκδήλωση είναι για μας μια ευκαιρία να βρεθούμε και να δείξουμε ότι δεν αποδεχόμαστε τη “γαστρονομική απαγόρευση” της Μεγάλης Παρασκευής και δεν συμμετέχουμε σε κάποιο κοινό πένθος.

Αυτό που λέει η ανακοίνωσή μας είναι ότι εμείς απέχουμε από το πένθος και τη νηστεία».

Τα θέματα της ημερίδας

► Πηνελόπη Φουντεδάκη (καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου, πρόεδρος Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας): «Η σχέση Κράτους και Εκκλησίας στα ευρωπαϊκά συντάγματα: Η ελληνική ιδιαιτερότητα».

► Μιχάλης Τσαπόγας (δρ Νομικής Πανεπιστημίου Μονάχου): «Κατάλοιπα θεοκρατίας στη νομική καθημερινότητα: αστική κατάσταση, ελευθερία επιλογής και αξίωση ίσης μεταχείρισης».

► Αλέξανδρος Σακελλαρίου (δρ Κοινωνιολογίας της Θρησκείας, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο): «Η διαδικασία της εκκοσμίκευσης και το ουδετερόθρησκο σχολείο».

► Δημήτρης Σαραφιανός (αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου): «Η επί του κράτους επικρατούσα θρησκεία».

► Παναγιώτης Γεννηματάς (επίτιμος αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων): «Η οικονομική διάσταση του διαχωρισμού Κράτους και Εκκλησίας».

► Αντώνης Παπαρίζος (καθηγητής Κοινωνιολογίας, Τμήματος Κοινωνιολογίας Παντείου Πανεπιστημίου): «Εκκοσμίκευση: πολιτική και θρησκεία».

► Κωστής Παπαϊωάννου (τ. γενικός γραμματέας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του υπουργείου Δικαιοσύνης): «Κράτος θρησκευόμενο και Εκκλησία πολιτευόμενη: σφιχτοί εναγκαλισμοί σε εποχές αντι-Διαφωτισμού».

► Μιχάλης Σταθόπουλος (μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, επίτιμος καθηγητής Νομικής Σχολής Αθηνών, τ. υπουργός Δικαιοσύνης): «Το δικαίωμα του είναι άθεον και η συνταγματική αναθεώρηση».

 Ιnfo:

♦ Σάββατο, 11 Μαρτίου 2017, ώρες 10.00-15.00.

Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, λ. Συγγρού 136.

Αίθουσα: Σάκη Καράγιωργα ΙΙ, Νέα Πτέρυγα, στον πεζόδρομο, Α΄ όροφος.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας