ΔημοσιοΖωγραφίζοντας... τους μελλοντικούς πολίτες

Οταν είσαι παιδί σε ηλικία Δημοτικού σχολείου που η ψυχή και η καρδιά σου είναι αγνές, τότε είναι η ηλικία που γίνονται σημαντικές καταγραφές που θα καθορίσουν τη μετεξέλιξή σου ως ανθρώπου.

Πόσες φορές ζήλεψα όσους με αγάπη και θαυμασμό μιλούσαν για τον δάσκαλο ή τη δασκάλα που είχαν στο σχολείο, που τους έμαθε να κάνουν..., να σκέφτονται...

Γιατί ο ρόλος του σχολείου αυτός είναι. Να προσφέρει γνώση, να σου δώσει τα απαραίτητα να γίνεις ικανό άτομο, με κριτική σκέψη.

Σε αυτή την περίπτωση των ανθρώπων που ενδιαφέρονται, έχουν μεράκι να δουλέψουν με αυτό το ευκολόπλαστο υλικό, που είναι στην προκειμένη τα παιδιά του 5ου και 6ου Δημοτικού σχολείου του Δήμου Ζωγράφου, ανήκουν οι δάσκαλοι των συγκεκριμένων σχολείων, υπό την καθοδήγηση του διευθυντή τους Νικόλαο Ι. Δημητρίου.

Η φράση «στα Δημοτικά σχολεία γίνονται καθημερινά μικρά θαύματα», που ειπώθηκε στην παρουσίαση του τόμου όπου ενσωματώθηκαν οι εφημερίδες που δέκα χρόνια τώρα δημοσιεύουν τα παιδιά των δύο Δημοτικών σχολείων, καταδεικνύει στο πραγματικό εύρος τον κόπο όλων των εμπλεκομένων στο πόνημα που ονομάζεται «ΔημοσιοΖωγράφοι» αλλά και το σκεπτικό που οδήγησε στη δημιουργία της μαθητικής εφημερίδας των «ΔημοσιοΖωγράφων».

Παιδιά από τη σχολική χρονιά 2010-2011, ο διευθυντής του Δημοτικού σχολείου και οι κυρίες (από αριστερά) Κ. Κύρδη, Μ. Δημοπούλου και η δασκάλα Α. Θεοδώρου. Παιδιά από τη σχολική χρονιά 2010-2011, ο διευθυντής του Δημοτικού σχολείου και οι κυρίες (από αριστερά) Κ. Κύρδη, Μ. Δημοπούλου και η δασκάλα Α. Θεοδώρου. |

Οι «ΔημοσιοΖωγράφοι του 5ου & του 6ου» λοιπόν είναι η εφημερίδα που εκδίδει η σχολική κοινότητα των προαναφερθέντων Δημοτικών σχολείων, από το 2007 ανελλιπώς.

Και ο τόμος που αποφάσισαν να ετοιμάσουν με τις καλύτερες στιγμές τους δέκα χρόνια τώρα που δημοσιοζωγραφίζουν παρουσιάστηκε στην πανέμορφη και ωραία συντηρημένη βίλα Κοτοπούλη και όχι στο σχολείο τους, όπως κανείς θα περίμενε.

ΔημοσιοΖωγραφίζοντας
Τι περιλαμβάνει αυτός ο τόμος; Χαρακτηριστικά αποτυπώνεται στο εξώφυλλό του: «13 τεύχη, 80 σελίδες, 13 συνεντεύξεις, 50 θέματα, 400 φωτογραφίες, 13 παλιές φωτογραφίες, 13 βιβλιοπαρουσιάσεις, 13 συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας, 3 ευχαριστήριοι λόγοι, 2 υπουργοί, μία βράβευση και πολλά χαμόγελα!!!».

Ηταν πολύ όμορφο το γεγονός ότι στην παρουσίαση, που αγκάλιασε η δήμαρχος Τίνα Καφατσάκη, δεν ήταν παρόντες μονάχα γονείς αλλά και παιδιά.

Παρακολουθούσα τις εκφράσεις στα πρόσωπα δύο κοριτσιών που τώρα βρίσκονται στο Γυμνάσιο, της Κλειούς και της Μαριάννας -συστηθήκαμε γιατί εγώ ήμουν περίεργη να ρωτήσω πώς αισθάνονταν κι αυτές ήταν περίεργες για τις σημειώσεις μου- κι έβλεπα ότι η εφημερίδα όντως τις αφορούσε, είχαν συμμετάσχει, τους άρεσε η ομαδική εργασία αλλά και ο πολιτισμός που έφερε μέσα του το όλο εγχείρημα και χαίρονταν - κόκκινα τα μάγουλα από την έξαψη, ορθάνοιχτα τα μάτια από την ένταση της χαράς.

Το ίδιο και ο 17χρονος μαθητής Γιάννης Λαμάρης που ανέλαβε να μιλήσει ως εκπρόσωπος της δικής του σχολικής χρονιάς (2010-2011). Φανερά συγκινημένος.

Οταν συμμετείχαν μπορεί να ήταν μια απλή εργασία που έκαναν με συνεργασία, καθοδήγηση και χαρά γιατί συνάντησαν καλλιτέχνες, λογοτέχνες, συμμετείχαν στον ιστό της πόλης, δραματοποίησαν έργα συγγραφέων παιδικής λογοτεχνίας.

Αλλά τώρα τα έβλεπαν τυπωμένα, πολλά χρόνια μετά και τα αισθήματα διαφορετικά:

«Πήραμε χαρά βλέποντας δικά μας γραπτά να δημοσιεύονται σε ένα φύλλο χαρτί.

Τελικά γίναμε ομάδα, αισθανόμαστε όλοι τόσα χρόνια σαν μία οικογένεια, και η εφημερίδα μάς βοήθησε πολύ σε αυτό».

Ο διευθυντής του δημοτικού σχολείου, Νικόλαος Δημητρίου Ο διευθυντής του δημοτικού σχολείου, Νικόλαος Δημητρίου |

Αυτά τα λόγια επιβραβεύουν τους στόχους του πονήματος αυτής της μαθητικής εφημερίδας που στόχο είχε και έχει, όπως μας είπε ο διευθυντής της σχολικής μονάδας, Νικόλαος Δημητρίου, την παραγωγή γραπτού λόγου, τη γνωριμία των παιδιών με την τοπική κοινότητα, μελετώντας την ιστορία της μέσα από τοπόσημα του δήμου, αλλά και την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας.

Μπορεί να φαίνεται απλό ως εγχείρημα, αλλά είναι πολύ πιο σύνθετο.

«Μια σχολική εφημερίδα αποτελεί γεγονός πολλαπλά σημαντικό για το σχολείο που την εκδίδει και τα παιδιά που εμπλέκονται στη διαδικασία παραγωγής της: επιλογή του σημαίνοντος και καταγραφή του, διαπραγμάτευση και συνεργασία, έρευνα και παραγωγή συγκροτημένου λόγου, ανάπτυξη πρωτοβουλίας και υπευθυνότητας, κριτική σκέψη, άνοιγμα στην κοινότητα, προσέγγιση κοινωνικών ζητημάτων, κατανόηση της πραγματικότητας των άλλων, είναι μερικά μόνον από τα οφέλη για τους μικρούς δημοσιογράφους.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες δρουν σε ένα πλαίσιο που τους δίνει μεγαλύτερη ελευθερία, όπου τα ενδιαφέροντά τους αποτελούν το κίνητρο για την αβίαστη παραγωγή λόγου, για δημιουργική γραφή, για την αξιοποίηση και χρήση διαφορετικών κειμενικών ειδών σε πραγματικές περιστάσεις επικοινωνίας.

Ετσι, σταδιακά ανακαλύπτουν τη γειτονιά τους, την τοπική ιστορία της, τον πολιτισμό της, το περιβάλλον της, τις προσωπικότητες της διπλανής πόρτας.

Γνωρίζουν τις πολιτισμικές καταβολές και συνήθειες ανθρώπων που ήρθαν να κατοικήσουν στη γειτονιά, μεταφυτεύοντας εδώ και αναμιγνύοντας στοιχεία της κουλτούρας των διαφορετικών τόπων τους.

Μαθαίνουν για τις αλλαγές χρήσης γης και την εξέλιξη του τοπίου.

Με αυτόν τον τρόπο αποκτούν την αίσθηση του "ανήκειν" στην κοινότητα, γίνονται πολίτες της πόλης τους, τη γνωρίζουν, μαθαίνουν να σέβονται και να προστατεύουν τον δημόσιο χώρο αλλά και τις μνήμες της γειτονιάς τους».

ΔημοσιοΖωγραφίζοντας
Ετσι προσέγγισαν τη μαθητική εφημερίδα οι Καλλιόπη Κύρδη, υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων, Α' Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών, και Μαρία Δημοπούλου, υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Α' Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών, που είχαν κληθεί να προλογίσουν την παρουσίαση.

Τα λόγια δε της δασκάλας τους, Αρτέμιδος Θεοδώρου, «Η αξία της έκδοσης μιας σχολικής εφημερίδας είναι δεδομένη και ιδιαίτερα σημαντική. Οπως έχει γράψει ο Ζαν-Πολ Σαρτρ, "μπορεί να υπάρξουν καλύτερες εποχές, αλλά αυτή εδώ είναι η δική μας". Ας κάνουμε λοιπόν ό,τι καλύτερο μπορούμε για την παιδεία των μαθητών μας στο σήμερα», δίνουν το στίγμα της αρωγής τέτοιων προσπαθειών από τους δασκάλους αλλά και από τον δήμο τους.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ