Χαμένοι στα πορίσματα

kamerata.jpg

Από τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου Από τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου | ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΝΤΖΗ

Τα δεδομένα είναι πολύ συγκεκριμένα και τα χρονικά περιθώρια ασφυκτικά: μια από τις πιο δραστήριες και σημαντικές ορχήστρες της χώρας όχι απλώς εκπέμπει SOS -όπως έχει επανειλημμένα κάνει τα τελευταία χρόνια- αλλά βρίσκεται ένα βήμα πριν από τον καλλιτεχνικό της θάνατο.

Οι μόλις οκτώ μουσικοί που έχουν απομείνει και ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Γιώργος Πέτρου παρουσίασαν χθες την τραγική κατάσταση. Και σαν να μην έφταναν τα χρονίζοντα προβλήματα, έρχεται κι ο έλεγχος των ορκωτών λογιστών να δημιουργήσει -πριν καν τη δημοσιοποίησή του- οσμή οικονομικού σκανδάλου.

Τα τελευταία 3 χρόνια (από το 2015 που το Δ.Σ της ορχήστρας παραιτήθηκε και μέχρι σήμερα δεν έχει διοριστεί νέο ούτε από την παρούσα κυβέρνηση ούτε από την προηγούμενη) η ιστορική ορχήστρα αργοπεθαίνει χωρίς διοίκηση, χωρίς οικονομική βοήθεια, με απλήρωτους και ανασφάλιστους μουσικούς που πασχίζουν να την κρατήσουν ζωντανή με τα λίγα ψίχουλα που εισπράττουν από τη συναυλιακή τους δραστηριότητα.

Συγκεκριμένα από τον Απρίλιο του 2015, λόγω μη καταβολής εκ μέρους της Καμεράτα των ασφαλιστικών εισφορών των μουσικών της, οι εργαζόμενοι δεν έχουν ιατροφαρμακευτική και συνταξιοδοτική κάλυψη, ενώ δεν τους έχει καταβληθεί το μεγαλύτερο μέρος των δεδουλευμένων.

Η αντίδραση από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ήταν άμεση καθώς εξέδωσε ανακοίνωση που επιβεβαιώνει ότι δρομολογεί νομοθετική ρύθμιση για την οριστική επίλυση. «Σχεδιάζεται η ένταξη της Καμεράτα στο δυναμικό του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με την ταυτόχρονη διασφάλιση της απαραίτητης πρόσθετης χρηματοδότησης για τον σκοπό αυτό».

Προφανώς έτσι δικαιολόγησε την παρουσία του στη συνέντευξη Τύπου ο Νίκος Θεοχαράκης (πρόεδρος ΜΜΑ), ο οποίος τόνισε: «Εχει γίνει μια πλειάδα συζητήσεων με όλες τις πλευρές. Η ορχήστρα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον οργανισμό και θέλουμε να ενταχθεί στον καλλιτεχνικό προγραμματισμό μας υπό προϋποθέσεις. Πρώτον, οι παλιές οφειλές δεν θα βαρύνουν το Μέγαρο και δεύτερον, η ένταξή της δεν θα γίνει εις βάρος του δικού μας προϋπολογισμού που είναι ήδη βεβαρημένος».

«Η παρέμβαση του ΥΠΠΟ δείχνει ευαισθητοποίηση και πρόθεση να βρεθεί λύση. Το ένα σκέλος της λύσης αφορά την εκκαθάριση των οφειλών (προς το Δημόσιο, δεδουλευμένα σε πρώην εργαζομένους, οφειλές σε προμηθευτές). Το δεύτερο αφορά την ένταξή μας στον χώρο που ιστορικά ανήκουμε, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πρόκειται για μια περίπλοκη διαδικασία, ας ελπίσουμε όχι χρονοβόρα, που απαιτεί συζητήσεις μεταξύ όλων των εμπλεκομένων ώστε να βρεθεί το πλαίσιο λειτουργίας», εξηγεί ο Γιώργος Πέτρου.

Βέβαια στην περίπτωση μιας ορχήστρας με τόσο σπουδαίο έργο, δισκογραφική δραστηριότητα και διεθνή παρουσία οι καλές προθέσεις δεν φτάνουν. Πριν από όλα πρέπει να πέσει φως στα σκοτεινά σημεία που -σύμφωνα με πρώην εργαζομένους που παραβρέθηκαν χθες- υπάρχουν στα οικονομικά της.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο ορίστηκε ορκωτός λογιστής που θα ελέγξει και θα εκκαθαρίσει την ορχήστρα. Παρά τις επίμονες προσπάθειες του υπουργείου μέχρι σήμερα δεν κατέστη δυνατή η συγκέντρωση του απαραίτητου αρχειακού υλικού. Ετσι, ενώ όλοι περιμένουν το αποτέλεσμα του διαχειριστικού ελέγχου (έχει ανατεθεί στην εταιρεία ορκωτών λογιστών ΣΟΛ Α.Ε.) για να δουν πόσα είναι επιτέλους τα χρωστούμενα της ορχήστρας αλλά και να οριστεί νέο Δ.Σ (βλέπετε, κανείς δεν αναλαμβάνει μια θέση με απροσδιόριστα χρέη για τα οποία θα είναι υπόλογος), αυτός δεν θα ολοκληρωθεί. Κατόπιν αυτών για την αντιμετώπιση του θέματος το υπουργείο Πολιτισμού θα ζητήσει τη συνδρομή του εισαγγελέα.

Οι παρευρισκόμενοι στη συνέντευξη Τύπου επέμειναν πως το έργο των ορκωτών καθυστερεί ο πρώην πρόεδρος του Δ.Σ. της Καμεράτα, Θεόδωρος Στάθης, που δεν δίνει τα στοιχεία που του ζητούν. Ο κ. Δημαράς, πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής, επιχείρησε να εξηγήσει: «Με τον τρόπο που έφυγε ο κ. Στάθης πήρε μαζί του με υπογραφή πρωτοκόλλου στοιχεία που ήθελε να επεξεργαστεί και να τα αποδώσει. Οταν τον Σεπτέμβρη οι ελεγκτές τα ζήτησαν, τα παρέδωσε στη διάθεση του υπουργείου. Δεν υπάρχει θέμα παρεμπόδισης ελέγχου από κανέναν».

«Οι πρώτοι που θέλουμε να ολοκληρωθεί ο έλεγχος που θα οδηγήσει στην οριστική λύση είμαστε εμείς», τόνισε ο Γ. Πέτρου, αλλά ο Θανάσης Μπλίκας (απολυμένος μουσικός της ορχήστρας) επέμεινε: «Οι ορκωτοί λογιστές βρίσκουν συνέχεια τοίχο μπροστά τους. Τα στοιχεία δίνονται με το σταγονόμετρο και είναι ανεπαρκή. Δεν μπορούν να βγάλουν ποιο είναι τέλος πάντων το ποσό που χρωστά η ορχήστρα γιατί κωλυσιεργεί ο Θ. Στάθης».

Δύο κείμενα που μοίρασαν στη συνέντευξη τύπου οι μουσικοί της Καμεράτας.

Τι συμβαίνει με την καμεράτα

Κυρίες και Κύριοι καλό μεσημέρι,

Κατ’ αρχήν θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για τη σημερινή παρουσία σας στη συνέντευξη τύπου των μουσικών της Καμεράτας – Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής.

Πριν σας εκθέσουμε τους λόγους δια τους οποίους σας καλέσαμε, θα ήθελα εκ μέρους των συναδέλφων μου να σας αναφέρω εν τάχει και περιληπτικά τα σημαντικότερα επιτεύγματα της ορχήστρας μας από ιδρύσεώς της, ώστε να υπάρχει μία πλήρης εικόνα για όλους σας.

Η ΚΑΜΕΡΑΤΑ, ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΩΝ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, γνωστή πλέον διεθνώς με την επωνυμία Armonia Atenea, ιδρύθηκε το 1991 από το Σύλλογο Οι Φίλοι της Μουσικής με πρωτοβουλία του Χρήστου Λαμπράκη και εποπτεύεται από το Υπουργείο Πολιτισμού βάσει του ιδρυτικού της νόμου.

Καλλιτεχνικός διευθυντής της ορχήστρας, σήμερα, είναι ο βραβευμένος με Εcho Klassik αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου, ενώ προηγούμενοι καλλιτεχνικοί διευθυντές της υπήρξαν οι διαπρεπείς αρχιμουσικοί Αλέξανδρος Μυράτ, Sir Neville Marriner και Christopher Warren-Green.

Διάσημοι μαέστροι και σολίστ έχουν συνεργαστεί με την ορχήστρα: Mstislav Rostropovitch, Yehudi Menuhin, Martha Argerich, Mischa Maisky, Paul Badura-Skoda, Λεωνίδας Καβάκος, Salvatore Accardo, Augustin Dumay, Joshua Bell, Radu Lupu, Maria Joao Pires, Stephen Kovacevic, Michel Beroff, Kim Kashkashian, Yuri Bashmet, Renaud Capucon, Gautier Capucon, Δημήτρης Σγούρος, Helmuth Rilling, Thomas Hengelbrock, Christopher Hogwood, Heinrich Schiff, Fabio Biondi, Dimitry Sinkovsky, Vivica Genaux, Julia Lezneva, Max Emmanuel Cencic, Xavier Sabata, Karina Gauvin, Franco Fagioli, Ann Hallenberg, κ.α.

Εκτός του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών όπου εδρεύει, έχει εμφανιστεί σε μερικές από τις σπουδαιότερες αίθουσες συναυλιών, όπως στη Musikverein και Theater An Der Wien της Βιέννης, στο Theatre de Champs-Elysees και Salle Pleyel του Παρισιού, στο Queen Elisabeth Hall και Wigmore Ηall του Λονδίνου, στη Βασιλική Όπερα των Βερσαλλιών, στην Konzertgebouw του Άμστερνταμ, στην αίθουσα Τσαϊκόφσκι της Μόσχας, στο Arsenal του Μετς, στο Palau de la Musica της Βαρκελώνης, στις όπερες της Καρλσρούης, του Vichy, της Λοζάνης, του Βισμπάντεν, του Μονπελιέ, της Καρλσρούης, καθώς και σε πολλά φεστιβάλ όπως του SALZBURG, KLARA FESTIVAL των Βρυξελλών, το διεθνές φεστιβάλ Handel της Χάλλε, της Βουδαπέστης, της Κρακοβίας, το φεστιβάλ George Enescu- Βουκουρεστίου κ.α.

Η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, αποτελεί σήμερα έναν από τους πιο δραστήριους φορείς του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Η πολυσχιδής και πλούσια δραστηριότητά της καθώς και η φήμη της εντός, αλλά και εκτός Ελλάδας, την τοποθετούν όχι μόνο ανάμεσα στους σημαντικότερους πυλώνες της καλλιτεχνικής ζωής της χώρας μας, αλλά την κάνουν να ξεχωρίζει ως ίσως ο πλέον διακεκριμένος πρεσβευτής της μουσικής παραγωγής της Ελλάδας στο εξωτερικό.

Από το 1995 μέχρι το 2009 η ορχήστρα παρουσίασε μεταξύ άλλων ένα σημαντικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα υπό την διεύθυνση του αρχιμουσικού Αλέξανδρου Μυράτ με πάμπολλες συναυλίες στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας.

Από το 2009, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, η ορχήστρα απέκτησε μια ειδίκευση στις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας με όργανα εποχής κάτι που αποτελεί την πιο σύγχρονη κατάκτηση του διεθνούς μουσικού στερεώματος. Έκτοτε, κατόρθωσε σε ελάχιστο χρόνο να τοποθετηθεί ανάμεσα στα σημαντικότερα αντίστοιχα σύνολα του κόσμου. Κατά πολλούς κριτικούς μάλιστα, η Καμεράτα διακρίνονται ως ερμηνευτές αναφοράς στη μουσική του 18ου αι. και μάλιστα στη μουσική του G. F. Handel.

Το 2012 η παραγωγή της όπερας Alessandro του Χέντελ, η οποία μεταδόθηκε απευθείας στο μουσικό τηλεοπτικό κανάλι MEZZO, ψηφίστηκε από τους ακροατές ως η καλύτερη παραγωγή όπερας.

Τον Ιανουάριο του 2014 η Καμεράτα εμφανίστηκε στο περίφημο Palais de Bozar στις Βρυξέλλες, ανοίγοντας τις εκδηλώσεις για την ανάληψη της προεδρίας της ΕΕ από την Ελλάδα.

Τον Αύγουστο του 2014 εμφανίστηκε με μεγάλη κριτική επιτυχία στο περίφημο φεστιβάλ PROMS του BBC στο Λονδίνο, ως το πρώτο ελληνικό μουσικό σύνολο που μετακλήθηκε από τον θεσμό αυτό. Η συναυλία αυτή μεταδόθηκε ζωντανά διεθνώς.

Τον Μάιο του 2016 έγινε η πρώτη ελληνική ορχήστρα που εμφανίστηκε στο σημαντικότερο ίσως διεθνές φεστιβάλ, αυτό του Σάλτσμπουργκ. Η εμφάνιση της αυτή μεταδόθηκε επίσης ζωντανά σε όλη την Ευρώπη.

Παράλληλα έχει αναπτύξει μεγάλη δραστηριότητα στον τομέα της όπερας/μουσικού θεάτρου. Από το 2009 έχει ανεβάσει πάνω από 10 όπερες, σε δικές της σκηνικές παραγωγές ή σε συμπαραγωγή με φορείς όπως το ΜΜΑ, το Φεστιβάλ Αθηνών, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και σε συνεργασία με κορυφαίους σκηνοθέτες και δημιουργούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Έχει πρωτοστατήσει στην αναβίωση της ελληνικής οπερέτας, όντας το πρώτο σύνολο που παρουσίασε ελληνική οπερέτα μέσα από μια σύγχρονη μουσικολογική προσέγγιση και από νέες κριτικές εκδόσεις που χρηματοδότησε η ίδια, όπως ο Βαπτιστικός και το Πικ Νικ του Θεόφραστου Σακελλαρίδη.

Η Καμεράτα υπήρξε επίσης η πρώτη ελληνική ορχήστρα που ανέβασε συνεχείς παραγωγές συμφωνικού μιούζικαλ με τεράστια επιτυχία, δημιουργώντας στην ουσία ένα νέο είδος για τα ελληνικά δεδομένα: Kiss me Kate το 2015, West Side Story το 2016, Sweeney Todd το 2017 και Company μόλις εχθές.

Συνολικά, παρουσιάσαμε από το 2009 ως σήμερα (εντός και εκτός Ελλάδας) 15 σκηνικές παραγωγές δημιουργήσαμε ένα φανατικό κοινό έχοντας εξασφαλίσει την πληρότητα των εμφανίσεών μας σε πολύ υψηλό ποσοστό άνω του 75%. Ενδεικτικά, οι εμφανίσεις της ορχήστρας στο Φεστιβάλ Αθηνών το καλοκαίρι του 2017 έφεραν 7.800 εισιτήρια.

Για τη δισκογραφική δραστηριότητα της ορχήστρας, πρέπει να αναφερθεί ότι αποτελεί το μόνο μουσικό σύνολο της χώρας μας με σημαντική διεθνή δισκογραφία έχοντας ηχογραφήσει για τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες δισκογραφικές εταιρείες όπως η Deutsche Gramophone, DECCA, MDG, Sony κ.ά. H πλούσια δισκογραφική δραστηριότητα της ορχήστρας, (πάνω από 10 τίτλοι μέσα σε 4 χρόνια) περιλαμβάνει ερμηνείες που θεωρούνται εκτελέσεις αναφοράς από τον διεθνή ειδικό Τύπο και έχουν αποσπάσει όλες τις μεγαλύτερες διεθνείς διακρίσεις: Diapason d'Or (5 φορές), Gramophone-editor's choice (2 φορές), BBC - recording of the month, CHOC- Classica, Preis der Deutsche Schalplatten Kritik, καθώς και το βραβείο για την καλύτερη ηχογράφηση όπερας της χρονιάς (Opera Awards) από το βρετανικό OPERA.

Στη σημαντική αυτή πορεία μας, πρέπει να υπογραμμιστεί, ότι χορηγοί της ορχήστρας υπήρξαν κατά καιρούς και μέχρι το 2013 το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Εταιρεία Παπαστράτος, η Eurobank, το Κοινωφελές Ίδρυμα Ωνάση, ο κ. Δημήτριος Δασκαλόπουλος, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και ο Σύλλογος Φίλων της Μουσικής.

Όμως το 2015 το σύνολο των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσικού και Εκπαιδευτικού Οργανισμού Ελλάδος, δηλαδή της διοίκησης της ορχήστρας, παραιτήθηκε και μέχρι σήμερα δεν έχει διορισθεί νέο από την παρούσα κυβέρνηση αλλά ούτε και από την προηγούμενη. Παρόλο το ανεπίτρεπτο αυτό γεγονός, με την υπερπροσπάθεια των μουσικών της και υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του κυρίου Γιώργου Πέτρου, η ορχήστρα συνεχίζει τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έτσι έχει δημιουργηθεί το παράδοξο, η μία και μοναδική ελληνική ορχήστρα που διαπρέπει διεθνώς να είναι στην πατρίδα της ο φτωχός συγγενής σε σχέση με τα άλλα κρατικά μουσικά σύνολα.

Τα προβλήματα που συσσωρεύτηκαν από το 2013, οπότε έληξε η τελευταία ιδιωτική χορηγία, και μέχρι σήμερα, κατέστησαν τη λειτουργία της ορχήστρας προβληματική και σας διαβεβαιώνουμε ότι σύντομα αυτή δεν θα έχει πλέον μέλλον.

Η απουσία Διοικητικού Συμβουλίου έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία της οποιασδήποτε κρατικής και ιδιωτικής επιχορήγησης, και όχι μόνον. Αναλυτικά σας αναφέρουμε ότι από τον Απρίλιο του 2015 λόγω της μη καταβολής εκ μέρους της ορχήστρας των ασφαλιστικών εισφορών των μουσικών της, δεν έχουμε ιατροφαρμακευτική και συνταξιοδοτική κάλυψη εμείς και τα παιδιά μας. Το μεγαλύτερο μέρος των δεδουλευμένων μισθών δεν έχουν καταβληθεί εξαθλιώνοντάς μας και φέρνοντας μας πολλές φορές στη θέση να μην μπορούμε να μεταβούμε ούτε στο χώρο εργασίας μας λόγω έλλειψης χρημάτων. Όπως καταλαβαίνετε το προσωπικό αυτό πρόβλημά μας έχει αντίκτυπο και στα μέλη των οικογενειών μας που έτσι και αλλιώς βάλλονται, όπως και οι υπόλοιποι Έλληνες από την χρόνια πλέον οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας. Παρά το γεγονός ότι η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού που είναι γνώστης της πλήρους κατάστασης και των προβλημάτων, διαβεβαιώνει ότι θα υπάρξει λύση στο χρόνιο πρόβλημά μας. Όμως μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο αναλυτικό σχέδιο και χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του. Το αδιέξοδο παραμένει.

Σήμερα, μέσω των ευαισθητοποιημένων λειτουργών της δημοσιογραφίας και μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο που βρισκόμαστε, απευθύνουμε ύστατη έκκληση στον Πρωθυπουργό κύριο Αλέξη Τσίπρα, όπως μεσολαβήσει στην ανεύρεση άμεσης και οριστικής βιώσιμης λύσης στη διάσωση της ορχήστρας μας.

Οι εναπομείναντες μόνιμοι μουσικοί της Καμεράτα συντάξαμε μία ανοιχτή επιστολή προς τον κύριο Πρωθυπουργό, την οποία θα λάβετε εντός ολίγου.

Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συμπαράσταση και υποστήριξη των δίκαιων αιτημάτων μας και είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρινιστική ερώτηση.

 

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ Κ. ΑΛΕΞΗ ΤΣΙΠΡΑ

Με κοινοποίηση

στον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων

αξιότιμο κύριο Νικόλαο Βούτση,

στην Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού

αξιότιμη κυρία Λυδία Κονιόρδου,  

τον Υπουργό Οικονομικών

αξιότιμο κύριο Ευκλείδη Τσακαλώτο, 

τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

αξιότιμο κύριο Κωνσταντίνο Γαβρόγλου 

Αθήνα 10 Ιουλίου 2018

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Καθώς γνωρίζουμε την ευαισθησία σας για τον πολύπαθο χώρο του πολιτισμού στην Ελλάδα, αλλά και για τα δικαιώματα όλων των εργαζομένων, εμείς, οι Μουσικοί της Ορχήστρας Καμεράτα του Συλλόγου των Φίλων της Μουσικής, μπροστά στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί εδώ και τέσσερα χρόνια και θέτει εμπόδια στην λειτουργία και επιβίωση της πολυβραβευμένης μας ορχήστρας, απευθύνουμε ύστατη έκκληση σε εσάς προσωπικά, προκειμένου να βρεθεί άμεση, οριστική και βιώσιμη λύση στο πρόβλημά μας.

Η Καμεράτα λειτουργεί τα τελευταία χρόνια χωρίς Διοικητικό Συμβούλιο.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα:

Αδυναμία καταβολής επιχορήγησης  από το Yπουργείο Πολιτισμού και χορηγίας από ιδιώτες

Μη καταβολή ενσήμων στο ΙΚΑ

Βιβλιάριο υγείας του Ι.Κ.Α. δίχως κάλυψη και ισχύ

Δεδουλευμένοι μισθοί ετών που δεν έχουν καταβληθεί

Σοβαρότατες άλλες εργασιακές επιπλοκές

Έχουμε 4 χρόνια που παίζουμε απλήρωτοι και ανασφάλιστοι! 

Η Καμεράτα, που διανύει το 27 χρόνο της ζωής της, έχοντας γράψει ιστορία στη μουσική ζωή του τόπου αλλά και στην διεθνή και ευρωπαϊκή μουσική σκηνή, κινδυνεύει να μην μπορέσει να γιορτάσει τα 28 της γενέθλια!

Εμείς, που σας απευθύνουμε αυτή την επιστολή στηρίξαμε με προσωπικό, οικογενειακό και καλλιτεχνικό κόστος τη λειτουργία της Ορχήστρας όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης.

Δεν αντέχουμε άλλο και ζητάμε την βοήθεια σας για να μην κλείσει ένας Μουσικός Οργανισμός που τίμησε την Ελλάδα και γνωρίζει σήμερα την απαξίωση!

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Βοηθήστε το «ελληνικό θαύμα» (Neue Zurchner Zeitung) και το «αντίδοτο εναντίον της ελληνικής κρίσης» (Die Welt, Daily Telegraph)  να επιβιώσει!

Σας παρακαλούμε θερμά στη διαμεσολάβηση σας.

Κάθε μέρα που περνά οδηγούμαστε από την απόγνωση στον καλλιτεχνικό και εργασιακό μας θάνατο!

Σας ευχαριστούμε θερμά! 

Με κάθε τιμή,

Οι μόνιμοι μουσικοί της Ορχήστρας Καμεράτα,

Σέρτζιου Ναστάσα

Αθανάσιος Μαρτζούκος

Κάρμεν Οτίλια Αλίτσεϊ

Laurentiu Octavian Matasaru

Αγγελική Φαναριώτη

Christopher Humphrys

Luise Ramos Stahl

Ηλίας Σακαλάκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας