Το γαλλικό σινεμά δεν φοβάται τη μόδα

tainia

«Η υπόσχεση της αυγής» του Ερίκ Μπαρμπιέ με τους Πιερ Νινέ και Σαρλότ Γκενσμπούργκ (ταινία έναρξης)

Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου έχει αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια, από το 2000 που ξεκίνησε, ότι ξέρει και υποστηρίζει την ταυτότητά του και με το παραπάνω, χωρίς περιττά σινεφιλικά ταμπού και πολιτικές κορεκτίλες. Η Γαλλία είναι μία και αδιαίρετη, από το σινεμά μέχρι την υψηλή ραπτική.

Ετσι και φέτος, για ακόμα μία χρονιά, το 19ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδος (20 έως 28 Μαρτίου στην Αθήνα, 29 Μαρτίου έως 4 Απριλίου στη Θεσσαλονίκη), πέρα από τις πολλές, καινούργιες ταινίες που προβάλλει και τα ποικίλα αφιερώματα, κάνει «τη μόδα, την πολυτέλεια, την ομορφιά» ένα είδος έμβληματός του. Με την κεντρική του θεματική ενότητα να είναι αφιερωμένη ακριβώς στη σχέση μόδας και κινηματογράφου.

«H ωραία της ημέρας» με την Ντενέβ ντυμένη από τον Ιβ Σεν Λοράν «H ωραία της ημέρας» με την Ντενέβ ντυμένη από τον Ιβ Σεν Λοράν |
  • Ετσι θα προβληθούν πέντε κλασικές ταινίες, των οποίων τα κοστούμια έχουν σχεδιαστεί από μεγάλους οίκους μόδας. Η «Ωραία της ημέρας» του Λουίς Μπουνιουέλ (1967), με την Κατρίν Ντενέβ να είναι ντυμένη από τον 30χρονο Ιβ Σεν Λοράν. Η ταινία του Ζαν-Πολ Ραπενό «Ολο φωτιά και φλόγα» (1982), με την Ιζαμπέλ Ατζανί να φοράει ένα διάσημο φόρεμα του Μαρκ Μποάν για τον οίκο Ντιόρ. To «Φραμπαλάδες, ποτέ μου δε σε αγάπησα» του Ζακ Μπεκέρ (1954), με τα χαρακτηριστικά κοστούμια του Μαρσέλ Ροσά. Η «Πανέμορφη και το Τέρας» του Ζαν Κοκτό (1946), με κοστούμια του Κριστιάν Μπεράρ για τον οίκο Πακέν, από τους πρώτους με τους οποίους είχε συνεργαστεί ο Πιερ Καρντέν. Και, τέλος, η ταινία του Ροζέ Βαντίμ «Και ο Θεός έπλασε τη γυναίκα» (1956), όπου η Μπριζίτ Μπαρντό καθιερώνεται ως σύμβολο του σεξ με τα άκρας απλότητας αλλά και θηλυκότητας υπέρκομψα ρούχα του Πιερ Μπαλμέν, που έγιναν παγκόσμια μόδα.
  • Τα εγκαίνια της θεματικής ενότητας «Dior, Mόδα και Κινηματογράφος» θα γίνουν στις 21 Μαρτίου (6 μ.μ., αμφιθέατρο Γαλλικού Ινστιτούτου) με ένα masteclass γύρω από τον οίκο Ντιόρ. Θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ «Christian Dior, l' elegance du paradis perdu» («Κριστιάν Ντιόρ, η κομψότητα του χαμένου παραδείσου») και αμέσως μετά ο σκηνοθέτης του, Ντομινίκ Αντ, και ο Φιλίπ Λε Μου, γενικός διευθυντής του Μουσείου Christian Dior, θα συζητήσουν για το πώς γυρίστηκε η ταινία και τη σχέση του οίκου με την 7η τέχνη.

«Και ο Θεός έπλασε τη γυναίκα» με Μπριζίτ Μπαρντό ντυμένη από τον Πιέρ Μπαλμέν «Και ο Θεός έπλασε τη γυναίκα» με Μπριζίτ Μπαρντό ντυμένη από τον Πιέρ Μπαλμέν |
  • Το Διαγωνιστικό Τμήμα περιλαμβάνει δέκα καινούργιες ταινίες, ανάμεσά τους και αυτή με την οποία θα κάνει έναρξη το φεστιβάλ, η «Υπόσχεση της αυγής» του Ερίκ Μπαρμπιέ, βασισμένη στο ομώνυμο, αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Ρομέν Γκαρί, που πρώτος μετέφερε στο σινεμά το 1970 ο Ζυλ Ντασσέν με τη Μελίνα και τον Ασί Νταγιάν, ρόλους που σήμερα επωμίζονται η Σαρλότ Γκενσμπούργκ και ο Πιερ Νινέ. Δύο, όπως πάντα, τα βραβεία που θα απονεμηθούν, το ένα από την Κριτική Επιτροπή (Δάφνη Πατακιά, Πέτρος Σεβαστίκογλου, Αλέξης Σταμάτης, Εφη Φαλίδα και Μόνικα Χριστοδούλου), το άλλο από το κοινό.

Κοστούμια του Κριστιάν Ντιορ από το ντοκιμαντέρ για τον Κριστιάν Ντιόρ Κοστούμια του Κριστιάν Ντιορ από το ντοκιμαντέρ για τον Κριστιάν Ντιόρ |
  • Στο Πανόραμα Γαλλόφωνου Κινηματογράφου έχουν επιλεγεί είκοσι τέσσερις ταινίες, όχι μόνο από Γαλλία, αλλά και γαλλόφωνες παραγωγές από Βέλγιο, Καναδά, Λουξεμβούργο, Μαρόκο, Τσεχία και Ελβετία. Ενώ υπάρχουν ειδικές προβολές με τρεις ταινίες, το «Απόψε που κοιμάσαι» της Aλεξαντρά Λεκλέρ (ταινία λήξης), η «Barbara» του Ματιέ Αμαλρίκ με τη Ζαν Μπαλιμπάρ να ερμηνεύει τη θρυλική Γαλλίδα τραγουδίστρια και να κερδίζει Σεζάρ και το ελληνικού ενδιαφέροντος «Djam» του Τόνι Γκάτλιφ, μια συμπαραγωγή Γαλλίας, Τουρκίας και Ελλάδας με πρωταγωνίστρια τη νεαρή Δάφνη Πατακιά, πρωταγωνίστρια του Γιάνναρη στο «Ξύπνημα της άνοιξης».
  • Το τρέιλερ της φετινής διοργάνωσης υπογράφει ο Νίκος Πάστρας. Η «Λευκή Κάρτα» δίνεται στο πολύ γνωστό γαλλικό φεστιβάλ Premiers Plans, που γίνεται εδώ και 30 χρόνια στην πόλη Ανζέ, φιλοξενώντας αποκλειστικά πρώτες μεγάλου και μικρού μήκους ταινίες από όλη την Ευρώπη. Το Φεστιβάλ Animasyros καταλαμβάνει για ένα ολόκληρο βράδυ το «Ρομάντσο» με μια μαραθώνια προβολή επιλεγμένων γαλλικών ταινιών animation από τις πρώτες μέρες της avant garde μέχρι σήμερα. Και, τέλος, με τη συνεργασία της Ενωσης Σκηνοθετών, Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), το φεστιβάλ διοργανώνει δύο πολύ χρήσιμα στρογγυλά τραπέζια με θέμα τη δεύτερη ζωή των ταινιών, δηλαδή το τι συμβαίνει με τις ταινίες ύστερα από πολλά χρόνια (από θέματα πνευματικών δικαιωμάτων και εθνικών αρχείων μέχρι τη συντήρηση, την προσβασιμότητα και την ψηφιοποίηση).

Ιnfo: Στην Αθήνα το Γαλλόφωνο Φεστιβάλ φιλοξενείται στις αίθουσες «Δαναός» και «Αστορ» (είσοδος 6 ευρώ, μειωμ. 5) και στο αμφιθέατρο του Γαλλικού Ινστιτούτου (5 ευρώ). Στη Θεσσαλονίκη όλες οι προβολές θα γίνουν στην αίθουσα «Παύλος Ζάννας» του «Ολύμπιον». Ολο το πρόγραμμα στο www.festivalfilmfrancophone.gr

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας