Η αποθέωση μιας... κολοκύθας

tate_britain.jpg

Η «κολοκύθα» δίνει την περφόρμανς και ο μικρός θεατής συμμετέχει. Η «κολοκύθα» δίνει την περφόρμανς και ο μικρός θεατής συμμετέχει. | Φωτ. K.BRENTAS

Καλοκαίρι... Καιρός για κολοκύθια!... Φυτά που ξαφνιάζουν με την αλματώδη ανάπτυξη. Στους κήπους, λένε οι παραγωγοί, το βράδυ μπορείς να ακούσεις τα φυτά να μεγαλώνουν για να καταλάβουν κάθε σπιθαμή χώρου... Υπερβολές των κηπουρών που συναγωνίζονται τους ψαράδες και τους κυνηγούς!

Ομως κάθε πρωί αυτά τα υπέροχα φυτά μεγαλώνουν άκρατα, αναρριχώνται στριφογυρίζοντας, πλαγιάζουν αστήρικτα απλώνοντας τα κορμιά τους στο έδαφος...

Μεγάλα σκούρα πράσινα φύλλα που διακόπτονται από τα πανέμορφα, δροσερά κίτρινα και πορτοκαλιά λουλούδια σε σχήμα τρομπέτας!

Ανθη, καρποί, σπόροι, μικροί βλαστοί μαζί με φύλλα, κολοκυθοκορφάδες, όλα τρώγονται σ’ αυτό το φυτό. Από τις αρχές της άνοιξης μέχρι τα κρύα του χειμώνα ταξιδεύουμε γευστικά με τα μικρά πράσινα κολοκυθάκια, στα γλυκά πολύχρωμα σκουός και μέχρι τις γιγαντιαίες μπεζ-πορτοκαλοκίτρινες κολοκύθες, μέσα από μια συνεχή και πλούσια συγκομιδή. Από τα παραμύθια και την άμαξα της Σταχτοπούτας στην γκουρμέ γευσιγνωσία αλλά και την... τέχνη.

Μάλιστα στη σύγχρονη τέχνη μέσα από μια περφόρμανς σε μια εντυπωσιακή εγκατάσταση στην καρδιά της Tate Britain στο Μίλμπανκ του Λονδίνου.

Η Anthea Hamilton είναι μια Bρετανίδα δημιουργός γεννημένη το 1978 στο Λονδίνο, όπου συνεχίζει να ζει και να εργάζεται.

Είναι ευρέως γνωστή για τα τολμηρά, συχνά χιουμοριστικά της έργα που ενσωματώνουν ποικίλες αναφορές από τους κόσμους της τέχνης, του σχεδιασμού, της μόδας και της λαϊκής κουλτούρας.

Εχει εκθέσει έργα της σ’ όλο τον κόσμο, με εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας. Ηταν μάλιστα μια από τους τέσσερις υποψήφιους για το μεγάλο εικαστικό βραβείο Turner του 2016 με την έκθεσή της «Lichen! Libido! Chastity!» στο SculptureCenter της Νέας Υόρκης.

Με χιούμορ και σουρεαλιστική διάθεση το έργο της αναδείχτηκε λατρεμένο φόντο για τις selfie του κοινού, αφού σόκαρε παρουσιάζοντας σε ένα πελώριο γλυπτό τα γυμνά οπίσθια ενός άνδρα που προσπαθεί να τα κρύψει με τις παλάμες του.

Ετσι με τα παιχνιδιάρικα και προσεγμένα έργα της έγινε η πρώτη μαύρη Bρετανίδα που φέτος -με την έγκριση της επιτροπής της μεγάλης και πρωτοποριακής πινακοθήκης- δημιούργησε το «The Squash» και το εκθέτει στο κοινό της Tate Britain από τις 22 Μαρτίου μέχρι και τις 7 του επόμενου Οκτώβρη.

Μία από τις επτά «γλυκές κολοκύθες» Μία από τις επτά «γλυκές κολοκύθες» | © Tate (Seraphina Neville) 2018

Για έξι μήνες, κάθε μέρα από τις 10 το πρωί μέχρι και τις 6 το απόγευμα -που κλείνει το μουσείο- ένας σόλο καλλιτέχνης, μοναχικός χαρακτήρας, ντυμένος με ένα πολύχρωμο κοστούμι που θυμίζει έντονα σε σχήμα και χρώματα τις κολοκύθες δίνει μοναδικές παραστάσεις στους χώρους της γκαλερί Duveen.

Μικρό διάλειμμα για ανάσες Μικρό διάλειμμα για ανάσες | Φωτ. K.BRENTAS

Πάνω από 7.000 λευκά πλακάκια δαπέδου έχουν τοποθετηθεί και καλύπτουν ολόκληρο το πάτωμα αλλά περιβάλλουν επίσης και μια σειρά από μεγάλες κατασκευές που χρησιμεύουν ως βάθρα για πολλά έργα τέχνης από τη συλλογή της Tate, που επιλέχθηκαν από τη Hamilton για τις οργανικές μορφές και τα χρώματα τους. Τα κεραμικά πλακάκια δημιουργούν ένα εντυπωσιακό νέο περιβάλλον μέσα στις νεοκλασικές γκαλερί.

Anthea Hamilton «The Squash» © Tate (Seraphina Neville) 2018

Κάθε στοιχείο του έργου όπως παρουσιάζεται εξελίχθηκε από το ενδιαφέρον της Hamilton για μια φωτογραφία που βρήκε σε ένα βιβλίο πριν από αρκετά χρόνια όταν έψαχνε στοιχεία για το αυτοσχεδιαστικό θέατρο και τις πρακτικές της συμμετοχικής τέχνης στη δεκαετία του 1960 και του 1970. Η φωτογραφία απεικονίζει ένα πρόσωπο ντυμένο ως κάτι που μοιάζει με ένα λαχανικό και βρίσκεται ανάμεσα στα αμπέλια.

Η παλιά φωτογραφία από το 1960 που ενέπνευσε τη Hamilton Η παλιά φωτογραφία από το 1960 που ενέπνευσε τη Hamilton | Φωτο: Daniel Kramer

Η αρχική φωτογραφία χρονολογείται από το 1960, αλλά η Χάμιλτον δεν ήταν σε θέση να ανακαλύψει την προέλευσή της και την αρχική πηγή έτσι αφέθηκε να φανταστεί ένα νέο πλαίσιο.

Μέσα από την εγκατάσταση που δημιούργησε αλλά και από τη διαδραστική με το κοινό περφόρμανς του χαρακτήρα-καλλιτέχνη καθημερινά διερευνά σε μια άλλη διάσταση την ερμηνεία της εικόνας και το πώς θα μπορούσε κάποιος να φανταστεί τη ζωή ως... λαχανικό.

Ο θεατής καλείται να φανταστεί την ιστορία και την πρόθεσή του και εδώ ο καλλιτέχνης αυτοσχεδιάζει.

Η Hamilton έχει σχεδιάσει επτά διαφορετικές ενδυμασίες σε συνεργασία με τον δημιουργό-διευθυντή Jonathan Anderson του οίκου μόδας LOEWE, και ενσωματώνουν σε κάθε κοστούμι τα χρώματα και τα σχήματα των διαφορετικών ποικιλιών σκουός και κολοκύθας.

Οι καλλιτέχνες επιλέγουν μια διαφορετική φορεσιά κάθε μέρα, αντανακλώντας την ατομική τους παρουσίαση στον χαρακτήρα που χτίζουν καθώς κατοικούν και υπάρχουν στον χώρο κάθε μέρα με άλλη διάθεση.

Τρία «ολόγλυκα σκουός» Τρία «ολόγλυκα σκουός» | Φωτ. LOEWE

Προσωπικά έμεινα να κοιτώ και να ακολουθώ σε κίνηση μέσα στον χώρο τον περφόρμερ για περισσότερο από μία ώρα.

Το κοινό ενθουσιάζεται, στέκει και πραγματικά συμμετέχει. Αποθεώνει καθημερινά τις γλυκές «κολοκύθες», καθώς παίρνει ρόλους συμμετοχής μέσα από μια πορεία παιχνιδιού και ενδοσκόπησης θαυμάζοντας όλα αυτά τα λίγο απόκοσμα άλιεν-λαχανικά που πραγματικά σε ταξιδεύουν και σε γοητεύουν σε χρόνους και τόπους φανταστικούς.

 Info

Anthea Hamilton: «The Squash», Tate Britain, Λονδίνο, καθημερινά 10.00-18.00, μέχρι 7 Οκτωβρίου 2018.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας