Διακριτική ελληνική παρουσία και κοκτέιλ γνωριμίας με... τσίπουρο

cannes.jpg

Ο ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτης Ετιέν Καλός, ανάμεσα στους πρωταγωνιστές του στο photo call της ταινίας «Θεριστές» Ο ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτης Ετιέν Καλός, ανάμεσα στους πρωταγωνιστές του στο photo call της ταινίας «Θεριστές» | Photo by Arthur Mola/Invision/AP

Στο φετινό Φεστιβάλ Κανών, το ελληνικό σινεμά δεν έχει μια τρανταχτή παρουσία, από εκείνες που συζητά όλος ο κόσμος, για παράδειγμα μια ελληνική ταινία στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα. Εχει μια παρουσία, ωστόσο, «σφαιρική», αν και χαμηλότερων τόνων. 

Πριν απ’ όλα, δύο νέοι Ελληνες δημιουργοί, έχοντας ήδη αφήσει ο καθένας τη σφραγίδα του και στο ελληνικό και στο διεθνές σινεμά κι έχοντας συνεισφέρει στην ορμή της ελληνικής παραγωγής, επιλέχθηκαν με τις μικρού μήκους ταινίες τους στο τμήμα Εβδομάδα Κριτικής.

«Εκτορας Μαλό: Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς» της Ζακλίν Λέντζου «Εκτορας Μαλό: Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς» της Ζακλίν Λέντζου |

◼ Η Ζακλίν Λέντζου, δύο χρόνια μετά την πολυβραβευμένη «Αλεπού» της κι ενώ ήδη ετοιμάζεται για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, επιβεβαιώνει την ευαισθησία και το ταλέντο της με το «Εκτορας Μαλό: Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς».

Σαν βγαλμένη από μια μελαγχολία που θέλει να εκτεθεί με την αίσθηση του κατεπείγοντος, η ταινία παρακολουθεί τη Σοφία (ερμηνεύει η Σοφία Κόκκαλη που, όπως πάντα, διευρύνει τις ηρωίδες της με το βλέμμα και τη φιγούρα της), λίγο πριν αλλάξει ο χρόνος.

Αμηχανίες και θλίψη, σαχλαμάρα και κενός τόπος, η νέα ταινία της Λέντζου, πολύ πιο αφηρημένα κι ελλειπτικά από τις ώς τώρα δουλειές της, μιλά ξεκάθαρα για τη μοναξιά, το βάρος και την ελαφρότητά της. 

«The Third Kind», του Γιώργου Ζώη «The Third Kind», του Γιώργου Ζώη |

◼ Ο Γιώργος Ζώης, έχοντας ήδη συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Βενετίας με το μεγάλου μήκους «Interruption» του, έχει κάτι ακόμα να πει στη μικρή φόρμα

. Στο φουτουριστικό «The Third Kind», σε μια εποχή όπου η Γη έχει από χρόνια εγκαταλειφθεί ως μη βιώσιμη, τρεις αρχαιολόγοι του μέλλοντος επιστρέφουν, ανταποκρινόμενοι σ’ ένα σήμα που λαμβάνουν από τον πλανήτη. Γυρισμένο στο επίσης εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο του Ελληνικού, το «The Third Kind» είναι μια ταινία επιστημονικής φαντασίας που, όμως, κοιτάζει κριτικά όχι το μέλλον, αλλά την ιστορία και το παρόν του ανθρώπινου πολιτισμού.

Μια ταινία είδους, αλλά με τη χαρακτηριστική, πια, υπογραφή του Ζώη στην αισθητική, το πολιτικό σχόλιο και το φιλόδοξο κλείσιμο ματιού. 

◼ Στο Επίσημο Πρόγραμμα του Φεστιβάλ Κανών, στο τμήμα Ενα Κάποιο Βλέμμα, διαγωνίζονται οι «Θεριστές» του Ετιέν Καλός κι η πρώτη προβολή τους έφερε ένα ζεστό χειροκρότημα στην αίθουσα.

Η ταινία του Νοτιοαφρικανού, ελληνικής καταγωγής, σκηνοθέτη είναι μια συμπαραγωγή Νότιας Αφρικής, Ελλάδας (με τη Heretic των Κωνσταντίνου Κοντοβράκη και Γιώργου Καρναβά σε ρόλο παραγωγού και την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου) και Πολωνίας, με συγχρηματοδότηση από το ελληνογαλλικό ταμείο συμπαραγωγών του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του CNC.

Το ενδιαφέρον της ταινίας από την παραγωγική πλευρά είναι ότι αποτελεί ένα σημαντικό και πετυχημένο δείγμα ελληνικής συμπαραγωγής, που δεν εξαρτάται από γυρίσματα στην Ελλάδα, αρχαιολογικούς χώρους ή εθνική ταυτότητα, παρά από μια έξυπνη επιχειρηματική συνεργασία που έφερε όλους τους εμπλεκομένους στο προσκήνιο του μεγαλύτερου φεστιβάλ του κόσμου.

Οσο για την ίδια την ταινία, παρακολουθεί την παραδοσιακή, αυστηρά θρησκευτική κοινότητα του Free State, της τελευταίας κοινότητας των Αφρικάνερς, που ζουν δουλεύοντας τις φάρμες τους, μέσα σ’ ένα απίθανο τοπίο που ο Καλός αξιοποιεί ιδανικά με τη σινεμασκόπ φωτογραφία του. Εκεί δύο αγόρια, δύο άλλοι Κάιν και Αβελ, ανταγωνίζονται για να «κερδίσουν» τη θέση του γιου στην οικογένεια που διεκδικούν.

Μια ατμοσφαιρική, γεμάτη μυστικά, πρώτη δήλωση ταυτότητας από τον νέο σκηνοθέτη. 

◼ Για δεύτερη χρονιά, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, συνέχισε τη χρήσιμη πρωτοβουλία του, το πρόγραμμα «Thessaloniki Goes to Cannes», που επιτυγχάνει ένα από τα βασικά ζητούμενα: διεθνείς επαγγελματίες του σινεμά, φεστιβάλ, εταιρείες και φορείς να δουν δείγματα από τις ελληνικές ταινίες του κοντινού μέλλοντος.

Σε μια γεμάτη, φέτος, αίθουσα, παρουσιάστηκαν πέντε works in progress, τα «Σ' Αυτή τη Χώρα Κανείς δεν Ηξερε να Κλαίει» του Γιώργου Πανουσόπουλου, «Open Door» του Φλόρενς Πάπας, «Seeds of Columbus» της Μαριάννας Οικονόμου, «The Waiter» του Στηβ Κρικρή και «Where Art Thou?» του Δημήτρη Αθυρίδη. 

◼ Τέλος, το περίπτερο στην Αγορά του Φεστιβάλ Κανών που διατηρεί το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, διοργάνωσε και πάλι το ετήσιο «κοκτέιλ γνωριμίας και συναντήσεων», συνδυάζοντας τσίπουρο, τσάι Anassa, κύμα που σκάει στα πόδια και… εργασία.

Αυτή τη φορά, στη συγκέντρωση του ελληνικού περιπτέρου, συνευρέθηκαν τόσο οι Ελληνες σκηνοθέτες που συμμετέχουν φέτος στο φεστιβάλ όσο και συντελεστές του ελληνικού σινεμά, όπως η ηθοποιός Δάφνη Πατακιά, διανομείς, παραγωγοί, αλλά και ο Κώστας Γαβράς με τη σύζυγό του, παραγωγό Μισέλ Ρέι Γαβρά, και ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Λευτέρης Κρέτσος, για να προωθήσει, σε συνεργασία με το Film Commission του ΕΚΚ, το πρόγραμμα κινήτρων «Filming in Greece».

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας