Ενας Σύρος πρόσφυγας και ο Χάρι Χόλε στον παγωμένο Βορρά

alli_opsi.jpg

Η άλλη όψη της ελπίδας, σκηνοθεσία: Ακι Καουρισμάκι

Η άλλη όψη της ελπίδας   ★★★★½☆

(Toivon tuolla puolen, Φινλανδία, Γερμανία, 2017, 100')

  • σκηνοθεσία: Ακι Καουρισμάκι
  • ηθοποιοί: Σακάρι Κουοσμάνεν, Σερβάν Χατζί, Κάτι Ούτινεν

Δεν είναι παράξενο ότι ο Ακι Καουρισμάκι κάνει την πιο καίρια και ειλικρινή ταινία για το προσφυγικό (και μία από τις καλύτερες όχι μόνο της χρονιάς, αλλά και της καριέρας του, με το Βραβείο Σκηνοθεσίας της Berlinale). Το σινεμά του Καουρισμάκι ήταν ανέκαθεν σημείωμα αγάπης, ανοχής κι ελευθερίας, ένα αυτόνομο σύμπαν γεμάτο τσιγάρα, ποτά, οξυδέρκεια, χιούμορ, ροκ εν ρολ κι ανθρωπισμό. Γι’ αυτό και τα μηνύματά του έρχονται φυσικά, με απλότητα, μετατρέποντας τον πολιτικό λόγο σε μια αυτονόητη διατύπωση.

Δεύτερο μέρος της τριλογίας των λιμανιών, που ξεκίνησε πριν από έξι χρόνια με το «Λιμάνι της Χάβρης», η ταινία εκτυλίσσεται στο Ελσίνκι. Εκεί φτάνει ο Κάλεντ, πρόσφυγας από τη Συρία. Ζητά άσυλο από τις φινλανδικές Αρχές, αλλά η χώρα μοιάζει να μην είναι ακόμα έτοιμη να τον υποδεχτεί. Ετσι, χρέη φιλοξενίας θα αναλάβει ο Βίκστρομ, ένας περιποιημένος, παλαιάς κοπής άντρας, πρώην πλασιέ, που τώρα ανοίγει ένα εστιατόριο και προσπαθεί να το κάνει να πετύχει, δοκιμάζοντας όλες τις εθνικές κουζίνες της παγκοσμιοποίησης.

Η αισθητική και σεναριακή ταυτότητα όλων των ταινιών του είναι που κάνει τον Καουρισμάκι ένα σύγχρονο auteur: τα πλάνα του είναι βγαλμένα από αμερικανικά νουάρ του ’50, οι ήρωές του είναι losers αλλά με αρχές κι έχουν λίγες κουβέντες, ο επιφανειακός κυνισμός κρύβει μια τεράστια ρομαντική καρδιά και οι κιθάρες παίζουν το ροκ ενός ονείρου που ακόμα δεν έγινε πραγματικότητα. Η κωμικοτραγικότητα των διαλόγων ξετυλίγεται σε πλάνα τέλειας αρχιτεκτονικής, η παρακμή των ηρώων έχει λούστρο και στιλ. Το ρετρό ύφος δίνει μια διαχρονικότητα σ’ ένα θέμα που σήμερα προκύπτει πιο αναγκαίο παρά ποτέ: στην ιδέα ότι εάν ένας πρόσφυγας δεν χωρά στις λίστες μιας χώρας, χωρά άνετα στην καλοσύνη των ξένων.

Ο Καουρισμάκι δεν είναι αφελής, είναι όμως αισιόδοξος, έστω με στραβό χαμόγελο και κλείσιμο του ματιού. Το θάρρος του φαίνεται στην ατρόμητη σάτιρά του, το μόνο πράγμα που μοιάζει να φοβάται είναι μην ξεχάσουν οι σημερινοί άνθρωποι τα στοιχειώδη. Η ταινία ξεκινά με τον Κάλεντ να κοιτάζει το λιμάνι του Ελσίνκι, φτάνοντας από τη θάλασσα, αναζητώντας ασφάλεια.

Τελειώνει μ’ ένα βλέμμα της κάμερας από το λιμάνι προς τα έξω, προς τ’ ανοιχτά, που αναζητά, ποιος ξέρει τι, ένα καλύτερο μέλλον, ένα πιο ανώδυνο ταξίδι. Η διαδρομή από το ένα βλέμμα στο άλλο είναι ένα κινηματογραφικό και συνειδησιακό αριστούργημα: το πού βρίσκεται η ελπίδα εξαρτάται από το πού βρίσκεσαι εσύ όταν την κοιτάζεις. Για την ταινία, η ελπίδα βρίσκεται μόνο στην ανθρώπινη αδυναμία, που δεν είναι παρά μια άλλη έκφραση για την αγάπη. Κι όταν κάποιος σού ζητά να του απλώσεις το χέρι, το κάνεις, όπως ο Καουρισμάκι, χωρίς τυμπανοκρουσίες και ναρκισσισμό. Με μέτρο, ομορφιά, χιούμορ, άντε και μια βότκα.

ΑΣΤΥ, ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ

Ο αγαπημένος σου Βίνσεντ   ★★½☆☆☆

Ο αγαπημένος σου Βίνσεντ

(Loving Vincent, Μεγ. Βρετανία, Πολωνία, 2017, 94')

  • σκηνοθεσία: Ντορότα Κομπιέλα, Χιου Γουέλτσμαν

Ταινία που διερευνά με αγάπη και σεβασμό τη ζωή, το έργο, τον θάνατο και το κληροδότημα ενός από τους σπουδαιότερους -και πιο παραγνωρισμένους όσο ζούσε- ζωγράφους του 20ού αιώνα, του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Το ενδιαφέρον στοιχείο του φιλμ δεν είναι τόσο η δομή και η αφήγησή του, αλλά η μέθοδός του, μια και κάθε καρέ είναι ζωγραφισμένο στο χέρι, σε μια εικαστική «μετάφραση» των πινάκων του Βαν Γκογκ: 65.000 καρέ από 125 ζωγράφους καθιστούν την ταινία αγνή χαρά για τα μάτια.

Ο χιονάνθρωπος     ★★★☆☆

Ο χιονάνθρωπος

(The snowman, Μεγ. Βρετανία, Σουηδία, ΗΠΑ, 2017, 119')

  • σκηνοθεσία: Τόμας Αλφερντσον
  • ηθοποιοί: Μάικλ Φασμπέντερ, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Σαρλότ Γκενσμπούργκ, Τζέι Κέι Σίμονς, Κλόι Σεβινί

Ο Σουηδός Τόμας Αλφρεντσον, («Ασε το κακό να μπει», «Κι ο κλήρος έπεσε στον Σμάιλι») μεταφέρει στο σινεμά το καυτό αστυνομικό μυθιστόρημα του Τζο Νέσμπο. Και νικητής βγαίνει… το νορβηγικό τοπίο.

Ο Χάρι Χόλε είναι ένας εμβληματικός αντι-ήρωας, ντετέκτιβ της αστυνομίας, που δουλεύει με το μυαλό κι όχι με τα μπράτσα του, αλκοολικός, καταδικασμένος να αντιμετωπίζει τους προσωπικούς του δαίμονες. Εκτός απ’ όταν μια υπόθεση του κινεί πραγματικά το ενδιαφέρον. Τέτοια είναι η σειρά εξαφανίσεων γυναικών με το που πέφτει το πρώτο χιόνι. Στα ίχνη του δολοφόνου, ο Χάρι θα έχει για συνοδοιπόρο την Κάτριν, νεαρή και φιλόδοξη αστυνομικό που τον θαύμαζε απεριόριστα ώσπου… να τον γνωρίσει, και για ασφάλεια τη Ρακέλ, την πρώην γυναίκα του.

Το σενάριο της ταινίας υπογράφουν οι Χοσεΐν Αμινί («Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου») και Πίτερ Στρόαν («Σμάιλι») και, στην απόπειρα ίσως να συμπυκνώσουν τη δράση του μυθιστορήματος, απλώνουν την ταινία σε πολλές παράλληλες διαδρομές, λίγες από τις οποίες βρίσκουν τον δρόμο τους, όσο οι υπόλοιπες αποδυναμώνουν το μυστήριο και την ένταση. Η χημεία μεταξύ Φασμπέντερ και Γκενσμπούργκ δεν οδηγεί ποτέ στην έκρηξη, παραμένει αμήχανη και στερεί από την ιστορία το διαπροσωπικό ενδιαφέρον.

Ωστόσο, ο Μάικλ Φασμπέντερ στον πρωταγωνιστικό ρόλο είναι, από μόνος του, μια ευμετάβλητη δύναμη, μια επιβλητική παρουσία με δικές του προσθήκες που κάνουν τον Χάρι σαρωτικό, ενώ, χάρη και στη φωτογραφία του οσκαρικού Ντιόν Μπίμπι, είναι η ατμόσφαιρα του νορβηγικού τοπίου, γκρίζου, αφιλόξενου, γεμάτου μυστήριο και μελαγχολία, που συμπρωταγωνιστεί στην ταινία και συμπληρώνει τον τόνο του θρίλερ.

ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON STARCITY, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, VILLAGE MALL, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΘΗΣΕΙΟΝ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ ΑΙΓΑΛΕΩ, NANA CINEMAX, ΣΙΝΕΑΚ ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, ΦΟΙΒΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΧΟΛΑΡΓΟΣ, ΕΛΛΗ, WESTCITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ

Η μάχη των φύλων   ★★½☆☆☆

Η μάχη των φύλων

(Battle of the sexes, Μεγ. Βρετανία, ΗΠΑ, 2017, 121')

  • σκηνοθεσία: Τζόναθαν Ντέιτον, Βάλερι Φάρις
  • ηθοποιοί: Εμα Στόουν, Στιβ Καρέλ

Το 1973, το γυναικείο κίνημα αγωνίζεται ακόμα για ισότητα και η Μπίλι Τζιν Κινγκ, πρωταθλήτρια του τένις γυναικών, διεκδικεί ίσες αμοιβές με τους άνδρες αθλητές. Εκείνη θα προκαλέσει ο βραβευμένος τενίστας και νυν παρηκμασμένος τζογαδόρος Μπόμπι Ριγκς σ’ ένα ματς που θ’ αφήσει εποχή: ένα παιχνίδι τένις μεταξύ τους θα «αποδείξει» διά παντός, σύμφωνα με τα media που συρρέουν με ενθουσιασμό, αν το αδύναμο φύλο έχει αξιώσεις ισότητας.

Την ίδια ώρα, πίσω από την πρωτοφανή δημοσιότητα, η Μπίλι Τζιν αντιμετωπίζει τη δική της καταπιεσμένη ώς τώρα ομοφυλοφιλία, ενώ ο Μπόμπι πασχίζει να διατηρήσει την οικογένειά του και την περιουσία του που μοιάζουν να φεύγουν μέσα από τα χέρια του. Βασισμένη στην πραγματική ιστορία, η ταινία ξεκινά και τελειώνει με τον πιο συμβατικό, τυπικό αφηγηματικό τρόπο.

Μέσα, όμως, σ’ αυτό το συγκρατημένο πλαίσιο, τόσο η Εμα Στόουν όσο κι ο Στιβ Καρέλ δίνουν δύο συναρπαστικές ερμηνείες, ενώ το φιλμ καταφέρνει να συγκινήσει, όχι μόνο για την έκβαση του αγώνα και την εξέλιξη των δύο ηρώων, αλλά και γιατί, όπως φαίνεται, το 2017 η συζήτηση για την ισότητα των φύλων χρειάζεται ακόμα έναν αγώνα.

ΕΜΠΑΣΣΥ NOVACINEMA ODEON, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ, ΓΑΛΑΞΙΑΣ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΒΑΝΑ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΖΕΑ, NOVACINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ODEON STARCITY, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ

Η μεγάλη υπόσχεση   ★☆☆☆☆

Η μεγάλη υπόσχεση

(The promise, ΗΠΑ, Ισπανία, 2016, 133')

  • σκηνοθεσία: Τέρι Τζορτζ
  • ηθοποιοί: Οσκαρ Αϊζακ, Κρίστιαν Μπέιλ, Σαρλότ Λε Μπον, Ζαν Ρενό

Λίγο πριν από την πτώση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, νεαρός Αρμένης φοιτητής Ιατρικής στην Κωνσταντινούπολη ξεχνά το προξενιό που τον περιμένει στο χωριό κι ερωτεύεται γαλλοφερμένη δασκάλα χορού, ξυπνώντας τη ζήλια του Αμερικανού δημοσιογράφου εραστή της, ενώ βήμα βήμα στήνεται η Γενοκτονία των Αρμενίων. Παρά το επώνυμο καστ που κάνει ό,τι μπορεί, το φιλμ δεν ξεπερνά τις αμφίβολες αρετές ενός ιστορικού άρλεκιν χαμηλών τηλεοπτικών στόχων.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας