Για μια χούφτα χρυσό

aeroperateia_cathay_pacifc.jpg

Το αεροπλάνο στο οποίο εκδηλώθηκε η πρώτη αεροπειρατεία με στόχο την κλοπή μεταφερόμενου φορτίου Το μικρό αεροπλάνο της Cathay Pacific στο οποίο εκδηλώθηκε η πρώτη αεροπειρατεία

Οι αεροπειρατείες μπορεί να έχουν συνδεθεί με πολιτικά κίνητρα ή τρομοκρατικές ενέργειες, αλλά η αρχή ήταν εντελώς διαφορετική.

Η πρώτη αεροπειρατεία που έγινε σε πολιτικό αεροσκάφος στόχευε στη λεηλασία του πολύτιμου φορτίου του...

Πρόκειται για μια ιστορία που μοιάζει με σενάριο περιπετειώδους ταινίας. Ομως, η κατάληξη ήταν τραγική.

Εχασαν τη ζωή τους 25 άνθρωποι και διασώθηκε μόνον ένας, ο 24χρονος Γουόνκ Γιου (Wong Yu), αγρότης ρυζιού, από το Βιετνάμ.

O κυβερνήτης του αεροσκάφους «Miss Macao», Dale Cramer Ο κυβερνήτης του αεροσκάφους |

Οπως διαπιστώθηκε αργότερα, ήταν ένας από τους τέσσερις αεροπειρατές που προσπάθησαν στις 16 Ιουλίου 1948 (ορισμένες πηγές αναφέρουν ως μήνα τον Ιούνιο, αλλά είναι λανθασμένο) να καταλάβουν το μικρό υδροπλάνο τύπου «Καταλίνα» (Consolidated PBY-5A Catalina) της εταιρείας Cathay Pacific.

Η αεροσυνοδός Delca Da Costa
Το μικρό αεροσκάφoς, που ονομαζόταν «Miss Macao», είχε τριμελές πλήρωμα: τον 27χρονο κυβερνήτη Dale Cramer, έναν έμπειρο, πρώην πιλότο της Αεροπορίας του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, συγκυβερνήτη τον 23χρονο Αυστραλό Ken McDuff και πλήρωμα (αεροσυνοδό) την 21χρονη Delca Da Costa από το Μακάο.

Εκείνη την εποχή το Μακάο ήταν πορτογαλική αποικία και σημαντικό εμπορικό κέντρο χρυσού. Ωστόσο, δεν είχε αεροδρόμιο.

Γι’ αυτό, το «αμφίβιο» «Καταλίνα», που μπορούσε να προσθαλασσώνεται στο λιμάνι του, ήταν ιδανικό για την αεροπορική σύνδεση με το Χονγκ Κονγκ και τη Σαϊγκόν.

Τη μοιραία μέρα είχε αναχωρήσει, στις 5.30 το απόγευμα, από το Μακάο με προορισμό το Χονγκ Κονγκ, με 23 επιβάτες, ανάμεσά τους και ορισμένους πλούσιους κατοίκους της μικρής περιφέρειας στη νοτιοανατολική Κίνα.

Το αεροπλάνο έπρεπε να φτάσει στο Χονγκ Κονγκ περίπου στις 6.30. Καθώς περνούσε η ώρα και το αεροπλάνο δεν εμφανιζόταν στον προορισμό του, άρχισε να επικρατεί ανησυχία. Αλλωστε, οι επικοινωνίες ήταν ακόμα «πρωτόγονες».

Στις 7 το βράδυ ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας Roy Downing, εκτιμώντας σωστά την κατάσταση, ειδοποίησε την Ακτοφυλακή του Χονγκ Κονγκ πως το αεροπλάνο δεν είχε φτάσει.

Μέσα στη νύχτα δεν μπορούσαν να γίνουν έρευνες, γι' αυτό ξεκίνησαν την άλλη μέρα.

Τότε έγινε γνωστό ότι δύο ψαράδες είχαν βρει το προηγούμενο βράδυ μισοπνιγμένο έναν άντρα, που αναγνωρίστηκε, σύντομα, ότι ήταν ο 24χρονος Γουόνκ Γιου. Δεν ήταν, όμως, σε θέση να πει οτιδήποτε.

Οι ψαράδες μιλούσαν για την πτώση ενός αεροσκάφους που «είχε χτυπήσει στη θάλασσα με μια μεγάλη βουτιά και εξερράγη».

Δύο μέρες αργότερα, ανασύρθηκε το πτώμα του πρώτου νεκρού. Μετά, εντοπίστηκε και το αεροσκάφος, σε βάθος περίπου 7,5 μέτρων, δυτικά του νησιού Λαντάου.

Κομμάτια του μεταφέρθηκαν για εξέταση στον ναύσταθμο του Μακάο, οπότε άρχισε να... ξετυλίγεται το κουβάρι.

«Φανταστικό αλλά αληθινό», δήλωνε ο διευθύνων σύμβουλος της Cathay Pacific προσπαθώντας να περιγράψει την πρώτη αεροπειρατεία.

Ωστόσο, η πλήρης διαλεύκανση ήρθε με την ομολογία του μοναδικού επιζώντος, ο οποίος νοσηλευόταν σε νοσοκομείο του Μακάο.

Στα διπλανά κρεβάτια οι «ασθενείς» ήταν αστυνομικοί, όπως και οι διάφοροι «συγγενείς» που τους επισκέπτονταν.

Ετσι σιγά σιγά ο Γουόνγκ διηγήθηκε όλη την ιστορία του.

Οι αεροπειρατές ήταν συνολικά τέσσερις. Οι τρεις απ’ αυτούς, από το ίδιο χωριό του Βιετνάμ, με «αρχηγό» τον Χόι Τοκ (Choi Τοκ), ο οποίος είχε κάποια μικρή γνώση από αεροσκάφη.

Ο «αρχηγός» είχε μελετήσει για καιρό την πορεία των «αμφίβιων» αεροσκαφών και -όπως όλοι- είχε ακούσει για τα φορτία του χρυσού που μεταφέρονταν. Ετσι, κατάστρωσε ένα σχέδιο.

Σύμφωνα με αυτό, θα καταλάμβαναν το αεροπλάνο και αφού με την απειλή των όπλων αναλάμβαναν τον έλεγχο θα το οδηγούσαν σε κάποιο απόμερος μέρος στο Βιετνάμ για να το λεηλατήσουν ή και να ζητήσουν λύτρα.

Την καθορισμένη μέρα, οι τέσσερις αεροπειρατές, έχοντας αγοράσει τρία πιστόλα, επιβιβάστηκαν στην πτήση.

Οι τρεις ένοπλοι ήταν καλοντυμένοι, φορούσαν καπέλα και μαύρα σακάκια.

Ο τέταρτος και μοναδικός διασωθείς ήταν μαζί τους διότι γνώριζε καλά την περιοχή, οπότε θα υποδείκνυε το μέρος όπου θα κατευθυνόταν το αεροπλάνο.

Οι δύο από τους ενόπλους φρόντισαν να καθίσουν πίσω από τον κυβερνήτη.

Λίγα λεπτά μετά την απογείωση, ο συγκυβερνήτης έφυγε από το πιλοτήριο.

Τότε οι αεροπειρατές έθεσαν σε εφαρμογή το σχέδιό τους.

Εβγαλαν τα πιστόλια τους και φώναξαν στους έκπληκτους επιβάτες να κινηθούν προς τη δεξιά πλευρά. Ταυτόχρονα, ο Τοκ έβαλε το πιστόλι του στο κεφάλι του κυβερνήτη και του είπε να σηκωθεί και να του παραδώσει το πηδάλιο του αεροσκάφους.

Εκείνη την ώρα, επιστρέφοντας ο συγκυβερνήτης στη θέση του, άρπαξε ένα σίδερο και επιτέθηκε σε έναν αεροπειρατή. Φαίνεται ότι ακολούθησαν και επιβάτες.

Εκτιμάται ότι ένας Κινέζος εκατομμυριούχος προσπάθησε να αρπάξει το όπλο ενός αεροπειρατή. Το σώμα του βρέθηκε να έχει μια σφαίρα.

Ακόμα, πιθανολογείται ότι τουλάχιστον άλλοι δύο επιβάτες είχαν προσπαθήσει να επέμβουν. Αρχισαν πυροβολισμοί.

Είναι εύκολο να φανταστεί κάποιος τι πανδαιμόνιο έγινε στο μικρό σκάφος από κραυγές, πυροβολισμούς, τη μυρωδιά της πυρίτιδας.

Ο Τοκ, που απειλούσε τον κυβερνήτη, τον πυροβόλησε εξ επαφής. Ο θάνατος του 27χρονου πιλότου ήταν ακαριαίος.

Ομως το άψυχο σώμα του έπεσε πάνω στο πιλοτήριο και... έκανε τη «Miss Macao» να συντριβεί με τη «μύτη» στη θάλασσα.

Ο Τοκ είχε προσπαθήσει να τον ανασηκώσει ώστε να αποκτήσει τον έλεγχο, αλλά δεν τα κατάφερε. Το σχέδιό του είχε πάει... περίπατο.

Ο μοναδικός διασωθείς, αν και μέλος της ομάδας των αεροπειρατών, δεν δικάστηκε ποτέ επειδή το Μακάο και το Χονγκ Κονγκ (βρετανική αποικία) δεν είχαν νομοθεσία για εν πτήσει αδικήματα.

Στις 11 Ιουνίου 1951 ο Γιου αφέθηκε ελεύθερος και επέστρεψε στο χωριό του. Λέγεται ότι λίγο καιρό αργότερα έπεσε θύμα ενός ατυχήματος «καλά σκηνοθετημένου», σύμφωνα με ορισμένους...

Ποιοι ήθελαν νεκρό τον Γιου; Φαίνεται πολλοί, τόσο ανάμεσα στους συγγενείς των πλούσιων θυμάτων όσο και από τις τοπικές αρχές.

«Η σκέψη μου και τα συναισθήματα των συναδέλφων μου ήταν ότι αποδόθηκε δικαιοσύνη», είπε κάποιος.

Οπως και να έχει, η αρχή είχε γίνει. Οι αεροπειρατείες ήταν πλέον γεγονός...

 Στοιχεία έχουν αντληθεί από το βιβλίο των Gavin Young & Beyond Lion Rock «Η ιστορία της Cathay Pacific Airways» («The story of Cathay Pacific Airways», έκδοση Faber and Faber 1988) και από αφιέρωμα στο περιοδικό Time (9 Σεπτεμβρίου 1948), aviation-safety.net

Μέλος της
ΕΝΕΔ