Διορισμοί εκπαιδευτικών και σύστημα προσλήψεων: το τυρί, η φάκα και το ΙΟΒΕ

70-ypourgeio_paideias.jpg

Υπουργείο Παιδείας EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Εως αύριο θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση το νέο σύστημα διορισμών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Με φόντο τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών, το υπουργείο Παιδείας καλεί την εκπαιδευτική κοινότητα «να συμμετάσχει με προτάσεις και σχόλια, ώστε να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή».

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Παιδείας εξετάζει το ενδεχόμενο να ενταχθεί το νέο σύστημα διορισμών στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί το δεύτερο δεκαήμερο του Ιανουαρίου στη Βουλή, το οποίο θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις αλλαγές στο Λύκειο και το νέο εξεταστικό.

Οι μόνιμοι διορισμοί ήταν, ιδιαίτερα την τελευταία πενταετία, το πεδίο άσκησης της επικοινωνιακής πολιτικής των ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας.

Μετά τις συγχωνεύσεις 1.500 σχολικών μονάδων επί υπουργίας Α. Διαμαντοπούλου και τη διαθεσιμότητα 2.500 καθηγητών επί υπουργίας Κ. Αρβανιτόπουλου, από το 2014 έως το 2018 είναι πάμπολλες οι υποσχέσεις για 20 έως 25 χιλιάδες διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών. Ενα γαϊτανάκι υποσχετικών, που αρχίζει επί υπουργίας Α. Λοβέρδου και συνεχίζει μέχρι σήμερα.

Το καλοκαίρι του 2014 ο τότε υπουργός Παιδείας Α. Λοβέρδος μιλάει πρώτη φορά για διαγωνισμό ΑΣΕΠ πρόσληψης μόνιμων εκπαιδευτικών.

Τον ακολουθούν ο πρώην υπουργός Παιδείας Αρ. Μπαλτάς όσο και ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Τάσος Κουράκης, που εξήγγειλαν 20.000-25.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας, αρχής γενομένης από το 2015-2016.

Λίγο αργότερα (Ιανουάριος 2016), με την υπουργική ιδιότητα, ο Νίκος Φίλης δηλώνει πως «η αντιμετώπιση των αναγκών σε προσωπικό προϋποθέτει ότι από το 2016 θα επανέλθουν σταδιακά οι μόνιμοι διορισμοί σε όλες τις βαθμίδες. Το υπουργείο έχει εκπονήσει μελέτη για τον διορισμό 20.000 εκπαιδευτικών την επόμενη τριετία, αναλόγως της εξέλιξης των δημοσίων οικονομικών».

Στις 4/1/2017 σε συνέντευξή του στην ΕΡΑ της Τρίπολης ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης δηλώνει σχετικά με τις προσλήψεις εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: «Την ερχόμενη εβδομάδα θα βγει προκήρυξη για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών».

Ωστόσο, την ίδια ώρα που οι υπουργοί προσπαθούσαν με υποσχέσεις να κερδίσουν χρόνο και να χορτάσουν με ελπίδες το ρημαγμένο εκπαιδευτικό σώμα, την ίδια ακριβώς ώρα έβαζαν σε λειτουργία αλλεπάλληλους «κόφτες» στις θέσεις εκπαιδευτικών και με «κοπτοραπτική» μείωναν τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, άλλοτε αυξάνοντας το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών και άλλοτε συρρικνώνοντας τις δομές της δημόσιας εκπαίδευσης, όπως καταργήσεις σχολείων, συγχωνεύσεις-καταργήσεις τμημάτων σε ΕΠΑΛ και ΓΕΛ, αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα (25άρια-28άρια), αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα και στα ολοήμερα κ.λπ.

Στη συνάντηση που είχε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου με τη ΔΟΕ και την ΟΛΜΕ, εξήγγειλε επίσημα στις ομοσπονδίες πως το υπουργείο Παιδείας προχωράει σε 15.000 διορισμούς την επόμενη τριετία.

Ειδικότερα, και σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα γίνουν μόνιμοι διορισμοί: 4.500 εκπαιδευτικών στην Ειδική Εκπαίδευση την επόμενη σχολική χρονιά, 2019-2020, 5.250 εκπαιδευτικών τη σχολική χρονιά 2020-2021 και 5.250 εκπαιδευτικών τη σχολική χρονιά 2021-2022.

Ορισμένες παρατηρήσεις είναι αναπόφευκτες:

1. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχει ανακοινώσει το υπουργείο Παιδείας, οι διορισμοί εκπαιδευτικών θα γίνουν μετά τις εκλογές, «παρακαταθήκη» για την επόμενη κυβέρνηση.
2. Μπορεί οι διορισμοί να είναι για το μέλλον, αλλά το νέο σύστημα πρόσληψης με το προσοντολόγιο είναι για το παρόν, όπως λέει ο υπουργός Παιδείας!

Είναι φανερό ότι η αγωνία του υπουργείου Παιδείας είναι να νομοθετήσει το σύστημα διορισμού, το οποίο θα αποτελέσει και τον τρόπο πρόσληψης αναπληρωτών και παράλληλα επηρεάζει και το σώμα των μονίμων.

Η επιλογή της Ειδικής Αγωγής γίνεται διότι στο πεδίο αυτό έχει σχεδόν παγιωθεί η αντίληψη του προσοντολογίου, με τις «φάμπρικες» των μεταπτυχιακών και των πιστοποιητικών να θησαυρίζουν και τους εκπαιδευτικούς να μπαίνουν σε έναν δαπανηρό ατελείωτο αγώνα στην προσπάθειά τους να πάρουν ένα κομμάτι από την πίτα.

Και ας εξηγηθούμε στο σημείο αυτό: Το υπουργείο Παιδείας για το σύστημα διορισμών των εκπαιδευτικών υλοποιεί κατά γράμμα τις κατευθύνσεις ΟΟΣΑ για τα «εργασιακά προσόντα», τις πιστοποιήσεις και τις δεξιότητες που πρέπει «διά βίου» να κυνηγούν οι εργαζόμενοι για μια κακοπληρωμένη και επισφαλή θέση εργασίας.

Δημιουργεί ένα σύστημα πρόσληψης-κινούμενη άμμο, κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν της φιλοσοφίας πρόσληψης στον ιδιωτικό τομέα.

Το πτυχίο μετατρέπεται απλώς στο πρώτο αλλά όχι σε επαρκές σκαλοπάτι για τη διεκδίκηση εργασίας, κάτι σαν το απολυτήριο Λυκείου που το χρειάζεσαι για να δώσεις Πανελλαδικές, αλλά από μόνο του δεν σου εξασφαλίζει τίποτα.

Η πρόταση της κυβέρνησης βασίζεται στη λογική του ν. 3848 (Διαμαντοπούλου - ΠΑΣΟΚ) και στις προτάσεις ανάδειξης των «αξιότερων», που κατέθεσε και πριν από ένα μήνα η Ν.Δ. στο πρόγραμμά της για την Παιδεία.

Η αποδέσμευση των εργασιακών/επαγγελματικών δικαιωμάτων από το πτυχίο και το ασταμάτητο κυνήγι προσόντων (σεμινάρια, μεταπτυχιακά, διδακτορικά) μεταθέτουν το δικαίωμα στην εργασία σε «προσωπική υπόθεση» των εκπαιδευτικών, οι οποίοι πρέπει μόνιμα να αποδεικνύουν πως είναι «άξιοι» και «ικανοί» να εργάζονται μέσα σε ένα σύστημα αλληλοεξόντωσης.

Παράλληλα με το «προσοντολόγιο» επιχειρείται μια μεγάλου εύρους αναδιάρθρωση στο περιεχόμενο και τις κατευθύνσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μια και το βάρος μεταφέρεται από τις βασικές σπουδές στα πιστοποιητικά, μεταπτυχιακά, διδακτορικά, τα σεμινάρια επιμόρφωσης και κάθε είδους νέα μοριοδοτούμενα προσόντα, που ανοίγουν νέα πεδία εκμετάλλευσης και κερδοφορίας για τους εμπόρους της γνώσης και της εργασίας.

Την ίδια ώρα που γίνονται εξαγγελίες για μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών, το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, με σκληρή «γραμμή», συγγενική του ΣΕΒ, «προειδοποιεί»: Στο μέλλον θα έχουμε πλεόνασμα στο προσωπικό Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ τα κενά στα σχολεία που καταγράφονται στην έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς είναι κυρίως πρόβλημα κακής διαχείρισης του προσωπικού.

Και συνεχίζει το καλό μας Ιδρυμα: Ενώ ο αριθμός των εκπαιδευτικών μετά την έναρξη της κρίσης μειώθηκε κατά 15,6% (από 180 χιλ. σε 152 χιλ., δηλαδή 28 χιλ. λιγότεροι), η αναλογία μαθητών - εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια (Νηπιαγωγείο και Δημοτικό) και Δευτεροβάθμια (Γυμνάσιο, Λύκειο, Επαγγελματική Εκπαίδευση) παραμένει στην Ελλάδα διαχρονικά μικρότερη από τις άλλες χώρες της Ευρώπης και του ΟΟΣΑ.

Οπως εξηγεί η μελέτη, «οι ελλείψεις και τα κενά εκπαιδευτικών που παρουσιάζονται κάθε χρόνο στα ελληνικά σχολεία οφείλονται περισσότερο σε διαχειριστικές αδυναμίες της κεντρικής διοίκησης στην αξιοποίηση και διαχείριση του προσωπικού της εκπαίδευσης, του δικτύου σχολικών υποδομών και του σχολικού προγράμματος».

Με άλλα λόγια; Οι εκπαιδευτικοί περισσεύουν – οι διορισμοί δεν είναι αναγκαίοι!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας