Η ΑΕΠΙ έχασε το τρένο της εποχής

nikos_moraitis.jpg

Ο στιχουργός Ο στιχουργός Νίκος Μωραΐτης

«Δεν είδαν το παγόβουνο της νέας εποχής και τώρα κατέληξαν να γίνουν ο «Τιτανικός» των πνευματικών δημιουργών» τονίζει για την ΑΕΠΙ ο στιχουργός Νίκος Μωραΐτης, προσθέτοντας ότι έχουν μείνει στην εποχήπου πουλούσαν οι δίσκοι, έχουν αγνοήσει την τεχνολογία, έχουν υπογράψει άθλιες συμβάσεις με τους ψηφιακούς παρόχους, εξευτελιστικές συμβάσεις με τους εκδότες

Η επιστολή που έστειλε η ΑΕΠΙ στα μέλη της δημιουργούς, συνθέτες και στιχουργούς, αποκάλυπτε το τι θα επακολουθούσε -τα... ψίχουλα που μοίρασε η εταιρεία για πνευματικά δικαιώματα του τελευταίου εξαμήνου.

«Διανύοντας μία, και πάλι, εξαιρετικά δύσκολη χρονιά»: έτσι ξεκινάει η επιστολή προϊδεάζοντας ευθύς εξαρχής τους αποδέκτες για τα κακά μαντάτα.

«Σας έχουμε επισημάνει ήδη την τεράστια δυσκολία που αντιμετωπίζουμε τα τελευταία χρόνια στην προσπάθειά μας να εισπράξουμε από τους επιχειρηματίες τα αναλογούντα πνευματικά δικαιώματα για τη χρήση της μουσικής στις επιχειρήσεις τους.

»Μία σειρά παραγόντων είχε ως αποτέλεσμα, παρά την καταβαλλόμενη υπερπροσπάθεια από τα αρμόδια εμπορικά τμήματα και τους τοπικούς αντιπροσώπους της ΑΕΠΙ, να παρατηρηθεί σημαντική μείωση των εισπράξεων σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.

»Συνέπεια όλων ήταν η άσχημη τροπή στην είσπραξη των πνευματικών δικαιωμάτων, με αποτέλεσμα η μείωση των εισπράξεων να αποτυπώνεται στις διανομές του Δεκεμβρίου 2016».

Ο γνωστός στιχουργός Νίκος Μωραΐτης δίνει στην «Εφ.Συν.» μερικά συγκεκριμένα στοιχεία για αυτή την... άσχημη τροπή που αναφέρει η ΑΕΠΙ.

«Θα μιλήσω με αριθμούς. Τα τελευταία δέκα χρόνια τυχαίνει να είμαι ένα από τα δέκα μεγαλύτερα ρεπερτόρια της ΑΕΠΙ. Η πορεία των αμοιβών μου είναι η εξής: 50% πτώση από το 2010 ώς τον Ιούνιο του 2016. Και τώρα, άλλο ένα 40% πτώση!

»Αν αυτό συμβαίνει σε εμένα, με 400 τραγούδια, φανταστείτε τι συμβαίνει σε συναδέλφους που έχουν γράψει λιγότερα ή λιγότερο εμπορικά τραγούδια, χωρίς να έχουν καθόλου μικρότερη καλλιτεχνική αξία.

»Δημιουργοί που έχουμε χιλιοτραγουδήσει τραγούδια τους βρίσκονται αυτή τη στιγμή αντιμέτωποι με το φάσμα της φτώχειας. Πρόκειται για καταστροφή». Το κακό είναι ότι οι στιχουργοί δεν έχουν και άλλο εισόδημα.

«Στον συνθέτη απομένουν οι συναυλίες. Στον στιχουργό, τίποτα. Μόνο να κάνει την προσευχή του. Ή να αποφασίσει να τα σπάσει όλα» επισημαίνει. Η ΑΕΠΙ αναφέρθηκε στις αιτίες των μειωμένων διανομών στους δημιουργούς.

Από τη «συνεχιζόμενη για όγδοη χρονιά οικονομική κρίση και τη βαρύτατη φορολόγηση που έχει οδηγήσει σε κλείσιμο χιλιάδων επιχειρήσεων» ώς την «επιλεγείσα διαδικασία αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών που δημιούργησε επί πολλούς μήνες -και συνεχίζει να δημιουργεί- αβεβαιότητα στους σταθμούς για τη συνέχιση της λειτουργίας τους, με αποτέλεσμα να αρνούνται συστηματικά και επίμονα να καταβάλουν δικαιώματα».

Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί, σύμφωνα με την ΑΕΠΙ, η «πολύμηνη απεργία των δικηγόρων το 2016 και το 2015 που είχε ως αποτέλεσμα την αναβολή χιλιάδων δικαστικών υποθέσεων της ΑΕΠΙ κατά δυστροπούντων χρηστών».

Η ΑΕΠΙ δεν κάνει ωστόσο καμιά αναφορά στις τεράστιες ζημιές της και στο ποιοι ευθύνονται, ενώ οι όποιοι διαχειριστικοί και οικονομικοί έλεγχοι γίνονται δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί.

Ούτε φυσικά γίνεται αναφορά στην επιστολή για όλα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας και το πήγαινε-έλα στην Κύπρο.

Φταίει η ΑΕΠΙ ή φταίει η κατάσταση τελικά; Ο Νίκος Μωραΐτης μάς απαντά:

«Το φετινό περιβάλλον ήταν πολύ δύσκολο για την ΑΕΠΙ. Ολα αυτά όμως θα δικαιολογούσαν μια πτώση, όχι την απόλυτη κατάρρευση.

»Απέναντι στην καταιγίδα η ΑΕΠΙ έβαλε το κεφάλι στην άμμο σαν τη στρουθοκάμηλο και ρίχνει το φταίξιμο στους άλλους. Δεν είναι έτσι. Εχει τεράστιες ευθύνες.

»Προσωπικά, εδώ και τέσσερα χρόνια τούς ‘‘φωνάζω’’ το ίδιο πράγμα: ότι έχουν μείνει στην εποχή που πουλούσαν οι δίσκοι, έχουν αγνοήσει την τεχνολογία, έχουν υπογράψει άθλιες συμβάσεις με τους ψηφιακούς παρόχους, εξευτελιστικές συμβάσεις με τους εκδότες.

»Δεν είδαν το παγόβουνο της νέας εποχής και τώρα κατέληξαν να γίνουν ο ‘‘Τιτανικός’’ των πνευματικών δημιουργών».

Οι διανομές που κάνει πάντως ο GEA στα δικά του μέλη για τα συγγενικά δικαιώματα (συγγενικό είναι τα δικαίωμα των συντελεστών της μουσικής, καλλιτεχνών -τραγουδιστές και μουσικοί- και δισκογραφικών εταιρειών) παρουσιάζονται αυξημένες και όχι μειούμενες αυτό το εξάμηνο.

Σαφώς ο GEA είναι πιο καινούργιος και αυξάνει διαρκώς το δίκτυό του, αλλά όπως και να ‘χει μοιράζει περισσότερα χρήματα.

«Δεν έχω μεγάλες ελπίδες», λέει ο Νίκος Μωραΐτης, «δεν μπορείς να μάθεις σε γέρικο σκυλί νέα κόλπα. Η ΑΕΠΙ έχασε το τρένο της εποχής. Οσο πιο γρήγορα το αντιληφθεί η ίδια τόσο το καλύτερο.

»Αν πριν από μερικά χρόνια αρκούσαν μερικές αλλαγές δομής, τώρα θα πρέπει να επανεφεύρει τον εαυτό της. Το πρώτο βήμα όμως είναι να βγάλει το κεφάλι της από την άμμο και να αντικρίσει την πραγματικότητα».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ