Η ακτιβίστρια Ντολόρες Φόνζι και οι επικίνδυνες πτήσεις του Τομ Κρουζ

paoylina_toy_santiago_mitre.jpg

«Παουλίνα» του Σαντιάγο Μίτρε  «Παουλίνα» του Σαντιάγο Μίτρε

Παουλίνα   ★★★☆☆

(La Patota, Αργεντινή, Βραζιλία, Γαλλία, 2015, 103')

  • σκηνοθεσία: Σαντιάγο Μίτρε
  • ηθοποιοί: Ντολόρες Φόνζι, Οσκαρ Μαρτίνεζ, Εστέμπαν Λαμότε, Κριστιάν Σαλγουέρο

Σεναριογράφος του Πάμπλο Τρουέμπα, σκηνοθέτης του «Φοιτητή» το 2011 και του «La Cordillera» φέτος, ο Αργεντίνος Σαντιάγο Μίτρε, με το βραβευμένο στο Φεστιβάλ Κανών πριν από δύο χρόνια «Παουλίνα», απέδειξε ότι όχι μόνο οι λέξεις του, αλλά και τα πλάνα του μπορούν να καθηλώσουν και, ταυτόχρονα, να εγείρουν ουσιαστικούς προβληματισμούς.

Η Παουλίνα είναι μια κόρη δικαστή, νομικός κι η ίδια, που παρατά τις προοπτικές της καριέρας της για να διδάξει άπορα παιδιά στην Παραγουάη. Ο πολιτικός και κοινωνικός ρομαντισμός της τεστάρεται, όταν η ίδια θα πέσει θύμα των αδυνάτων που, θεωρητικά, θέλει να προστατεύσει – δίνοντας αφορμή για έναν κινηματογραφικό συλλογισμό επάνω στις καλές προθέσεις και τη δυτικότροπη, ελεήμονα υποκρισία.

Παρότι ο Μίτρε, εναλλάσσοντας χρονικά αποσπάσματα, επιλέγει να αφήσει τις απόψεις και τα συμπεράσματα τόσο πολύ ανοιχτά που και ο ειρμός και η πνευματική δύναμη της ταινίας χάνονται στις ευρείες επιλογές, η συνοχή της διατηρείται χάρη στη σαρωτική παρουσία και ερμηνεία της Ντολόρες Φόνζι.

ΔΑΝΑΟΣ, ΔΙΑΝΑ, ΕΛΛΗ, ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ FILMCENTER

Detroit: μια οργισμένη πόλη   ★★½☆☆☆

Detroit μια οργισμένη πόλη

(Detroit, ΗΠΑ, 2017, 143')

  • σκηνοθεσία: Κάθριν Μπίγκελοου
  • ηθοποιοί: Τζον Μπογιέγκα, Γουίλ Πόλτερ, Αλτζι Σμιθ, Τζέικομπ Λάτιμορ, Τζέισον Μίτσελ, Χάνα Μάρεϊ, Τζακ Ρέινορ

Συνδέοντας την Ιστορία με την επίκαιρη, βίαιη αμερικανική πραγματικότητα, η Κάθριν Μπίγκελοου παρουσιάζει τα χαρακτηριστικά του σινεμά της: σκηνοθέτις με εξαιρετική δύναμη και «αντρίκεια» εικαστική ισχύ, αφηγήτρια που πέφτει στην παγίδα της ευκολίας ή της ιδεολογικής τυφλότητας.

Η ταινία καταπιάνεται με την εξέγερση των Αφροαμερικανών στο Ντιτρόιτ το 1967 και, συγκεκριμένα, με ένα περιστατικό βίας της αστυνομίας στο ξενοδοχείο «Αλτζίερς», που είχε ως αποτέλεσμα τρεις θανάτους Αφροαμερικανών και την ελάχιστη δυνατή τιμωρία για τους παριστάμενους ενόχους αστυνομικούς. Το πρώτο μέρος του φιλμ, που καταγράφει τη θερμή ατμόσφαιρα της εποχής, είναι μαγευτικό.

Στο δεύτερο, η Μπίγκελοου μοιάζει να ακκίζεται σκηνοθετώντας τις σκηνές της αστυνομικής βίας, παρατείνοντάς τες χωρίς λόγο και εις βάρος του ρυθμού της ταινίας. Και στο τρίτο, καταλήγει σ’ ένα μπερδεμένο ιδεολόγημα που προδίδει την αλήθεια του λόγου της, φέρνοντας την ταινία πιο κοντά στο αμήχανο «Zero Dark Thirty» και όχι στο αφαιρετικό και καθηλωτικό «Hurt Locker». Παρ' όλα αυτά, τo «Detroit» έχει σημασία σε μια Αμερική που ξανά –ακόμα– βράζει από ρατσιστικά επεισόδια, αλλά και ως απάντηση σε όσους μιλούν ακόμη για «γυναικείο» σινεμά.

ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ, ΓΑΛΑΞΙΑΣ, ΕΚΡΑΝ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΜΙΚΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΣΙΝΕ ΚΗΠΟΣ ΜΟΣΧΑΤΟ, ΟΡΦΕΥΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΦΛΩΡΙΔΑ ΖΟΥΜΠΕΡΙ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, NOVACINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ, ODEON STARCITY, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK RENTH

Επιστροφή στη Βουργουνδία   ★½☆☆☆☆

«Επιστροφή στη Βουργουνδία» του Σεντρίκ Κλαπίς

(Ce qui nous lie, Γαλλία, 2017, 113')

  • σκηνοθεσία: Σεντρίκ Κλαπίς
  • ηθοποιοί: Πιο Μαρμάι, Ανά Ζιραρντό, Φρανσουά Σιβίλ

Τρία αδέλφια, μεγαλωμένα μέσα στα αμπέλια της Βουργουνδίας που ανήκουν στην οινοπαραγωγό οικογένειά τους, κληρονομούν τα κτήματα και τις σοδειές – αρκεί να βρουν έναν τρόπο να συνεννοηθούν και να ξανακερδίσουν την από χρόνια χαμένη εμπιστοσύνη μεταξύ τους.

Συμβατική και σεναριακά ναΐφ περιήγηση στην κουλτούρα του κρασιού, της οικογένειας και, κυρίως, της γης, αυτής που «μας συνδέει», όπως υπονοεί ο πρωτότυπος τίτλος της ταινίας – η οποία, ωστόσο, παρά την αφέλειά της, αφήνει τον θεατή με μια γλυκιά φθινοπωρινή γεύση στο στόμα και μια έντονη επιθυμία για ένα καλό pinot noir.

American Made  ★★½☆☆☆

American Made

(ΗΠΑ, 2017, 115')

  • σκηνοθεσία: Νταγκ Λάιμαν
  • ηθοποιοί: Τομ Κρουζ, Ντόμναλ Γκλίσον, Σάρα Ράιτ, Τζέσι Πλέμονς

Η νέα συνεργασία του Νταγκ Λάιμαν και του Τομ Κρουζ, μετά το «The Edge of Tomorrow», με το Hercules Film Fund των Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση και Τέρι Ντούγκας στην παραγωγή, είναι μια περιπέτεια βασισμένη σε απίστευτη κι όμως αληθινή ιστορία, που συγκεντρώνει όλα τα κατάλληλα συστατικά, εκτός από την ενέργεια και τη δύναμη.

Ο Μπάρι Σιλ, δαιμόνιος πιλότος και φιλόδοξος οικογενειάρχης, αναλαμβάνει όλο και λιγότερο νόμιμες, όλο και πιο παράτολμες πτήσεις και καταλήγει, από το ’70 ώς το ’80, να συνεργάζεται με τους πάντες, από τη CIA, το FBI, την αμερικανική κυβέρνηση, ώς τον Εσκομπάρ, τους Κόντρας και τον Νοριέγκα.

Στην καρδιά της ταινίας, όχι μακριά από το «Gold» με τον Μάθιου ΜακΚόναχεϊ, βρίσκεται η απόλυτα «American Made» ικανότητα των κατοίκων του «Νέου Κόσμου» να αναπλάθουν την ταυτότητά τους, με πείσμα και επιμονή, με κάθε νέα ευκαιρία που τους παρουσιάζεται.

Η αισθητική είναι γοητευτική, η φωτογραφία του Σέζαρ Τσαρλόνε της «Πόλης του Θεού» αισθαντική και σέξι, ο ρυθμός γοργός και παιχνιδιάρικος. Ωστόσο, ανάμεσα στο ελαφρύ χιούμορ, τις επικίνδυνες πτήσεις, τη σύζευξη της εποχής του Κάρτερ και του Ρέιγκαν, η ταινία κυλά σαν αφρός χωρίς να στεριώνει πουθενά, κυρίως όχι, παραδόξως, στον Τομ Κρουζ: παρότι φορά ξανά, τριάντα χρόνια μετά το «Top Gun», τα ολόδικά του γυαλιά του αεροπόρου, η ερμηνεία του, μ’ ένα διαρκές χαμόγελο κολλημένο στο στόμα, δεν βοηθά ώστε αυτή η ανατρεπτική ιστορία για το ρίσκο και τη διαφθορά να φτάσει στον προορισμό της.

ODEON STARCITY, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΑΒΑΝΑ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΣΟΣ Ν. ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ, ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, ΑΜΥΝΤΑΣ ΥΜΗΤΤΟΣ, ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ, ΑΡΚΑΔΙΑ ΒΥΡΩΝΑΣ, ΑΣΤΕΡΙ ΙΛΙΟΝ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΒΟΤΣΑΛΑΚΙΑ, ΓΕΡΑΚΑΣ, ΘΗΣΕΙΟΝ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΚΟΡΑΛΛΙ CINEMAX ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ ΑΙΓΑΛΕΩ, ΧΡΟΝΙΑ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ ΛΑΥΡΙΟ, ΛΙΛΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΑΝΩ ΓΛΥΦΑΔΑ, ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΟΝΑΡ ΑΝΑΚΑΣΑ, ΡΙΑ ΜΑΤΙ, ΩΡΩΠΟΣ, ΤΡΙΑΝΟΝ CINEMAX ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΤΥΜΒΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ, ΦΙΛΟΘΕΗ, ΦΛΕΡΥ, ΦΛΟΙΣΒΟΣ, ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Αυτή η γη είναι δική μας  ★★☆☆☆

Αυτή η γη είναι δική μας

(Chez Nous, Γαλλία, Βέλγιο, 2017, 117')

  • σκηνοθεσία: Λουκά Μπελβό
  • ηθοποιοί: Εμιλί Ντεκέν, Γκιγιόμ Γκουί, Αντρέ Ντισολιέ, Κατρίν Ζακόμπ

Επιλογή ταμάμ η έξοδος αυτής της ταινίας τις ημέρες που ο Εμανουέλ Μακρόν επισκέπτεται την Ελλάδα, μια και χτίζει ένα ακριβές πορτρέτο της ανόδου της Ακροδεξιάς στις πρόσφατες δημοτικές εκλογές στη Γαλλία. Η Πολίν (η Εμιλί Ντεκέν της «Ροζέτας» και του «Πέρα από τη λογική») είναι μια νοσοκόμα σε μια μικρή γαλλική πόλη, με κοινωνική αφέλεια και αποστασιοποίηση από την πολιτική.

Εκείνην, ακριβώς, προσεγγίζει το ακροδεξιό μέτωπο για να θέσει υποψηφιότητα για δήμαρχος. Το φιλμ, με νατουραλιστική σκηνοθεσία, αποτυπώνει έξυπνα και διορατικά την ιδιοσυγκρασία (τόσο όμοια και με την ελληνική) του συμβατικού οικογενειάρχη που «δεν είναι ρατσιστής, αλλά…», που θέλει «απλώς» τη Γαλλία για τους Γάλλους, που δικαιολογεί με την κρίση και την ανεργία τη δική του, εγκληματική ξενοφοβία.

Μόνο που και η ίδια η ταινία δεν κρατά το θάρρος της ώς το τέλος, αλλά καταλήγει σε μια εξιδανικευμένη έκβαση που καθιστά όλα τα προηγούμενα τόσο λιγότερο πειστικά.

Ερχεται τη νύχτα    ★½☆☆☆☆

(It Comes at Night, ΗΠΑ, 2017, 91')

  • σκηνοθεσία: Τρέι Εντουαρντ Σουλτς
  • ηθοποιοί: Τζόελ Ετζερτον, Κρίστοφερ Αμποτ, Κάρμεν Ετζόγκο, Ράιλι Κίο, Κέλβιν Χάρισον

Μια οικογένεια, ο αυστηρός, πειθαρχημένος πατέρας, η ανήσυχη μητέρα και ο όλο περιέργεια έφηβος γιος ζουν θωρακισμένοι μέσα στο σπίτι τους, αγωνιώντας να προστατευτούν από μια αόριστη απειλή που έχει αφανίσει το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού.

Η κοινωνική ιεραρχία που έχουν θεσπίσει κι οι απαράβατοι κανόνες τους θα ταλαντευτούν όταν στο σπίτι βρει καταφύγιο άλλη μια οικογένεια: η απειλή της ασθένειας εκεί έξω ενώνεται με την καχυποψία μέσα στο σπίτι.

Ο σκηνοθέτης, που πριν από δύο χρόνια ενθουσίασε στα φεστιβάλ με το «Krisha», αξιοποιεί έναν ατσάλινο Τζόελ Ετζερτον και το μυστηριακό φυσικό ντεκόρ, για να κάνει μια ταινία όχι τρόμου, παρότι εκεί παραπέμπει ο τίτλος της, αλλά περισσότερο μετα-αποκαλυπτική.

Με αναφορές στον Τζον Κάρπεντερ, αλλά φιλοδοξία περισσότερο προς τον «Δρόμο» του Τζον Χίλκοουτ, ο Σουλτς μένει στην επίφαση αλλά δεν μπορεί να υποστηρίξει την ουσία του φόβου για το μέλλον, καταλήγοντας με μια ταινία που, ψάχνοντας τον δρόμο της, φτάνει σε απανωτά αδιέξοδα.

Οι πρώην  ★☆☆☆☆

Οι πρώην

(Les Ex, Γαλλία, 2017, 84')

  • σκηνοθεσία: Μορίς Μπαρτελεμί
  • ηθοποιοί: Ζαν-Πολ Ρουβ, Μορίς Μπαρτελεμί, Αρνό Ντικρέ, Στεφί Σελμά, Πατρίκ Σενέ

Ψηφιδωτό αναγνωρίσιμων περιπετειών έξι ζευγαριών που έχουν χωρίσει, με διαφορετικούς τρόπους και για διαφορετικούς λόγους, αλλά αναπολούν –ή αναγκάζονται να θυμηθούν– τους πρώην τους, εκείνους που ποτέ κανείς δεν ξεχνά. Γαλλική φαρσοκωμωδία με λίγες στιγμές ευστοχίας και πολλές αγαρμποσύνης, που, τουλάχιστον, οι διανομείς είχαν την κομψότητα να μην ονομάσουν «Θεέ μου, οι πρώην!».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ