«Εργαζόμαστε για μια νέα ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας»

voutsis.jpg

Νίκος Βούτσης Ν. Βούτσης στην «Εφ.Συν.»: Η έξοδος από τα μνημόνια σημαίνει έξοδο από τις προσυμφωνημένες αξιολογήσεις και από την ανάγκη των δόσεων για την εξυπηρέτηση του χρέους. Κανείς δεν ισχυρίστηκε ότι βγαίνουμε από την κρίση | ΕUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Την επιδίωξη της κυβέρνησης να κατοχυρωθούν και συνταγματικά τόσο η διαγωνιστική διαδικασία όσο και ο εξονυχιστικός έλεγχος της οικονομικής κατάστασης των υποψήφιων καναλαρχών κάνει γνωστή για πρώτη φορά ο Νίκος Βούτσης. Στην εφ' όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στην «Εφ.Συν.», ο πρόεδρος της Βουλής ανακοινώνει ότι το ζήτημα αυτό θα συμπεριληφθεί στη συνταγματική αναθεώρηση, ώστε να θωρακιστεί και θεσμικά η διαδικασία αδειοδότησης των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών, που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Δύο ημέρες πριν από την ψηφοφορία στην Ολομέλεια ενός ακόμη μνημονιακού νομοσχεδίου, ο κ. Βούτσης τονίζει πως οι νέες συνδικαλιστικές διατάξεις «δεν χτυπούν την απεργία», επιστρέφει τη σκληρή γλώσσα στο ΚΚΕ, ωστόσο αναγνωρίζει και ο ίδιος την αναγκαιότητα νομοθετικής ρύθμισης για την προστασία της λαϊκής πρώτης κατοικίας. Παράλληλα εκτιμά ότι το ζήτημα της ονομασίας της ΠΓΔΜ ενδέχεται να λυθεί πολύ σύντομα, στις αρχές του 2018, ενώ αποκαλύπτει και την προϋπόθεση για να συναντηθεί με τον Γερμανό ομόλογό του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.

• Τη Δευτέρα ψηφίζεται άλλο ένα μνημονιακό νομοσχέδιο, 1.500 σελίδων, με 400 άρθρα. Δεν είναι προβληματική αυτή η νομοθέτηση;

Προβληματικό είναι το ότι η χώρα βρίσκεται σε επιτήρηση. Αυτό γεννά και την προβληματική νομοθέτηση και τη θεσμική αναπηρία που υπονομεύει τη νομοθετική δουλειά της Βουλής.

Πιστεύουμε ότι, τουλάχιστον στη Βουλή, θα υπάρξει ουσιαστική διαφορά από τον Αύγουστο και μετά. Είναι σίγουρο ότι η συζήτηση του προϋπολογισμού του 2019 θα διεξαχθεί στην κατεύθυνση της «καλής» νομοθέτησης, γιατί δεν θα υπάρχουν τα προαπαιτούμενα για τις δόσεις. Γιατί τώρα όλα αυτά γίνονται για τις δόσεις.

• Δεν έχουν ευθύνη οι υπουργοί για τις πολλές τροπολογίες;

Να υπενθυμίσω ότι το καθεστώς των τροπολογιών, και ιδιαίτερα των βουλευτικών, υποστηρίζεται από το Σύνταγμα, άρα μιλάμε για την ανάγκη μιας εκλογίκευσης. Το καλύτερο θα ήταν –εκτός από κάποιες τροπολογίες που αφορούν επιμέρους τοποθετήσεις– η υπόλοιπη ύλη να διαμορφώνεται σε μικρά νομοσχέδια των τριών, τεσσάρων ή δέκα άρθρων. Πάντως φέτος, αποφύγαμε τα κατεπείγοντα, ενώ και το '16 και το '17 αποφύγαμε τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου.

• Πόσο πραγματική είναι η έξοδος από τα μνημόνια, με μισθούς των 500 ευρώ και την ανεργία στα ύψη; Η αντιπολίτευση, δε, σας κατηγορεί ότι έχετε ήδη ψηφίσει τα μέτρα του '19 και του '20.

Η έξοδος από τα μνημόνια σημαίνει έξοδο από τις προσυμφωνημένες αξιολογήσεις και από την ανάγκη των δόσεων για την εξυπηρέτηση του χρέους. Κανείς δεν ισχυρίστηκε ότι βγαίνουμε από την κρίση.

Οταν η χώρα θα μπορεί να δανείζεται με πολύ μικρά επιτόκια, όπως η Πορτογαλία, είναι σαφές ότι θα υπάρξουν δυνατότητες για αυξήσεις στον κατώτερο μισθό. Το ζήτημα της ανεργίας μέχρι να πάμε σε εκλογές θα έχει μειωθεί αρκετά, γιατί οι θέσεις εργασίας σχετίζονται με τις επενδύσεις και την ανάπτυξη της οικονομίας.

• Ο ΣΕΒ θεωρεί ότι δεν είναι προτεραιότητα η αύξηση του κατώτατου μισθού.

Μόνον έωλη κίνηση τακτικής θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει αυτή τη ρητορική, γιατί όλες οι εργοδοτικές οργανώσεις, ακόμη και ο ίδιος ο ΣΕΒ μεσούσης μάλιστα της κρίσης, έχουν πει σε όλους τους τόνους ότι το μισθολογικό κόστος δεν επιβαρύνει την εξωστρέφεια και την ανάπτυξη των βιομηχανιών. Τα παραδείγματα δε των επιχειρήσεων που έμειναν όρθιες και χωρίς μειώσεις μισθών, μιλούν από μόνα τους.

• Φανταζόσασταν ότι θα ήσασταν το κόμμα εκείνο που θα άλλαζε επί τα χείρω τον συνδικαλιστικό νόμο;

Αν δούμε τι ζητούσαν το ΔΝΤ και οι άλλοι σε σχέση με την εργατική νομοθεσία, το ότι αποφύγαμε όλα τα άλλα, μάλλον μας περιποιεί τιμή. Τολμώ να σας πω ότι αντίθετα με τις ενστάσεις για τους πλειστηριασμούς ή τους τρίτεκνους, δεν υπάρχει σοβαρός προβληματισμός. Ο προβληματισμός μας έχει να κάνει με την ουσία της ανάπτυξης του εργατικού κινήματος και τα προβλήματα που είναι υπαρκτά.

• Το ΚΚΕ όμως σας ασκεί σκληρή κριτική, λέει ουσιαστικά ότι κάνετε τα χατίρια της εργοδοσίας.

Τους υψηλούς τόνους του ΚΚΕ τούς εκλαμβάνω μόνο ως κίνηση που έχει να κάνει με τον συσχετισμό με τις δυνάμεις τής πέραν του ΣΥΡΙΖΑ Αριστεράς στο κοινωνικό πεδίο. Είναι δικαίωμά τους, αλλά όλοι εκτιθέμεθα όταν δεν λέμε τα πράγματα στα αληθινά τους όρια και με τις αληθινές τους επιπτώσεις.

Η απεργία ποσώς χτυπιέται από τη συγκεκριμένη διάταξη. Αφορά συγκεκριμένα επιχειρησιακά σωματεία σε περιφερειακή βάση –το ΚΚΕ μάλιστα δεν εμφάνισε ποτέ ιδιαίτερη μέριμνα γι’ αυτά–, δεν αφορά κλαδικά ή πανελλαδικά σωματεία, ομοσπονδίες ή Εργατικά Κέντρα. Θα ήθελα να ξέρω εάν αυτοί που λένε τώρα «κάτω τα ξερά σας και τα κουλά σας από την απεργία», συναινέσουν στην επανέναρξη των συλλογικών συμβάσεων ή επικροτήσουν την αλλαγή υπέρ των εργαζομένων στο πτωχευτικό δίκαιο.

• Προστατεύεται επαρκώς η λαϊκή πρώτη κατοικία; Μήπως χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση;

Προστατεύεται απολύτως, δεν έχουμε ενδείξεις ότι θα υπάρξουν πλειστηριασμοί της λαϊκής πρώτης κατοικίας. Θα ήταν ακόμη καλύτερα να υπάρξει μια νέα ρύθμιση γιατί αυτό θα διευκόλυνε και τις τράπεζες και το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Αυτό αν γίνει θα προκύψει ύστερα από συνεννόηση με τους θεσμούς και όχι από μονομερή ενέργεια. Εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση.

• Προ ημερών μια ομάδα αντιεξουσιαστών εμπόδισε την ομιλία σας στον Κεραμεικό. Το σχόλιό σας;

Είχαν κάθε δικαίωμα να διαμαρτυρηθούν, διαφωνούμε βέβαια πλήρως με την κατάληψη του χώρου. Δεν επικροτούμε τέτοιες ενέργειες, θεωρούμε ότι είναι βιασμός της δημοκρατίας.

• Εχει προηγηθεί και η «έφοδος» του «Ρουβίκωνα» στη Βουλή…

Για το θέμα αυτό έχω σιωπήσει επί πεντάμηνο, γιατί θεσμικά δεν είναι σωστό οι υπεύθυνοι παράγοντες να τοποθετούνται δημόσια για επιχειρησιακά προβλήματα της αστυνομίας. Και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε…

• Συμμερίζεστε την αισιοδοξία για επίλυση του ζητήματος με την ονομασία της ΠΓΔΜ μέσα στο 2018;

Αν είναι να κλείσει το ζήτημα, θα κλείσει στις αρχές του 2018. Η κυβέρνηση θα προχωρήσει αποφασιστικά, γρήγορα, με τους αναγκαίους συμβιβασμούς στη γραμμή που έχει χαραχθεί από το 2008 και ύστερα, αξιοποιώντας τους σημερινούς συσχετισμούς στην ΠΓΔΜ, αλλά κυρίως παίζοντας το δικό μας χαρτί που είναι και το χαρτί των Βαλκανίων και της νοτιοανατολικής Μεσογείου.

• Μιλάτε για τη μεγάλη εικόνα τώρα…

Μέσα στο περιβάλλον αστάθειας της Ε.Ε., η χώρα μας αναδεικνύεται σε πόλο σταθερότητας στην περιοχή, σε πόλο που μπορεί να ασκήσει, με την καλή έννοια, μια ηγεμονική πολιτική υπέρ της ευρωπαϊκής προοπτικής και της στερέωσής της. Και με την επίλυση του «Μακεδονικού» λοιπόν, αυτό επιτυγχάνεται. Η προσπάθεια της κυβέρνησης δεν είναι για να κλείσει απλώς μια εκκρεμότητα.

Η προσπάθειά μας είναι να ανοίξουν οι δρόμοι του εμπορίου, της ενέργειας, οι δρόμοι της σύγκλισης μιας Ε.Ε. που θα αλλάζει με τη συμμετοχή όλων των βαλκανικών χωρών. Γι' αυτό διαφωνώ με τους συντρόφους του αριστερού χώρου που λένε ότι η προσπάθεια της κυβέρνησης είναι η υποταγή στο ΝΑΤΟ και στην Ε.Ε. Υποβαθμίζουν δηλαδή την αυτόνομη στρατηγική της κυβέρνησης, της Αριστεράς, της χώρας, για μια άλλη αρχιτεκτονική της Ευρώπης.

• Αρκετοί βουλευτές των ΑΝ.ΕΛΛ. δηλώνουν ότι δεν δέχονται τον όρο «Μακεδονία». Ο κ. Κατσίκης κάνει λόγο για «πλειοψηφία μειοδοσίας» αν ψηφιστεί κάτι τέτοιο.

Πιστεύω ότι θα υπάρξει σημαντική πλειοψηφία μέσα στη Βουλή. Οποιοι κραδασμοί στην κυβερνητική πλειοψηφία, εάν υπάρξουν, θα είναι ελεγχόμενοι και σε καμιά περίπτωση δεν θα διακυβευτεί η πορεία της κυβέρνησης.

• Αισθάνεστε μέρος αυτής της κατά Κατσίκη πλειοψηφίας;

Αισθάνομαι μέρος, όχι βέβαια της πλειοψηφίας της μειοδοσίας… Ετσι μας έλεγαν το '92. Κάποιους από μας και ονομαστικά μάλιστα μας είχαν πει «μειοδότες» γιατί λέγαμε ότι η ελληνική Μακεδονία είναι μία και είναι ελληνική.

• Αρα, εκλογές το ’19;

Αρα εκλογές σίγουρα το '19. Είναι σαφές ότι η γραμμή της κυβέρνησης είναι η εξάντληση της τετραετίας.

• Το θέμα της συνταγματικής αναθεώρησης παραμένει στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, ο πρωθυπουργός άλλωστε το ανακίνησε στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο. Εχουν προστεθεί ζητήματα στην ατζέντα;

Δεν το αποκλείω καθόλου. Επειδή περάσαμε από μια οκταετία «πολέμου», ενδεχομένως πράγματα που τώρα τα θεωρούμε αυτονόητα ή αδιανόητα, να θεωρηθούν βάσιμα ή αναγκαία για τη συνταγματική αναθεώρηση.

Ενα παράδειγμα, ο χώρος των ΜΜΕ. Η εμπειρία που υπάρχει μέχρι να φτάσουμε στην αδειοδότηση των ιδιωτικών ΜΜΕ έχει φέρει στην επιφάνεια ζητήματα που πρέπει συνταγματικά να θωρακιστούν. Πρέπει αυτή η εμπειρία να αποτυπωθεί στο Σύνταγμα, θα μπορούσε δηλαδή να περάσει θεσμικά η ακριβής διαδικασία αδειοδότησης και ελέγχου -ακριβοδίκαιου και εξονυχιστικού- της οικονομικής ευρωστίας και των οικονομικών δεδομένων των επιχειρηματιών, μαζί με τις υποχρεώσεις για εργασιακά και για την ψυχαγωγία. Με δικλίδες προγράμματος δηλαδή, για να μπορεί να λειτουργήσει και το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης.

• Συζητάμε πολύ για την έξοδο από τα μνημόνια, δεν μιλήσαμε αρκετά για την είσοδο. Με αφορμή το έγγραφο της ΤτΕ που αποκαλύφθηκε πρόσφατα με την προειδοποίηση για «πρωτοφανή εκτροχιασμό» τον Οκτώβριο του 2009, υπάρχουν ευθύνες στη διακυβέρνηση Καραμανλή; Γιατί φαίνεται να είστε πιο επιεικείς σ' αυτή την πλευρά της Δεξιάς…

Σε σχέση με την ιστορικότητα και τις ευθύνες εμείς πάντα λέμε στον δημόσιο λόγο μας ότι το παλαιό σύστημα συνολικά και κυρίως στη φάση της εισόδου στην Ε.Ε. και ύστερα, με επιμέρους ευθύνες και καταμερισμούς, έχει την απόλυτη ευθύνη για τη χρεοκοπία της χώρας. Από κει και πέρα, πόσο τοις εκατό έχει ευθύνες ο καθένας, σε έναν βαθμό το έχει αποτιμήσει ο ίδιος ο λαός και είναι και ένας ζωντανός δημόσιος διάλογος που διεξάγεται. Εμείς μιλάμε συνολικά για ένα παλιό χρεοκοπημένο σύστημα που πρέπει να αλλάξει άρδην.

• Τώρα πια ομόλογός σας στη Γερμανία είναι ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. Να περιμένουμε κάποια συνάντηση;

Εχουμε ανταλλάξει συγχαρητήριες κι ευχαριστήριες επιστολές και ο ίδιος ο κ. Σόιμπλε θέτει το ζήτημα μιας γνωριμίας και από κοντά. Είναι προφανές ότι υπάρχει η εκκρεμότητα της γερμανικής πολιτικής ζωής που δεν θα επέτρεπε να κάνουμε τώρα επίσημες συναντήσεις.

Ομως ελπίζω μια τέτοια συνάντηση να γίνει μέσα στο '18 εφόσον θα έχω μαζί μου την απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής επί του εξαιρετικού πορίσματος που εκδόθηκε από την αρμόδια επιτροπή για τις γερμανικές πολεμικές επανορθώσεις. Ετσι ώστε ένα θέμα που και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο πρωθυπουργός και εγώ επανειλημμένα και δημόσια έχουμε θέσει, επί τόπου να το θέσουμε μέσα στο γερμανικό Κοινοβούλιο.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας