Δέκα λεπτά παραπάνω...

tv.jpg

Δέκα λεπτά παραπάνω... Σχεδόν ένα πεντάωρο καθημερινά περνάμε καθηλωμένοι στις μικρές μας οθόνες, καθώς αυτήν την τηλεοπτική σεζόν εμφανίζεται σημαντική αύξηση στη μέση ημερήσια τηλεθέαση

Τα πρώτα χρόνια της κρίσης οι περισσότεροι ανέμεναν μια διαρκή αύξηση στις ώρες που θα αφιέρωναν πλέον οι πολίτες καθηλωμένοι μπροστά στις μικρές τους οθόνες. Κι αυτό διότι το χαζοκούτι είναι ουσιαστικά η πιο... φτηνή (με όποιο τρόπο κι αν το δεις) ψυχαγωγία. Η πιο εύκολη και η πιο... εύπεπτη, ειδικά σε δύσκολες και ψυχικά φορτισμένες περιόδους...

Και όμως, τα πρώτα χρόνια της κρίσης εμφανίστηκε πτώση στον χρόνο που αφιέρωναν οι πολίτες μπροστά στις τηλεοράσεις τους. Πολλοί επισήμαιναν ότι αυτό οφειλόταν και στο ότι τα κανάλια είχαν ήδη χαμηλώσει πολύ τον πήχη. Αλλά και στο ότι λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζαν και της κάθετης (και διαρκούς) μείωσης των διαφημιστικών τους εσόδων (που έφτασε κάποια στιγμή να ξεπεράσει ακόμα και το 60%!) έκοψαν πολλές από τις νέες τους παραγωγές, μείωσαν στο ελάχιστο τα ελληνικά σίριαλ, παραγέμισαν με φτηνές -τουρκικές κυρίως- σαπουνόπερες το πρόγραμμά τους, ενώ περιέκοψαν σημαντικά και τις αμοιβές και προχώρησαν σε σειρά απολύσεων στελεχών τους σε όλους τους τομείς, με τα ανάλογα αποτελέσματα. Ολα αυτά, όπως φαίνεται, οδήγησαν πολλούς να περιορίσουν τον χρόνο που διέθεταν για να παρακολουθούν τηλεοπτικά προγράμματα. Μόλις τις δύο τελευταίες χρονιές άρχισε να φαίνεται κάποια... ισορροπία, ενώ από πέρσι εμφανιζόταν κατά περιόδους κάποια αύξηση της μέσης τηλεθέασης.

Αυτήν την τηλεοπτική σεζόν όμως ο μέσος ημερήσιος χρόνος που διαθέτουν οι πολίτες για να παρακολουθούν τηλεόραση αυξάνεται κατακόρυφα. Κι αυτό δεν οφείλεται μόνο σε ορισμένα καλά προγράμματα, όπως κάποια κωμικά σίριαλ που έχουν εμφανιστεί από πέρσι και συνεχίζονται και φέτος. Κυρίως οφείλεται -όπως όλα δείχνουν- στο ενδιαφέρον που δείχνουν ολοένα και περισσότερο οι πολίτες για τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ουσιαστικά το πρώτο εξάμηνο αυτής της τηλεοπτικής περιόδου, δηλαδή το χρονικό διάστημα από 15/10/2014 έως και 15/4/2015, κατά μέσο όρο οι πολίτες φαίνεται να καθηλώνονται μπροστά από τις μικρές τους οθόνες 10 λεπτά παραπάνω σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό διάστημα την τηλεοπτική περίοδο 2013-2014. Συνολικά φαίνεται να καθηλωνόμαστε μπροστά στους τηλεοπτικούς μας δέκτες καθημερινά σχεδόν πέντε ώρες (τέσσερις ώρες και 57 λεπτά), όταν πέρσι φτάναμε τις τέσσερις ώρες και 47 λεπτά.

Οι μόνοι που εμφανίζονται το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να έχουν μειώσει τον χρόνο που περνούν παρέα με την τηλεόραση είναι οι άνδρες ηλικίας 25-44 χρόνων, οι οποίοι ελάττωσαν κατά τρία λεπτά τον χρόνο που αφιερώνουν ημερησίως στο χαζοκούτι. Πέρσι δηλαδή κάθονταν μπροστά στις μικρές τους οθόνες τρεις ώρες και 34 λεπτά καθημερινά, ενώ φέτος τρεις ώρες και 31 λεπτά.

Τη μεγαλύτερη αύξηση στον χρόνο που αφιερώνουν στο... αγαπημένο τους χαζοκούτι εμφανίζουν οι γυναίκες άνω των 65 ετών και οι άνδρες ίδιας ηλικίας, που είναι και οι πιο φανατικοί τηλεθεατές, καθώς αφιερώνουν έτσι κι αλλιώς τις περισσότερες ώρες απ’ όλους στην τηλεόραση. Οι γυναίκες άνω των 65 ετών αφιερώνουν αυτήν την τηλεοπτική σεζόν 32 λεπτά περισσότερα σε σύγκριση με την περσινή και πλέον κοντεύουν να χτυπούν κανονικό οκτάωρο μπροστά από το χαζοκούτι, φτάνοντας καθημερινά τις επτά ώρες και 54 λεπτά (μόλις έξι λεπτά λείπουν για να συμπληρώσουν πλήρες οκτάωρο).

Οι άνδρες της ίδιας ηλικίας ακολουθούν από κοντά, όπως είναι αναμενόμενο, παρακολουθώντας φέτος 31 λεπτά περισσότερα σε σχέση με πέρσι, φτάνοντας κι αυτοί τις επτά ώρες και 32 λεπτά καθημερινά μπροστά στο χαζοκούτι. Τη μικρότερη αύξηση, μόλις ένα λεπτό ημερησίως παραπάνω από πέρσι, εμφανίζουν οι άνδρες ηλικίας 15 έως 24 ετών κι ακολουθούν με μόλις ένα τρίλεπτο παραπάνω οι άνδρες 45-64 ετών και τα παιδιά 4-14 χρόνων.

 

Επείγουσα μεταρρύθμιση του νόμου περί δυσφήμησης

Την ανάγκη να αλλάξει και μάλιστα άμεσα ο νόμος περί δυσφήμισης στην Ελλάδα τονίζουν τόσο η Διεθνής όσο και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Δημοσιογράφων (ΔΟΔ-ΕΟΔ) σε ανακοίνωσή τους. Με αφορμή την πρόσφατη καταδίκη του Κώστα Βαξεβάνη για συκοφαντική δυσφήμηση (26 μήνες φυλάκιση με τριετή αναστολή, ο δημοσιογράφος άσκησε έφεση), έπειτα από μήνυση που κατέθεσε εναντίον του ο επιχειρηματίας Α. Βγενόπουλος, ΔΟΔ και ΕΟΔ προειδοποιούν ότι ο νόμος περί δυσφήμησης χρησιμοποιείται από τους ισχυρούς για να φιμώσουν τις φωνές που τους ασκούν κριτική.

«Πρόκειται για μια δυσανάλογα αυστηρή καταδίκη του δημοσιογράφου» δήλωσε η Μπεθ Κόστα, γενική γραμματέας της ΔΟΔ «και είναι δυνατόν να έχει επιπτώσεις, που θα "παγώσουν" την ανεξάρτητη ερευνητική δημοσιογραφία στην Ελλάδα. Η ανάγκη να αλλάξει ο νόμος στην Ελλάδα είναι άμεση και επιτακτική για να σταθμιστούν πιο δίκαια τα δικαιώματα των δημοσιογράφων και η υπόληψη των πολιτών». Η υπόθεση αφορά τη δημοσίευση άρθρου του Κώστα Βαξεβάνη το 2013 στο περιοδικό «HotDoc», σχετικά με την κατάρρευση των τραπεζών στην Κύπρο. Ο δημοσιογράφος, το 2012, κατηγορήθηκε ότι παραβίασε τον νόμο επειδή δημοσίευσε την επονομαζόμενη λίστα Λαγκάρντ, κατηγορία για την οποία αθωώθηκε αργότερα.

«Αυτή η ποινή ισοδυναμεί με εκφοβισμό του δημοσιογράφου» επισήμανε ο Μόγκενς Μπλίχερ Μπζέρεγκαρντ, πρόεδρος της ΕΟΔ, «που προσπαθεί να δημοσιοποιήσει χωρίς φόβο και συμπάθειες τη δράση των ισχυρών, οι οποίοι επηρεάζουν την κοινωνία μας. Ελπίζουμε ότι τον Εφετείο θα αναγνωρίσει αυτό το σημαίνοντα ρόλο και θα ανακαλέσει την απόφαση του δικαστηρίου».

ΔΟΔ και ΕΟΔ μάλιστα κάνουν αναφορά και στην αγωγή που άσκησε πρόσφατα ο υπουργός Αμυνας Πάνος Καμμένος εναντίον του γνωστού γελοιογράφου Ανδρέα Πετρουλάκη. Ο αρχηγός των ΑΝ.ΕΛΛ. και εταίρος του κυβερνητικού συνασπισμού θίχτηκε από το σχόλιο του Ανδρέα Πετρουλάκη που ανέφερε: «Πάνος Καμμένος. Εχουν αρχίσει και του μοιάζουν», το οποίο αναρτήθηκε στο protagon.gr και περιελάμβανε ανάλυση και σχόλια. Ο Π. Καμμένος μάλιστα, όπως σημειώνουν, απαιτεί αποζημίωση ενός εκατομμυρίου ευρώ για δυσφήμησή του.