ΕκπαιδεύΣτΕ τα προσφυγόπουλα

prosfigopoula-sxoleio.jpg

Προσφυγόπουλα πηγαίνουν σχολεία EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΑΤΖΙΟΛΑΣ

«Η ομαλή ένταξη των ανήλικων προσφύγων στις χώρες υποδοχής κατ’ εξοχήν επιτυγχάνεται μέσω της εκπαίδευσης. Η φοίτησή τους δε στα δημόσια ελληνικά σχολεία δεν επηρεάζει και δεν θίγει με οιονδήποτε τρόπο τα συμφέροντα των υπόλοιπων μαθητών και των γονέων τους».

Οι διαμαρτυρίες και οι κραυγές γονέων για τη μη ένταξη των μικρών προσφυγόπουλων στις δημόσιες σχολικές μονάδες της ελληνικής επικράτειας «αφορούν προσωπικές απόψεις και αντιλήψεις, οι οποίες δεν επαρκούν για να θεμελιώσουν το έννομο συμφέρον τους».

Με αυτό το σκεπτικό το Γ’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε ως απαράδεκτες λόγω ελλείψεως έννομου συμφέροντος αιτήσεις γονέων και συλλόγων γονέων και κηδεμόνων που ζητούσαν ακύρωση των κοινών αποφάσεων των υπουργών Παιδείας, Οικονομίας και Οικονομικών, με τις οποίες ιδρύονται Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (ΔΥΕΠ) σε συγκεκριμένες σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Κεντρικής Μακεδονίας, Αττικής και Στερεάς Ελλάδας για το σχολικό έτος 2016-2017.

Οι ΔΥΕΠ (που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από τα Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων) είναι ειδικού σκοπού και λειτουργούν μέσα σε συγκεκριμένες σχολικές μονάδες κατά τις απογευματινές ώρες, δηλαδή μετά το πέρας του κανονικού ωραρίου λειτουργίας των σχολείων (από τις 2 μ.μ. έως τις 6 μ.μ.), παρέχουν δωρεάν εκπαίδευση στους ανήλικους πολίτες τρίτων χωρών, οι οποίοι διαμένουν στα κέντρα φιλοξενίας, ούτως ώστε με την εντατική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας τα παιδιά αυτά να ενταχθούν στο μέλλον, εφόσον εξακολουθήσουν να διαμένουν στην ελληνική επικράτεια, στις κανονικές δημόσιες σχολικές μονάδες.

Στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο είχαν προσφύγει 136 γονείς μαθητών που φοιτούν σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των περιοχών Αυλώνα και Μαλακάσας Αττικής καθώς και οι αντίστοιχοι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων οι οποίοι αντιδρούν στη φοίτηση των μικρών προσφυγόπουλων στα δημόσια σχολεία.

Παιδοκεντρικό βλέμμα

Ανάμεσά τους και 16 κάτοικοι των περιοχών αυτών, για τους οποίους οι δικαστές απέρριψαν την αίτησή τους ως απαράδεκτη, λόγω ελλείψεως έννομου συμφέροντος, αφού οι ίδιοι «δεν υφίστανται κάποια βλάβη».

Παράλληλα απορρίφθηκαν ως απαράδεκτες οι παρεμβάσεις υπέρ των αιτούντων, των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης, Φιλιππιάδας Πρεβέζης, Λάρισας και Περάματος Πειραιά.

Με ευαισθησία και παιδοκεντρικό βλέμμα οι δικαστές απέρριψαν τους ισχυρισμούς των αιτούντων (υπ’ αριθμ. 470/2018, πρόεδρος η αντιπρόεδρος Αικ. Σακελλαροπούλου, εισηγητής Δ. Εμμανουηλίδης και μέλη Β. Αναγνωστοπούλου-Σαρρή (σύμβουλος Επικρατείας), Σ. Καρύδα, Β. Γκέρτσος, πάρεδροι) επικαλούμενοι τον νόμο και τις διεθνείς ρυθμίσεις αλλά και τους κανονισμούς της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.

Ειδικότερα οι ανώτεροι δικαστές αναφέρουν μεταξύ άλλων:

«Λαμβάνοντας υπόψη τον Ιούνιο του 2016 την έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής για την υποβοήθηση του έργου της Επιτροπής Στήριξης των Παιδιών των Προσφύγων, η διοίκηση θεώρησε ως βέλτιστη, στην παρούσα φάση, λύση για την εκπαίδευση των τέκνων πολιτών τρίτων χωρών την ίδρυση ΔΥΕΠ, αποσκοπώντας στην ομαλή ενσωμάτωση των παιδιών των προσφύγων στο ελληνικό σχολείο».

Τα απογεύματα

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη διοίκηση, «δεν χρησιμοποιήθηκαν οι υφιστάμενες δομές ούτε αποφασίσθηκε η απευθείας ένταξη των παιδιών αυτών στο “κανονικό” σχολείο, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, γιατί η συναισθηματική και ψυχολογική κατάστασή τους, ύστερα από την πολύμηνη ταλαιπωρία τους και την εμπειρία του πολέμου, που βίωσαν, δημιούργησε δυσκολίες ως προς την προσαρμογή τους σε ένα νέο “ξένο” κοινωνικό περιβάλλον. Για τους λόγους αυτούς, το ελληνικό Δημόσιο δημιούργησε δομές εκπαίδευσης που λειτουργούν κατά τις απογευματινές ώρες σε υφιστάμενα σχολεία, δηλαδή σε ώρες κατά τις οποίες δεν λειτουργούν τα σχολεία αυτά στα οποία φοιτούν και τα παιδιά των αιτούντων, προκειμένου τα παιδιά πολιτών τρίτων χωρών να αποκτήσουν όσο το δυνατόν επαρκή γνώση της ελληνικής γλώσσας, σε περιβάλλον σχολικό και τάξεις που αποπνέουν την παιδικότητα και αναδίδουν το συναίσθημα της ζωής, με απώτερο σκοπό την όσο το δυνατόν ομαλή επανένταξη των παιδιών των προσφύγων στο σχολικό κοινωνικό περιβάλλον».

Παράλληλα στην απόφαση του ΣτΕ σημειώνεται ότι τα αρμόδια υπουργεία εφαρμόζουν εμβολιαστικό πρόγραμμα στα προσφυγόπουλα και με τα δεδομένα αυτά -συνεχίζουν οι δικαστές- ουδόλως θίγεται το καθεστώς των υπόλοιπων μαθητών οι οποίοι φοιτούν τις πρωινές ώρες στις σχολικές μονάδες που ορίσθηκαν ως ΔΥΕΠ, αφού «στην προκειμένη περίπτωση, η μαθητική τους ζωή... δεν αφορά άμεσα και προσωπικά τους αιτούντες και τα τέκνα τους».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας