Δημόσια σύγκρουση σκηνοθετών με τη διοίκηση της ΕΡΤ

Σε μια δημόσια σύγκρουση της διοίκησης της ΕΡΤ με τον κινηματογραφικό χώρο εξελίχθηκε η καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου της ΕΡΤ στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το μεσημέρι της Παρασκευής. Είχε, βέβαια, η ίδια η ΕΡΤ, από μόνη της, φροντίσει με μια απόφασή της πριν δύο εβδομάδες, δηλαδή την εκπαραθύρωση της Επιτροπής Κινηματογράφου, να τορπιλίσει την -συνήθως σε καλό κλίμα- ετήσια εμφάνισή της στο κορυφαίο κινηματογραφικό γεγονός της χρονιάς. 

Το ήξερε καλά αυτό ο διευθύνων σύμβουλος Βασίλης Κωστόπουλος. Ήξερε ότι ο κινηματογραφικός κόσμος ήταν σε αναβρασμό, γιατί περίμενε να έχουν ήδη ανακοινωθεί απο την παυθείσα επιτροπή νέες ταινίες χρηματοδοτούμενες με το 1,5%. Γι' αυτό και ο κ. Κωστόπουλος έκανε ό,τι μπορούσε για να προσπεράσει ή να καθυστερήσει το πρόβλημα, μιλώντας, για παράδειγμα, επί ώρα για... το νέο πρόγραμμα της ΕΡΤ ή για μια Πόλη Του Κινηματογράφου και της Τηλεόρασης, που θα φτιάξει στην Περαία. Κι όλα αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα και φουτουριστικά, μέσα σε κινηματογραφικό φεστιβάλ, μπροστά σε κινηματογραφικούς συντάκτες και σκηνοθέτες!

Αλλά, πάλι, για τη νέα διοίκηση της ΕΡΤ, αυτά είναι ψιλά γράμματα. Τι θα πει «φεστιβάλ», τι θα πει «σκηνοθέτες του σινεμά», τι θα πει «κινηματογραφικές ταινίες»; Για τον Βασίλη Κωστόπουλο και τα άλλα στελέχη της ΕΡΤ προέχει όχι το συμφέρον του ελληνικού κινηματογράφου, όχι να γυρίζονται οι καλύτερες και περισσότερες κινηματογραφικές ταινίες με τα 3 εκατ. ευρώ τον χρόνο, που αντιστοιχούν στο 1,5% των ετήσιων ακαθαρίστων εσόδων της. Προέχει να αποκτά η ΕΡΤ πρόγραμμα.

Μάλιστα. Μεγάλη είδηση και παγκόσμια πρωτοτυπία. Η οποία μάλλον του ξέφυγε του Γιώργου Βαρελά, μέλους της επιτροπής προγράμματος, αλλά και της νέας επιτροπής κινηματογράφου. «Τα κριτήρια χρηματοδότησης με βάση το 1,5% είναι να ταιριάζουν οι ταινίες στο πρόγραμμα της ΕΡΤ», είπε και έγινε χαμός. 

Το 1,5% δεν είναι νόμος του ελληνικού κράτους, στα πρότυπα πολλών ευρωπαϊκών κρατών, για να αποκτά πρόγραμμα η κρατική τηλεόραση -ειδικά όταν δεν έχει λεφτά. Αλλά, για να στηρίζει η κρατική τηλεόραση τον εθνικό κινηματογράφο, ταιριάζουν δεν ταιριάζουν τα προϊόντα του στην  αισθητική, πολιτική και ιδεολογία της κάθε κυβέρνησης, που ελέγχει την δημόσια τηλεόραση -γνωστό αυτό το σπορ, ειδικά στην Ελλάδα είναι ασφυκτικό. Με άλλα λόγια, από το μεσημέρι της Παρασκευής το γνωστό σλόγκαν «Η ΕΡΤ στηρίζει το σινεμά», μπορεί να μετατραπεί στο «Η ΕΡΤ στηρίζει την ΕΡΤ». Η καλύτερα «Η ΕΡΤ στηρίζει την ΕΡΤ και τα δικά της παιδιά». 

Η παραδοχή του Γιώργου Βαρελά για τα κριτήρια επιλογής ταινιών, έλυσε και μιά άλλη απορία, έκλεισε άλλη μια τρύπα στο παζλ. Τώρα εξηγείται γιατί η νέα διοίκηση της ΕΡΤ, όταν «εκπαραθύρωσε» την Επιτροπή Κινηματογράφου, που είχε μέλη κορυφαίους του κινηματογραφικού χώρου, διόρισε νέα που αποτελείται αποκλειστικά από υπαλλήλους της ΕΡΤ. Απλούστατα, τηλεοπτικό πρόγραμμα θα κοιτάνε να βρούν, τι να τα κάνουν τα άλλα προσόντα, που απαιτούνται για να διαβάζεις σενάρια και να εγκρίνεις ταινίες, όπως, για παράδειγμα, κινηματογραφική εμπειρία και έργο;

«Άλλη ερώτηση», «άλλη ερώτηση», απαντούσαν τα στελέχη της ΕΡΤ, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει τα τελευταία χρόνια σε συνέντευξη Τύπου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όταν δημοσιογράφος ή σκηνοθέτης ρωτούσε να μάθει τι κινηματογραφική εμπειρία έχουν τα μέλη της Επιτροπής Κινηματογράφου; Μηδενική έχουν, ας το πάρει το ποτάμι. Σημασία έχει πώς είναι «υπάλληλοι», «δικοί μας άνθρωποι, που υπηρετούν το συμφέρον της ΕΡΤ», όπως έλεγε και ξανάλεγε ο κ. Κωστόπουλος. 

Όχι, δεν ήθελε να πει ότι μέχρι τώρα οι επιτροπές για το 1,5% ,πάντα στελεχωμένες από άξιους επαγγελματίες του χώρου, δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους. Άλλωστε, έκανε και μια μικρή παραχώρηση ο κ. Κωστόπουλος. Δήλωσε πώς η δουλειά που έχει κάνει η παυθείσα επιτροπή θα αξιοποιηθεί. Όχι εντελώς, βέβαια, μην ξεχνιόμαστε. Γιατί, η νέα διοίκηση της ΕΡΤ, που όπως είπε, «θέλει να τα αλλάξει όλα», πιστεύει και κάτι άλλο. «Ίσως το 1,5% δεν είχε κατευθυνθεί μέχρι σήμερα όπως θα έπρεπε να έχει κατευθυνθεί», δήλωσε ο Γιώργος Βαρελάς. Σωστόν. Όλα τα έχει το ελληνικό σινεμά (άδειο και έρμο το περίπτερο του ΕλληνικούΚέντρου Κινηματογράφου λίγο παραπέρα) το μόνο που του έλειπε είναι να δίνεται το 1,5% με τηλεοπτικά κριτήρια.

Η Ελίνα Ψύκου, πρόεδρος της Ένωσης Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου, αναγκάστηκε να συγκρουστεί  δημόσια με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΤ και τα άλλα στελέχη της. Το ίδιο και η γνωστή παραγωγός Φένια Κοσοβίτσα. Ενω ο διανομέας Τάκης Βερέμης υπενθύμισε πως καμιά επιτροπή, που μοιράζει σε ταινίες έσοδα τηλεόρασης (από τη RAI μέχρι το BBC και το CANAL+) δεν αποτελείται από υπαλλήλους των καναλιών. 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ