Φεστιβάλ Καζαντζάκη «Ταξιδεύοντας… Αγγλία»

afisa3.png

Αφίσα Ένα πενθήμερο γεμάτο Λόγο και Τέχνη: αναγνώσεις, θέατρο, χοροθέατρο, μουσική, εκθέσεις, δρώμενα, παιδικές δράσεις

To Μουσείο Καζαντζάκη  διοργανώνει και φέτος φεστιβάλ αφιερωμένο στο έργο του μεγάλου διανοητή και λογοτέχνη, το οποίο εντάσσεται στο «Έτος Καζαντζάκη» από 12 έως 26 Ιουλίου με τίτλο: «Ταξιδεύοντας», αφιερωμένο στην Αγγλία.

Οι εκδηλώσεις που είναι υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και της Βρετανικής Πρεσβείας θα πραγματοποιηθούν στο Ηράκλειο και στην Μυρτιά. Ο Κρητικός στοχαστής και ποιητής στο έργο «Ταξιδεύοντας», Αγγλία σκιαγραφεί την ψυχολογία του Άγγλου εργάτη.

Παίζει ο Εγγλέζος εργάτης σαν αφέντης. Σε όλο τον κόσμο ο σνομπισμός είναι αρκετά γελοίος και επιπόλαιος, μονάχα εδώ στην Αγγλία υψώθηκε σε μεγάλη κοινωνική αρετή, που δίνει αληθινές αρχοντικές χαρές σε άχαρους ταπεινούς. Ο Εγγλέζος εργάτης κάνει οικονομίες όλη τη βδομάδα   για να περάσει αρχοντικά το Σαββατοκύριακό του, κάνει οικονομίες όλο το χρόνο για να πάει  εξοχή, να βάλει καθαρά ρούχα και να παίξει, όπως κάνουν τζέντλεμαν , τένις και γκολφ.  Σηκώνει το κεφάλι, κοιτάζει  την απάνω τάξη και τη μιμείται λεύτερα, σα να ‘ταν στο απάνω αυτό πάτωμα γεννημένος.

«Ο εγγλέζικος λαός είναι από τη φύση του αριστοκράτης, γι’ αυτό ο σνομπισμός εδώ δεν είναι μαιμουδισμός. Στο Βάθος δεν υπάρχει μίμηση, ο  Εγγλέζος εργάτης, κάνοντας ό,τι κάνει κι ο πλούσιος άρχοντας, ικανοποιεί γνήσια απαράλλαχτη με την ανάγκη του άρχοντα. Κι έτσι εδώ στην Αγγλία, κάθε κοινωνική πρόοδος μετοχετεύται από τις απάνω τάξεις στις κάτω, φυσικά γόνιμα».

Ο Καζαντζάκης, εκτός από την κοινωνική και ψυχολογική ανάλυση του Άγγλου εργάτη που  κατά την άποψή του διαμορφωνόταν πλήρως από το αξιακό σύστημα της αστικής τάξης,  παραθέτει εντυπωσιακές εικόνες για την εργατική τάξη.

«Μπουλούκια εργάτες κι εργάτριες, τυλιμένοι ομίχλη, τρέχαν κρατώντας ένα μικρό πακετάκι  στο χέρι, το φαί τους, και χάνουνταν σε πανύψηλες ολόμαυρες πόρτες. Ένα πικρό φραντζέσικο τραγούδι του 12ου αιώνα ανέβαινε σα μοιρολόι μέσα απ’ τις φάμπρικες κι έσφιγγε την καρδιά του ανθρώπου:

Πάντα μεταξωτά πανιά θα υφαίνουμε
Και πάντα  θα  ‘μαστε ντυμένοι με κουρέλια .
Πάντα στη μαύρη φτώχεια θα σαπίζουμε
Και θα πεθαίνουμε της πείνας πάντα!

Γυρίζω από φάμπρικα σε φάμπρικα κι ολοένα η καρδιά μου σφίγγεται.
Η  «χαρούμενη  Αγγλία» έχασε τη χαρά της, πήρε φόρα ο τροχός, κανένας δεν μπορεί να τον σταματήσει.
Πάει πια η απλοική πατριαρχική οργάνωση  του Μεσαίωνα που σμίγαν οι τεχνίτες σε συντεχνίες και δούλευαν.
Οι φάμπρικες ολοένα θεριεύουν, εξαφανίζουν τις συντεχνίες, η φτώχεια πλακώνει.
Ολοένα οι  κεφαλαιούχοι εργοδότες, εκμεταλλεύουνται τους πολλούς, τους εργάτες. 

Το Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης και τον Δήμο Αρχανών-Αστερουσίων, σε συνεργασία με τον Δήμο Ηρακλείου, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου, τις Εκδόσεις Καζαντζάκη, την Εταιρεία Φίλων Νίκου Καζαντζάκη, τον Πολιτιστικό Σύλλογος Μυρτιάς, και με την ευγενική χορηγία του εφοπλιστή Ευάγγελου Μαρινάκη αλλά και τη βοήθεια πλήθους φίλων και υποστηρικτών του Μουσείου.

Μέσα από το Φεστιβάλ «Ταξιδεύοντας Αγγλία», το Μουσείο Καζαντζάκη θα μεταφέρει στο κοινό την εγγλέζικη ατμόσφαιρα, όπως την έζησε ο Καζαντζάκης, και θα του συστήσει τον λαό αυτό μέσα από τα δικά του κείμενα και τη δική του διεισδυτική ματιά.
Ο Νίκος Καζαντζάκης ταξίδεψε στην Αγγλία από τον Ιούλιο μέχρι το Νοέμβριο του 1939, προσκεκλημένος του Βρετανικού Συμβουλίου. Η Αμερικανίδα Τζόι Μακλάουντ (Joe McLeod), που είχε χρηματοδοτήσει την έκδοση της Οδύσσειας, του παραχώρησε το σπίτι της στο Στράτφορντ-απόν-Έιβον.

Σ’αυτή την κατοικία, όπου παλαιά έμενε η κόρη του Σαίξπηρ, ο Καζαντζάκης έγραψε την τραγωδία Ιουλιανός, υπό τους ήχους των πολεμικών αεροπλάνων. Οι εντυπώσεις του από αυτό το ταξίδι γράφτηκαν στην Αίγινα το καλοκαίρι του 1940.

«Αγάπησα το λαό αυτόν, θάμασα τις θεμελιακές για τον άνθρωπο αρετές του∙
την υπερηφάνεια, την αξιοπρέπεια, το πείσμα, την αντοχή, την πειθαρχία.
Λίγα λόγια, πολλά έργα, ανθρωπιά μεγάλη».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας