Η... αριστεία πάει σχολείο

Το νέο πλαίσιο οργάνωσης της σχολικής ζωής σε Γυμνάσια-Λύκεια ετοιμάζεται να θέσει σε διαβούλευση το υπουργείο Παιδείας.

Με στόχο την αποτελεσματικότερη και καλύτερα οργανωμένη λειτουργία του σχολείου και ταυτόχρονα την ενίσχυση του παιδαγωγικού του ρόλου, οι αλλαγές στο προφίλ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης περιλαμβάνουν, από τη μια, την κατάργηση της διάκρισης δικαιολογημένων-αδικαιολόγητων απουσιών -χωρίς να περιορίζεται το όριο, αλλά ούτε και να αυξάνεται υπό προϋποθέσεις- και, από την άλλη, τη θέσπιση περισσότερων βραβείων προόδου για τους άριστους, επαίνων για όσους βελτιώνουν την επίδοσή τους και ειδικών επαίνων για όσους διακριθούν για πράξεις αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς. Ιδιοι παραμένουν οι όροι για την (προαιρετική) συμμετοχή στις παρελάσεις, το δικαίωμα απαλλαγής (με υπεύθυνη δήλωση) από τα Θρησκευτικά και το δικαίωμα απουσίας αλλόθρησκων μαθητών κατά τη διάρκεια θρησκευτικών τους εορτών.

Το σχέδιο για πρώτη φορά είναι κοινό για όλα τα σχολεία της δευτεροβάθμιας (Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια, Επαγγελματικά Λύκεια) και στο πλαίσιο αυτό γενικεύονται πολλές προβλέψεις.

Μεταξύ άλλων, η υποχρέωση της ηλεκτρονικής δήλωσης για την επιλογή Λυκείου, αλλά και των μαθημάτων επιλογής ή κατευθύνσεων (ανάλογα με την τάξη), η συρρίκνωση της γραφειοκρατίας στα σχολεία με τήρηση υπηρεσιακών βιβλίων και εντύπων σε ηλεκτρονική μορφή, αλλά και νέοι κανόνες οργάνωσης διαμορφούμενοι από κοινού από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.

Συγκεκριμένα, στην αρχή κάθε διδακτικού έτους, οι σύλλογοι διδασκόντων σε συνεργασία με τις μαθητικές κοινότητες καταρτίζουν (ή τροποποιούν) το Πλαίσιο Οργάνωσης Σχολικής Ζωής.

Στην ίδια υπουργική απόφαση, που ήδη δόθηκε στην ΟΛΜΕ και θα επιδιωχθεί να προωθηθεί γρήγορα ώστε να ισχύσει από φέτος, ορίζονται οι ημερομηνίες έναρξης-λήξης μαθημάτων, σχολικού έτους και αργιών.

Για τις τελευταίες έχουμε πλήρη επαναφορά στις καθιερωμένες αργίες μετά τη σύγχυση που είχε επικρατήσει για ορισμένες εξ αυτών, όπως την ημέρα των Τριών Ιεραρχών.

Ειδικότερα:

◾ Για τις απουσίες ορίζεται ένα ενισχυμένο πλαίσιο παρακολούθησης της φοίτησης των μαθητών, που καταργεί όμως όλη τη βιομηχανία δικαιολόγησης των απουσιών και φυσικά τη χαρτούρα.

Α) Κατάργηση της διάκρισης δικαιολογημένων-αδικαιολόγητων απουσιών «καθώς όλες οι απουσίες πρέπει να είναι σε γνώση του κηδεμόνα».

Β) Κατάργηση των δικαιολογητικών και καθιέρωση επικοινωνίας και ηλεκτρονικής ενημέρωσης των γονέων/κηδεμόνων (με sms και email).

Γ) Διατήρηση του ορίου των 114 απουσιών, χωρίς να ισχύουν όμως οι προϋποθέσεις αύξησής τους (καλή βαθμολογία κ.ά.), οι οποίες, κατά τα άλλα, απαιτούσαν σοβαρή δικαιολόγηση. Προβλέπεται, πάντως, η δυνατότητα απουσιών έως και 20 ημερών χωρίς αυτές να υπολογίζονται, εφόσον πρόκειται για επείγοντα ή σοβαρά ζητήματα υγείας. Ακόμα, στην περίπτωση Μουσικών, Καλλιτεχνικών, Εσπερινών Γυμνασίων και Λυκείων και ΕΠΑΛ, το όριο προσαυξάνεται κατά 16 απουσίες.

◾ Για την επιβράβευση απόδοσης – συμπεριφοράς και την αντιμετώπιση παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς προβλέπονται μέτρα ενθάρρυνσης και μέτρα παιδαγωγικής προσέγγισης και βαθμιαίας επίπληξης, αντιστοίχως.

Α) Στους άριστους απονέμεται το «Αριστείο Προόδου» και σε όσους σημειώνουν τον μεγαλύτερο βαθμό ετήσιας προόδου και μαζί διαγωγή «Εξαιρετική» απονέμεται το «Βραβείο Προόδου».

Β) Οσοι έχουν σημαντική βελτίωση της επίδοσής τους λαμβάνουν «Επαινο Προσωπικής Βελτίωσης», ενώ σε όσους διακρίνονται για πράξεις αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς απονέμεται ειδικός έπαινος.

Γ) Για τη διαγωγή προβλέπεται η πρόσφατη τροποποίηση σύμφωνα με την οποία δεν αναγράφεται στους τίτλους σπουδών.

Δ) Για την αντιμετώπιση παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς ο σύλλογος διδασκόντων καλείται να χρησιμοποιεί «όλους τους διαθέσιμους τρόπους», όπως συμβουλευτικές συναντήσεις με τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές, διαδικασία διαμεσολάβησης κ.ά. Σε περίπτωση που δεν αλλάζει η συμπεριφορά, τότε αρχίζει η λήψη μέτρων: α) προφορική παρατήρηση, β) επίπληξη, γ) αποβολή από τα μαθήματα μίας (1) ημέρας, δ) αποβολή από τα μαθήματα δύο (2) ημερών, Ε) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

◾ Για την ηλεκτρονική δήλωση.

Καθιερώνεται η ηλεκτρονική δήλωση προτίμησης τύπου Λυκείου (ΓΕΛ, ΕΠΑΛ) και μαθημάτων επιλογής για την Α τάξη Λυκείου, ομάδων προσανατολισμού ή τομέων για τη Β τάξη και κατευθύνσεων ή ειδικότητας για τη Γ τάξη (ανάλογα με τον τύπο Λυκείου).

Σε ό,τι αφορά τους υπόλοιπους τομείς λειτουργίας, όπως διαδικασίες εγγραφής, μετεγγραφής, ένταξης, καταγραφής υπεραριθμίας κ.ο.κ., εφαρμόζονται οι ισχύουσες διατάξεις.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ