Δεν φέρνει ο καιρός... «γυρίσματα»

mama_mia.jpg

Μέριλ Στριπ, «Mama mia!» της Φιλίντα Λόιντ, 2008 Μέριλ Στριπ, «Mama mia!» της Φιλίντα Λόιντ, 2008


Ναι, έχουμε το αγιόκλημα και τα γιασεμιά. Επίσης θεαματικές παραλίες, εξοχές που ταιριάζουν σε ντεκόρ από το «Game of Thrones» μέχρι βουκολικά δράματα και νεανικά ρομάντσα, αρχαιολογικούς χώρους μοναδικής ιστορικής σημασίας, απέραντη γαλάζια θάλασσα και εξίσου λαμπερό ουρανό. 

Οχι, αυτά τα μεγάλα γεωγραφικά κι αισθητικά πλεονεκτήματα δεν είναι ικανά να πείσουν μεγάλες ξένες παραγωγές, που τυχαίνει συνήθως να είναι αμερικανικές και, δευτερευόντως, αγγλικές και γαλλικές, να προτιμήσουν την Ελλάδα για να κάνουν γυρίσματα.

Τα βασικά προβλήματα είναι δύο και, εντελώς θεωρητικά, εύκολα επιλύσιμα. 

Το κυριότερο είναι η έλλειψη φορολογικών απαλλαγών και κινήτρων για τον ξένο παραγωγό.

Σε όλες τις χώρες, όχι μόνο τις δυτικοευρωπαϊκές, αλλά και τις γειτονικές των Βαλκανίων, ήδη εδώ και χρόνια, έχει προβλεφθεί απαλλαγή έως και 100% στους φόρους που αναλογούν στο ποσό που η παραγωγή επενδύει στη χώρα.

Και καλώς κάνουν, γιατί τα χρήματα που θα επενδύονταν στην Ελλάδα με άλλους τρόπους –από ενοικίαση χώρων, καταλύματα, έξοδα διαβίωσης, μέχρι αμοιβές στους πολλούς, εξαιρετικούς κατά γενική ομολογία και ως επί το πολύ άνεργους εκπροσώπους των ελληνικών κινηματογραφικών συνεργείων– θα έφταναν, για κάθε μεγάλη παραγωγή, ν’ αριθμούν εκατομμύρια ευρώ και αμοιβές σε μπόλικες εκατοντάδες επαγγελματίες ανά ταινία. 

Από την άλλη πλευρά, το ελληνικό κράτος μοιάζει απρόθυμο, ή η γραφειοκρατία του αργή και καφκική, για να διευκολύνει τις ξένες παραγωγές να οργανωθούν στην Ελλάδα.

Είτε ενδιαφέρονται για την τουριστική εικόνα της είτε, απλώς, για τις συνθήκες, την αύρα της και τους επαγγελματίες που εργάζονται εδώ.

Αυτό συνέβη όταν ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ ζήτησε να κινηματογραφήσει το λιμάνι του Πειραιά από τη θάλασσα για το «Αντίο στη γλώσσα», αυτό κι όταν τα «Δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου» τού Χοσεΐν Αμινί, με τους Βίγκο Μόρτενσεν, Κίρστεν Ντανστ και Οσκαρ Αϊζακ δεν μπόρεσαν να γυρίσουν στην Κνωσό το μέρος της ιστορίας που εκτυλίσσεται εκεί, βάσει του μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ. 

Αλλωστε, το τμήμα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου που θα ήταν κατ’ εξοχήν υπεύθυνο για να εξυπηρετήσει τέτοιου είδους αιτήματα, το Hellenic Film Commission, στελεχώθηκε μόλις τον Φεβρουάριο.

Με τέσσερις μήνες λειτουργίας, μέσα στους οποίους, μάλιστα, το Κέντρο διαλύθηκε και ξανασυστάθηκε (το διοικητικό του συμβούλιο, τουλάχιστον) κι εξακολουθεί να υποφέρει από εσωτερικές συγκρούσεις που το μόνο που δεν ευνοούν είναι η καθεαυτό δουλειά του. 

Το Hellenic Film Commission ήδη ξεκίνησε την πρώτη του δράση, το «Locate Your Photo», που προσκαλεί όλους να συμβάλουν στη δημιουργία μιας online photo gallery της Ελλάδας, με σκοπό την αποτύπωση και προβολή των ποικίλων τοποθεσιών της χώρας, ως έμπνευση και βοήθημα των παραγωγών.

Ιδέα δημιουργική και θετική, η οποία, ωστόσο, πώς θα οδηγήσει στην πράξη, εάν δεν υπάρχουν, για να κάνουμε τον πλήρη κύκλο, τα φορολογικά και οικονομικά κίνητρα. 

Διότι οι ξένες παραγωγές δεν θα έρθουν στην Ελλάδα για τουρισμό. Θα εξετάσουν τι συμφέρει τις μεγάλου προϋπολογισμού παραγωγές τους κι αυτό θα κάνουν.

Θα βρουν παραλίες στην Κροατία, φιλόξενες συνθήκες στη Σερβία, στη Ρουμανία, εξαιρετικά συνεργεία και στούντιο στη Βουλγαρία, κίνητρα παντού.

Τα οποία θα αξιοποιήσουν για να κάνουν τις ταινίες τους αποδοτικά, μέσα στον προϋπολογισμό και στο χρονικό τους πλαίσιο. Και μετά, μπορεί και να έρθουν στην Ελλάδα για τις διακοπές τους. 

Γι’ αυτό η πρώτη «Mamma Mia» γυρίστηκε εδώ, αλλά η δεύτερη, το sequel «Mamma Mia: Here We Go Again!», που προετοιμάζεται για το 2018, προτίμησε λιγότερο εξαντλητικές διαδικαστικά λύσεις.

Γι’ αυτό το «Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» γυρίστηκε στην Κεφαλονιά, αυξάνοντας μάλιστα τα επίπεδα τουρισμού κατά 14% ακριβώς την επόμενη χρονιά, αλλά το «Jason Bourne» με τον Ματ Ντέιμον, με πλοκή που εκτυλισσόταν στην Ελλάδα, ανέπλασε την Αθήνα των Αγανακτισμένων, το Κοινοβούλιο, το μετρό της πόλης, με εξαιρετική ακρίβεια, στην Τενερίφη. 

Ματ Ντέιμον, «Jason Bourne» του Πολ Γκρίνγκρας, 2016 Ματ Ντέιμον, «Jason Bourne» του Πολ Γκρίνγκρας, 2016 |

Κι εάν το θαυμάσιο «Before Midnight» γυρίστηκε όντως στη Μεσσηνία κι άφησε τον Ιθαν Χοκ και τη Ζιλί Ντελπί να περιπλανηθούν στα μαγικά τοπία της, αυτό οφείλεται αποκλειστικά στις ενέργειες του Χρήστου Β. Κωνσταντακόπουλου της Faliro House, ο οποίος ήταν και βασικός παραγωγός στην ταινία. 

Ολοι οι ιθύνοντες του υπουργείου Πολιτισμού, τουλάχιστον από τον ΝεοΔημοκράτη Υφυπουργό Πέτρο Τατούλη της μετα-ολυμπιακής Ελλάδας του 2004, μέχρι και τους τρεις της κυβέρνησης Σύριζα, Νίκο Ξυδάκη, Αριστείδη Μπαλτά και, τώρα, Λυδία Κονιόρδου, έχουν απολαύσει να διατυπώνουν ως κεντρικό τους άξονα στο πλάνο για τον κινηματογράφο την «προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα», σαν το μικρό σκονάκι που δίνεται κρυφά από τον ένα στον άλλο, με τη βεβαιότητα της επιτυχίας στις εξετάσεις.

Η προσέλκυση αυτή εξαρτάται αποκλειστικά από την εκάστοτε κυβέρνηση κι από την εύρυθμη λειτουργία του Κέντρου Κινηματογράφου ως μεσάζοντά της προς την παραγωγή. Ισως είναι καλή ιδέα, να σταματήσουν, τουλάχιστον, να το εξαγγέλλουν, ώσπου να εφαρμοστούν τα φορολογικά κίνητρα.

Αλλιώς, όχι, δεν θα γίνονται μεγάλες ξένες παραγωγές στην Ελλάδα, όποιος νυν και επόμενος υπουργός Πολιτισμού κι αν το επαναλάβει, ελαφρά τη καρδία, στις δηλώσεις του.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας