Έκθεση με «διαδρομές» στη ΣΤΟart

3-to_petagma_ton_glaronp.jpg

Το πέταγμα των γλάρων Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 25 Απριλίου στις 19:00 και θα διαρκέσει μέχρι τις 25 Μαϊου | Το πέταγμα των γλάρων

Η αναδρομική έκθεση της χαράκτριας Ρένας Ανούση-Ηλία, με τίτλο «60 Χρόνια Χαρακτικής-Ζωγραφικής 1957-2017», εγκαινιάζεται στον Χώρο Τέχνης ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ αύριο 25 Απριλίου και θα διαρκέσει έναν μήνα. Η πολυαναμενόμενη αυτή έκθεση, το απόσταγμα της δημιουργού, αποτελεί θεμελιώδες καλλιτεχνικό γεγονός. 

Θα σου χαρίσω, Αέρα,
σε βράδιασμα κατάφωτο  
όταν η ουσία μου θα κεραστεί     
το περιούσιο άρωμα
εκείνων που έδωσαν τα πάντα

Τον απέριττο τίτλο «60 Χρόνια Χαρακτικής-Ζωγραφικής 1957-2017» δίνει η Ρένα Ανούση-Ηλία στην αναδρομική της έκθεση ως σύνοψη και επιτομή ενός έργου τόσο πολύπτυχου και ογκώδους που και η ίδια αλλά και όσοι γνωρίζουν τη δουλειά της ξέρουν καλά πως είναι αδύνατον να χωρέσει σε τίτλους ή χρονολογίες. 

Σε τούτες τις Διαδρομές το κοινό δεν καλείται να λύσει τους γρίφους μιας τέχνης για την τέχνη. Πέρα για πέρα βιωματικό, το ολοζώντανο, παλλόμενο αυτό έργο δεν απευθύνεται σε θεατές μα σε κοινωνούς, απόσταγμα καθώς είναι μιας δημιουργού που λειτουργεί έμπρακτα μέσα στην κοινωνία, καταθέτοντας μια γενναία καρδιά και δυο ακούραστα πόδια στην υπηρεσία του ανθρώπου, σε μια πέρα για πέρα ειλικρινή συνδιαλλαγή. 

Σε τούτες τις Διαδρομές ο χρόνος, οι αιωνιότητες των βουνών αγκαλιάζουν το άχρονο, το φευγαλέο, το «αιώνιο τώρα» των νερών και των ερήμων. Η αυστηρή πειθαρχία, η χειρουργική ακρίβεια των χαρακτικών σμίγει με την ελεύθερη ροή της ακουαρέλας. Αρχέτυπες, μυθολογικές μορφές ικετεύουν τον απεγκλωβισμό τους, πρόσωπα καθημερινά ανακτούν το μυθικό τους είναι, λουλούδια ανοίγονται ερωτικά σαν μουσκεμένοι κόλποι, άγγελοι πότε πυρακτώνονται και πότε μειδιούν, άλλοτε στιβαροί και σε επιφυλακή και άλλοτε γλυκά αφημένοι, και το Παιδί αναζητώντας πάντοτε την έμφυτη χαρά του είναι το μυστικό κλειδί για τη διέξοδο.

Αυτοπροσωπογραφία της ζωγράφου Αυτοπροσωπογραφία της ζωγράφου |
Σκληρά, θλιμμένα, τρυφερά, αποφασισμένα, τα βλέμματα σε τούτες τις Διαδρομές γνωρίζουν βαθιά το κοσμικό δράμα – συναινούν, καταφάσκουν, αδιαμαρτύρητα το υπηρετούν και ως μια μεγάλη πομπή σε υπερκόσμια μουσική πορεύονται προς την Πηγή τους. Τίποτα επικό, τίποτα μοιρολατρικό, δεν έχει τούτη η πομπή, είναι μια κίνηση τόσο φυσική όσο η αναπνοή και τόσο διαυγής όσο η παιδική ανοιχτοσύνη.  Είναι εν πορεία Έρωτας που δεν μπορεί να  κάνει πίσω.         

Τούτο εδώ το πότε τρυφερό και πότε σκληρό έργο είναι η μετουσίωση της λαβωματιάς και των προσωπικών απωλειών σε δώρο ενός πανανθρώπινου μηνύματος ελπίδας. Αντί να στερέψουν την καρδιά, αντί να στενέψουν τον ορίζοντα, αντί να καταφερθούν ενάντια σε μια σκληρή Πρώτη Αρχή, οργασμικά πολλαπλασιάζουν μια αγάπη αφειδώλευτη για κάθε τι που υπάρχει.

«Στους μεγάλους απόντες και στους υπέροχους παρόντες» αφιερώνει ένα από τα βιβλία της. Αντί να περιστρέφεται γύρω από το τραύμα, σε κύκλωμα ενεργειακά κλειστό, η οδύνη γίνεται δημιουργική οδύνη τοκετών, πυρετώδης δημιουργία μέσα σ’ έναν βαθύ, τελετουργικό σεβασμό για τη Δημιουργία. Ιεροπρέπεια και κατάνυξη διαπνέουν το έργο της.

Ό,τι η Ρένα Ανούση-Ηλία ανακαλύπτει στις Διαδρομές της, το ανακαλύπτει για να το μοιραστεί και για να το προσφέρει, μην κρατώντας για τον εαυτό της τίποτα. Το να δίνει είναι ο τρόπος της να αλαφραίνει, να μεταστοιχειώνει μια γήινη ορμή όμοια με χλαπαταγή αλόγων σε πέταγμα ελεύθερο στους αιθέρες. Έχοντας βαθιά συναίσθηση του μυητικού της ρόλου, εφεύρει μια γλώσσα λιτή στην εικαστική της δημιουργία, την υπεραπλουστεύει στις αίθουσες διδασκαλίας και στον απλό κόσμο που μαζεύεται γύρω της όπως οι μέλισσες στο λουλούδι.

Ό,τι η ίδια αξιώνεται το θέλει κοινοκτημοσύνη, βαθιά πεπεισμένη ότι η Ιερή Φωτιά, το Φως που άλλοτε την θερμαίνει και άλλοτε την καίει ενυπάρχει μέσα στον καθένα. Φόβος κρατά τον άνθρωπο μακριά του. Το γνωρίζει, γι’ αυτό και ο λόγος της είναι μειλίχιος, γλυκός, καταπραϋντικός. Αν συνηθίσαμε στην εικόνα αυθεντικών δημιουργών που κάποια στιγμή αποσύρονται στα ενδότερα και στη μοναξιά νιώθοντας αποστραγγισμένοι ή ματαιωμένοι –κάποιοι από αυτούς από ιδεαλιστές καταλήγοντας μισάνθρωποι, άλλοι σε μια προσπάθεια ανάρρωσης διοχετεύοντας την αγάπη τους σε κάτι που να υπερβαίνει τον φύσει ελαττωματικό άνθρωπο– σε  τούτη εδώ την περίπτωση αυτό δεν συμβαίνει.

Άγγελος Άγγελοι |

Φύση βαθιά αλτρουιστική, η Ρένα Ανούση-Ηλία κατανοεί τον άνθρωπο, συγχωρεί την αδυναμία και τις αναστολές του για το Ικάριο πέταγμα στο Άγνωστο, κάνει πως δε τις βλέπει όχι γιατί εθελοτυφλεί ούτε γιατί αυτοξοδεύεται σε δονκιχωτισμούς, αλλά γιατί εστιάζει στο αντίπαλο δέος και ούτε στιγμή δεν τον υποτιμά, ούτε στιγμή δεν παύει να τον πιστεύει. Και κάπως έτσι προκύπτουν τελικά τα θαύματα, οι μεγάλες ανατροπές στα στεγανά, οι βαθιές καινοτομίες που πραγματοποιούν οι μαθητές της, μικροί και μεγάλοι. Κανείς δεν έχει διαψεύσει κανέναν. Ούτε απόσυρση, ούτε ελιτίστικα καμώματα, ούτε ερημητήρια. Λεωφορεία, δρόμοι, υπερδραστηριότητα, ακούραστη διδασκαλία, παρουσία, συνδαύλισμα, γιορτή.                               

Γιατί γιορτή είναι αυτές οι Διαδρομές. Φιέστα που οραματίστηκε και τελικά πραγματώνει μια δημιουργός που αγάπησε και αγαπήθηκε πολύ. Άγνωστα και γνωστά πρόσωπα, τοπία, λουλούδια, μυθολογικές μορφές και άγγελοι γιορτάζουν τώρα υπό την προστασία του Παιδιού που κερνά τούτο το ανόθευτο γλυκό κρασί. Το Παιδί σε τούτες τις Διαδρομές λυτρώνεται και γλεντά. Άλλωστε, αυτό ήταν που έμπασε σε τροχιά τα πάντα. 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας