Φλογερή «Κάρμεν»

Αισθησιακή, φλεγόμενη, εκρηκτική: η «Κάρμεν», η θρυλική παράσταση των Αντόνιο Γκάντες και Κάρλος Σάουρα που σφράγισε το φλαμένκο, έρχεται στο Ηρώδειο στις 2 Σεπτεμβρίου, για μία μοναδική παράσταση υπό την αιγίδα της ισπανικής πρεσβείας.

Δημιουργία δύο σπουδαίων μορφών της ισπανικής τέχνης, του χορευτή και χορογράφου Αντόνιο Γκάντες και του σκηνοθέτη Κάρλος Σάουρα, η χοροθεατρική εκδοχή της «Κάρμεν» πρωτοπαρουσιάστηκε στο Παρίσι το 1983, λίγο μετά την ομότιτλη ταινία αυτών των δύο δημιουργών, που σάρωσε τα βραβεία στα διεθνή φεστιβάλ.

Εμπνευσμένη από τη νουβέλα του Προσπέρ Μεριμέ (1845), η παράσταση προκάλεσε αίσθηση πλάθοντας έναν ανυπέρβλητο χαρακτήρα-μύθο που έγινε συνώνυμος με την ισπανική ψυχή, κάνοντας τους Γάλλους κριτικούς να αναφωνήσουν: «Ο Mεριμέ έφερε την Κάρμεν στη Γαλλία, αλλά ο Γκάντες και ο Σάουρα την επέστρεψαν στην Ισπανία».

Η «Κάρμεν» παρουσιάζεται στο Ηρώδειο με την υπογραφή της Compañía Antonio Gades, της ομάδας που δημιούργησε ο μεγάλος χορευτής (έφυγε από τη ζωή το 2004) και σήμερα αποτελεί θεματοφύλακα του έργου του.

Τους κεντρικούς ρόλους ενσαρκώνουν τέσσερις από τους κορυφαίους χορευτές της: η Esmeralda Manzanas στον ρόλο της Κάρμεν, ο José Huertas ως Δον Χοσέ, ο Jairo Rodríguez ως Ταυρομάχος και ο Miguel Ángel Rojas ως Σύζυγος.

Τους πρωταγωνιστές πλαισιώνουν οι εξαιρετικοί χορευτές κι ένα σύνολο εκλεκτών μουσικών της ομάδας. Η επιμέλεια της παράστασης, που αναβιώνει με σεβασμό την αυθεντική χορογραφία του Γκάντες, είναι της Stella Arauzo, επί χρόνια παρτενέρ του στη σκηνή και καλλιτεχνικής διευθύντριας της Compañía.

Παλλόμενη από αισθησιασμό, η χοροθεατρική «Κάρμεν» εστιάζει στο μοιραίο ερωτικό τρίγωνο μεταξύ της ελεύθερης, φιλήδονης Τσιγγάνας, του Δον Χοσέ και του Ταυρομάχου. Με τα λόγια του Γκάντες: «Η Κάρμεν δεν είναι ούτε επιπόλαη ούτε της αρέσει να βασανίζει τους άντρες – είναι απλώς μια γυναίκα ειλικρινής, που όταν αγαπά κάποιον το δηλώνει, κι όταν δεν τον αγαπά το δηλώνει επίσης.

»Δημιούργησα την παράσταση γιατί δεν μου άρεσε η στερεοτυπική, ψεύτικη αντιμετώπισή της. Η Κάρμεν δίνεται ολοκληρωτικά σε ό,τι αγαπά δίχως να λησμονά την ταξική της καταγωγή».

Η ειλικρίνεια και η καταβύθιση στη λαϊκή ψυχή είναι τα συστατικά της επιτυχίας της «Κάρμεν» που ανέδειξε τον Γκάντες ως τον σπουδαιότερο εκπρόσωπο του φλαμένκο, τόσο ως χορευτή όσο και ως χορογράφο.

Η τέχνη του, μέσα από ένα άκρως προσωπικό ύφος, ψηλαφεί τις ποικίλες και αντιφατικές όψεις της ηρωίδας, που είναι μια γυναίκα τρυφερή και θηλυκή αλλά ταυτόχρονα μάχεται λυσσαλέα για χειραφέτηση, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις.

Γι’ αυτό και το φλαμένκο της δεν έχει σχέση με το επιτηδευμένο, «διακοσμητικό» στιλ που χαρακτήριζε τον ισπανικό χορό επί δεκαετίες, ιδίως κατά τη δικτατορία του Φράνκο, λίγο πριν ο Γκάντες εμπνευστεί τη χορογραφία.

«Δεν ζεις για να χορεύεις», πίστευε ο ίδιος, «χορεύεις επειδή ζεις. Συχνά ξεχνάμε ότι ο χορός δεν είναι άσκηση, αλλά πνευματική κατάσταση που εκφράζεται μέσα από την κίνηση». Περισσότερο από οπουδήποτε αλλού στο έργο του, το όραμά του αποτυπώνεται στο αριστούργημά του, την «Κάρμεν».

Info: Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου, 21.00, Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Τιμές εισιτηρίων από 28 έως 78 ευρώ. Σπουδαστικά/Ανέργων 22 ευρώ. Πληροφορίες και εισιτήρια: 211 1010050 - Viva.gr

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας