Η Εκκλησία έγινε... τακτικός πελάτης του ΣτΕ

arsakeio.jpg

Στο κτίριο του Αρσακείου εστιάζει συχνά-πυκνά ο φακός της εκκλησίας εσχάτως Στο κτίριο του Αρσακείου εστιάζει συχνά-πυκνά ο φακός της εκκλησίας εσχάτως | Eurokinissi-ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Εδωσε θάρρος το ΣτΕ στην Εκκλησία κι εκείνη επιχειρεί ν' ανέβει στο σβέρκο του υπουργείου Παιδείας.

Μετά την πρόσφατη σκοταδιστική απόφαση του ανώτατου διοικητικού οργάνου για τα Θρησκευτικά, η Εκκλησία επιτίθεται, πάλι με προσφυγή στο ΣτΕ, ζητώντας αυτή τη φορά την ακύρωση του νέου Οργανισμού του υπουργείου Παιδείας (!) επειδή στους σκοπούς του διατηρείται μεν η «ανάπτυξη της εθνικής συνείδησης» των Ελλήνων, αφαιρείται, όμως πλήρως η (εξίσου) συνταγματικά κατοχυρωμένη «ανάπτυξη της θρησκευτικής τους συνείδησης».

Το κλίμα πυροδοτήθηκε αμέσως. Το υπουργείο με ανακοίνωσή του μιλά για «πράξεις και κινήσεις που μπορεί να διακυβεύσουν τις σχέσεις συνεργασίας μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας».

Η Εκκλησία, προφανώς ελπίζοντας σε μια δεύτερη ευνοϊκή απόφαση του οργάνου, «πατάει» σε όλα τα σημάδια που της έδωσε το ίδιο με την προηγούμενη απόφαση και καταγγέλλει πως ο νέος οργανισμός του υπουργείου Παιδείας «στο πρώτο του άρθρο μεταβάλλει την αποστολή του υπουργείου Παιδείας σε σχέση με το προγενέστερο καθεστώς, στο θέμα της ανάπτυξης της θρησκευτικής συνείδησης».

Η αποστολή του υπουργείου

Οπως αναφέρει συγκεκριμένα στην προσφυγή της (η οποία σημειωτέον δεν υπογράφεται αυτή τη φορά από τον μητροπολίτη Πειραιώς αλλά από την κεφαλή της), «είναι αντίθετη στο άρθρο 16 του Συντάγματος η παράλειψη του νέου οργανισμού του υπουργείου Παιδείας να εντάξει την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης στους σκοπούς του υπουργείου, κάτι που υπήρχε στον προγενέστερο οργανισμό του έτους 2014 (Π.Δ. 114/2014)».

Δηλαδή, κατά την άποψη της Εκκλησίας, το υπουργείο Παιδείας αφαιρεί τη θρησκευτική αγωγή των νέων από την αποστολή του υπουργείου, τη στιγμή μάλιστα που σύμφωνα με το Σύνταγμα η «κρατική αποστολή της θρησκευτικής εκπαίδευσης των νέων αφορά σε μείζονα βαθμό τα μέλη της Εκκλησίας της Ελλάδος».

Να θυμίσουμε πως στην απόφαση του ΣτΕ για τα Θρησκευτικά κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι αλλαγές Φίλη και για τον λόγο ότι «φαλκιδεύεται» ο σκοπός της ανάπτυξης της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης, την οποία ταυτίζει μόνο με την «ορθόδοξη χριστιανική συνείδηση» λόγω της επικρατούσας θρησκείας.

Προχωρώντας ακάθεκτα η Εκκλησία της Ελλάδος υποστηρίζει ακόμα πως υπάρχουν διατάξεις του νέου Οργανισμού που περιορίζουν το δικαίωμα αυτοδιοίκησης επί των εσωτερικών ζητημάτων της Εκκλησίας της Ελλάδος και των νομικών προσώπων που αυτή εποπτεύει και ως εκ τούτου παραβιάζουν το Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).

Οπως διευκρινίζεται στην αίτηση ακύρωσης, οι νέες ρυθμίσεις θεσπίζουν κρατική εποπτεία και αποδίδουν αρμοδιότητες στην υπό σύσταση Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας για την άσκηση εποπτείας και συνδιοίκησης στην Εκκλησία της Ελλάδος επί θρησκευτικών και εκκλησιαστικών ζητημάτων.

Ετσι όμως παραβιάζεται το δικαίωμα της θρησκευτικής αυτονομίας καθώς οι εν λόγω διατάξεις του Π.Δ. 18/2018 είναι αντίθετες στα άρθρα 3,12 και 13 του Συντάγματος και στα άρθρα 9 και 11 της ΕΣΔΑ, καθώς παρεμβαίνουν στη διοίκηση της θρησκευτικής κοινότητας (Εκκλησία της Ελλάδος και τα εποπτευόμενα από αυτήν νομικά πρόσωπα) και παραβιάζουν το δικαίωμα της θρησκευτικής αυτονομίας.

Τονίζεται επίσης πως αυτές οι αρμοδιότητες είναι μη νόμιμες επειδή δεν παρέχονται από καμία ειδική ή γενική νομοθετική εξουσιοδότηση.

Ζήτημα της Πολιτείας

Με άλλα λόγια, η Εκκλησία παρεμβαίνει στο πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας του υπουργείου Παιδείας στο οποίο καθορίζονται οι στόχοι, οι αρμοδιότητες, η αποστολή του. Του υπουργείου Παιδείας, όχι της Εκκλησίας.

Τη σύγχυση αυτή θέλησε να διαλύσει με την απάντησή του και το ίδιο το υπουργείο με όσο τακτ επιτρέπει μια τέτοια παρέμβαση:

«Ο τρόπος εσωτερικής οργάνωσης του Υπουργείου Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων είναι αποκλειστικό ζήτημα της Πολιτείας, πάντοτε μέσα στα όρια που θέτει το Σύνταγμα και οι νόμοι. Πάντως, οι αρμοδιότητες του νέου Οργανισμού του ΥΠΠΕΘ που αφορούν θέματα της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι ακριβώς οι ίδιες με τις αρμοδιότητες που προέβλεπε ο προηγούμενος Οργανισμός του ΥΠΠΕΘ που είχε θεσμοθετηθεί επί κυβερνήσεως Α. Σαμαρά (ΠΔ 114/2014). Προκύπτει, λοιπόν, το εύλογο ερώτημα γιατί καταγράφεται τώρα αντίδραση;»

Στην ίδια ανακοίνωση διευκρινίζεται πως «η Νομική Υπηρεσία της Εκκλησίας της Ελλάδος γνωρίζει πολύ καλά ότι κάθε Προεδρικό Διάταγμα πριν υπογραφεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τεθεί σε ισχύ, υφίσταται έλεγχο νομιμότητας -και, φυσικά, αντισυνταγματικότητας- από το ΣτΕ».

Προχωρά όμως και σε μια βασική υπενθύμιση ρόλων:

«Το ΥΠΠΕΘ σέβεται πάντοτε την αρχή των διακριτών ρόλων και υπενθυμίζει ότι το γενικότερο σύστημα που διέπει τις σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας ορίζεται από το Σύνταγμα σύμφωνα με το οποίο "θεμέλιο του Πολιτεύματος είναι η λαϊκή κυριαρχία"».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας