Δύο κόσμοι (Suburbicon, Foxtrot), μία συνείδηση

tainia.jpg

Ο Τζορτζ Κλούνεϊ έκανε εντυπωσιακή εμφάνιση στο Φεστιβάλ της Βενετίας. Να δούμε αν θα εντυπωσιάσει και η νέα του ταινία Ο Τζορτζ Κλούνεϊ έκανε εντυπωσιακή εμφάνιση στο Φεστιβάλ της Βενετίας. Να δούμε αν θα εντυπωσιάσει και η νέα του ταινία | AP / ANSA / ETTORE FERRARI

Το Φεστιβάλ Βενετίας ποτέ δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του και για τα λαμπερά πρόσωπα που φωτίζουν το κόκκινο χαλί του και για τον αιχμηρό πολιτικό λόγο που προκαλούν οι ταινίες στις αίθουσές του. Κι όταν αυτά συμπίπτουν σε μία ημέρα, με ουσία, περιεχόμενο, δηλώσεις και προοπτικές βραβείων, το γηραιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ στον κόσμο δείχνει το περήφανο πρόσωπό του.

Ο Τζορτζ Κλούνεϊ (φυσικά με τη σύζυγο Αμάλ - τα τριών μηνών δίδυμά τους δεν εμφανίστηκαν, τουλάχιστον στο κόκκινο χαλί!) έφερε στο Φεστιβάλ Βενετίας τη νέα ταινία που σκηνοθέτησε, με τίτλο «Suburbicon». Κι εάν το τελευταίο φιλμ που σκηνοθέτησε, το άνευρο «Monuments Men», απογοήτευσε κοινό και κριτικούς, η νέα του ταινία θυμίζει γιατί είχε κερδίσει τον σεβασμό ως σκηνοθέτης με τα «Εξομολογήσεις ενός επικίνδυνου μυαλού» και «Καληνύχτα και καλή τύχη», τουλάχιστον.

O σκηνοθέτης του «Foxtrot» Σαμουέλ Μαοζ  O σκηνοθέτης του «Foxtrot» Σαμουέλ Μαοζ | ΑP D. STINELLIS

«Μια θυμωμένη ταινία για μια θυμωμένη χώρα», χαρακτήρισε ο ίδιος ο Κλούνεϊ το «Suburbicon», παρότι το ύφος της ταινίας είναι περισσότερο επηρεασμένο από τους αδελφούς Κοέν -που υπογράφουν το σενάριο και δανείζουν το ύφος τους- και τη σκωπτική ματιά του Αλφρεντ Χίτσκοκ στην ανθρώπινη υποκρισία.

Το «Suburbicon», με πρωταγωνιστές τον Ματ Ντέιμον, την Τζούλιαν Μουρ σε διπλό ρόλο και τον Οσκαρ Αϊζακ, εξελίσσεται, όπως προδίδει ο τίτλος του, σ’ ένα αμερικανικό προάστιο, τέλειο, αποστειρωμένο και… ολόλευκο. Η άφιξη στη γειτονιά της πρώτης οικογένειας Αφροαμερικανών θα προκαλέσει στους κατοίκους αναστάτωση...

Ενώ η ταινία είναι ένα προφανές σχόλιο στην Αμερική του Ντόναλντ Τραμπ και της επιστροφής του ανοιχτού ρατσισμού, ο Τζορτζ Κλούνεϊ σχολιάζει την πραγματικότητα στιλιζαρισμένα και μάλλον σχηματικά, ρίχνοντας την έμφασή του στον κυνισμό μπροστά στην ανθρώπινη υπόσταση, στη γοητευτική αλλά και ειρωνική αναπαραγωγή της αισθητικής του ’60, στο χιούμορ και στον παράγοντα της ψυχαγωγίας.

Στη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν μετά την πρώτη προβολή του «Suburbicon», οι συντελεστές της ταινίας ήταν πολύ πιο μαχητικοί και αιχμηροί από το ίδιο το φιλμ. Πρωτοστάτης ο Τζορτζ Κλούνεϊ, που μίλησε με τη χαρακτηριστική του ευθύτητα.

Η Τζέιν Φόντα στην αγκαλιά του Ρόμπερτ Ρέντφορντ Η Τζέιν Φόντα στην αγκαλιά του Ρόμπερτ Ρέντφορντ | AP INVISION J. RYAN

«Αυτή την εποχή, πάνω από τη χώρα μας υπάρχει ένα μαύρο σύννεφο» είπε. «Είμαι αισιόδοξος ότι θα ξεπεράσουμε όλα όσα προκαλούν αυτή την κατάσταση. Αλλά ο κόσμος είναι οργισμένος, οι περισσότεροι από εμάς είναι οργισμένοι. Το “Suburbicon” δεν είναι μια ταινία για τον Ντόναλντ Τραμπ. Είναι μια ταινία που μας υπενθυμίζει πως δεν λύσαμε ποτέ τα θέματα του ρατσισμού που υπάρχουν στην Αμερική».

Για να συμπληρώσει ο Ματ Ντέιμον: «Οταν γυρίζαμε την ταινία, προφανώς δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε πως θα συμβούν οι διαδηλώσεις, τα γεγονότα στη Σάρλοτβιλ. Αλλά αυτό ακριβώς σημαίνει πως τα θέματα αυτά δεν έχουν τελειώσει».

Οσο για την πάντα πανέμορφη και συναρπαστική Τζούλιαν Μουρ, έφερε το ζήτημα πιο κοντά στο σπίτι: «Ζούμε στην Αμερική όπου οι άνθρωποι συζητούν για το αν πρέπει να αφαιρέσουμε τα μνημεία της Συνομοσπονδίας. Φυσικά και πρέπει να τα αφαιρέσουμε. Δεν μπορείς να έχεις φιγούρες από τον Εμφύλιο στις πλατείες και στα πανεπιστήμια. Ως γονιός και πολίτης θέλω να είμαι ενεργή στην εκ νέου εκπαίδευση όλων των Αμερικανών. Πρέπει να αναλάβουμε ευθύνη».

Το ζήτημα της ευθύνης βρίσκεται στην καρδιά και μιας άλλης ταινίας, όμως από την άλλη άκρη του κόσμου, με άλλο πολιτικό πλαίσιο και με διαφορετικές καλλιτεχνικές και φιλοσοφικές αξιώσεις. Ο Σαμουέλ Μαόζ, ο Ισραηλινός σκηνοθέτης που το 2009 εμφανίστηκε αίφνης στη Βενετία με το καθηλωτικό «Lebanon» και κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι, επιστρέφει φέτος με το νέο του φιλμ που καθόλου δεν θα παραξενευτούμε εάν τιμηθεί και πάλι με το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ.

Το «Foxtrot» ξετυλίγεται σε τρία μέρη, δύο χώρους κι έναν χορό. Ενα ζευγάρι, ο Μίχαελ κι η Ντάφνα Φέλντμαν, ανοίγουν την πόρτα του διαμερίσματός τους σ’ ένα επίμονο χτύπημα. Η είδηση ότι ο γιος τους, αξιωματικός του Ισραηλινού στρατού, σκοτώθηκε εν ώρα υπηρεσίας είναι μόνο η αρχή της κυκλικής αφήγησης.

Με ξεκάθαρη και εγκεφαλικά επιλεγμένη αισθητική, ο Μαόζ κάνει μια ταινία για την αλληλουχία της ζωής και του θανάτου, του δράματος και της ελαφρότητας, του μίσους και της τρυφερότητας, ακολουθώντας τα απλά, αέναα κυκλικά βήματα του φοξ-τροτ, ή του χορού του ανθρώπου με τη μοίρα του. Οπως εξήγησε ο Σαμουέλ Μαόζ, «ήθελα να εξερευνήσω, με εντατικό τρόπο, που συνδυάζει την κριτική και τη συμπόνια, την ανθρώπινη δυναμική που δημιουργείται σ’ ένα κλειστό σύμπαν».

Την ανάσα ελαφρότητας και ομορφιάς του Σαββατοκύριακου έδωσαν στο Φεστιβάλ Βενετίας ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ και η Τζέιν Φόντα, οι οποίοι, στα 80 τους χρόνια, είχαν τη λαμπερότερη, σοφότερη και πιο παιχνιδιάρικη παρουσία απ’ όλους τους σταρ που συγκεντρώθηκαν στο Λίντο. Οι δύο ηθοποιοί συναντιούνται φέτος στη νέα ταινία του Ριτές Μπάτρα, «Our Souls at Night», ως δυο μονήρεις γείτονες που αποφασίζουν να δοκιμάσουν (ξανά) τον έρωτα, πενήντα χρόνια ακριβώς μετά το ραντεβού τους στο «Ξυπόλητοι στο πάρκο».

Το Φεστιβάλ Βενετίας τούς απένειμε τιμητικά Χρυσά Λιοντάρια, αν και βραβείο θα άξιζε πραγματικά η δήλωση της Τζέιν Φόντα: «Μεγαλώνοντας, δεν έχεις τίποτα να χάσεις. Είμαστε όλοι πιο θαρραλέοι. Το δέρμα μου έχει κρεμάσει. Ε, και το δικό του. Οσο μεγαλώνεις, γνωρίζεις καλύτερα το σώμα σου, οπότε δεν φοβάσαι να ζητήσεις αυτό που χρειάζεσαι. Νομίζω, σε επίπεδο αγάπης και σεξ, όσο μεγαλώνεις τόσο γίνονται καλύτερα».

   

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ