«Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17»

mavromati.jpg

Ηλιάνα Μαυρομάτη Ηλιάνα Μαυρομάτη

Παιδί προσφύγων από την Ιωνία, η Αθηνά Χατζηεσμέρ γεννήθηκε το 1927 και μεγάλωσε στον Ταύρο.

Στα 13 της χρόνια ξεκινά η Κατοχή. Η μάνα της, προκομμένη Μικρασιάτισσα, ράβει και ζει την οικογένεια.

Η μικρή Αθηνά, έφηβη ακόμα, οργανώνεται στην ΕΠΟΝ. Αγωνίστηκε μαζί με χιλιάδες άλλους νέους για μια ελεύθερη από τους φασίστες κατακτητές Ελλάδα και μια πιο δίκαιη κοινωνία.

Γύρω της μαυραγορίτες, ταγματασφαλίτες, συνεργάτες των Γερμανών, Γερμανοί κατακτητές.

Μια φίλη, ΕΠΟΝίτισσα και αυτή, την προδίδει και στις 2 Οκτωβρίου 1944, στα 17 της χρόνια, αφού βασανίστηκε αρνούμενη να καταδώσει τους συναγωνιστές της, εκτελέστηκε από τους Γερμανούς στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής.

Δέκα μόλις μέρες πριν από την αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων από την Αθήνα.

Η γκαρδιακή φίλη της Αθηνάς, επίσης οργανωμένη στην ΕΠΟΝ, Μάρω Λουλούδη ήταν απούσα τη μέρα της προδοσίας της.

Εζησε, όμως, με την αγάπη για τη φίλη της, χωρίς να ξεχάσει.

Η Μάρω μεγάλωσε, παντρεύτηκε με τον καπετάνιο του ΕΛΑΣ Ηλία Καφαντάρη (Καπετάν Αδαμάντιος) και μετέφερε στην εγγονή της όλες τις θύμησες και τις μνήμες (όσες πρόλαβαν να ζήσουν οι δύο έφηβες).

Η εγγονή της είναι η γνωστή και εξαιρετικά ταλαντούχα ηθοποιός Ηλιάνα Μαυρομάτη (φωτ.).

Την Ηλιάνα την ξεχωρίσαμε πριν από λίγα χρόνια, στην ομολογουμένως πολύ ξεχωριστή ταινία του πρόωρα χαμένου σκηνοθέτη Νίκου Τριανταφυλλίδη, «Οι αισθηματίες». Τώρα, στο θέατρο πλέον, ενσαρκώνει την αληθινή ιστορία της Αθηνάς Χατζηεσμέρ, επαναφέροντας μνήμες και συναισθήματα από την οικογένειά της... και ποιος ξέρει από πόσες ακόμη παρόμοιες ανά την Ελλάδα.

Η ίδια βρίσκεται στο κέντρο της σκηνής και το μόνο που ακούγεται είναι η ανάσα της.

Μόνο που δεν πρόκειται για ανάσα... κάποιος περίεργος, μυστικιστικός, υποδόριος ήχος βγαίνει από το στομάχι και το λαρύγγι της που συνεπαίρνει τον θεατή και τον υποβάλλει σε μια πραγματικότητα, 70 σχεδόν χρόνια πριν.

Η ερμηνεία της είναι πραγματικά σπουδαία (με εξαίρεση ίσως μια κάποια έντονη δραματικότητα.

Ωστόσο ο τελευταίος ήχος που ακούγεται να βγαίνει από μέσα της δείχνει και τη δουλειά που έκανε και το εύρος του ταλέντου της), το κείμενο της Θαλασσιάς Αντωνοπούλου σταθερό και ακέραιο, η κινησιολογία της Φαίδρας Σούτου πραγματικά προσεγμένη (πρωτότυπη, σύγχρονη μα σε άμεση συνοχή με το πνεύμα του κειμένου, με την εποχή εκείνη) και η σκηνοθετική επιμέλεια του Σάββα Στρούμπου ενδιαφέρουσα, ιδίως με το εύρημα της «συνομιλίας» της πρωταγωνίστριας με έναν -υποθετικό ή πραγματικό άραγε;- φίλο.

Στη σκηνή, αυτόν τον ρόλο παίρνει ο Ισίδωρος Πάτερος, που συνοδεύει μουσικά την πλοκή.

 Τελευταίες παραστάσεις στο «Επί Κολωνώ» (Ναυπλίου 12 & Λένορμαν, Κολωνός, τηλ. 210 5138067):

Σήμερα Σάββατο στις 19.00 και αύριο, Κυριακή, στις 21.30. Καθώς ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος, παρακαλώ σπεύσατε για την κράτησή σας (τιμές εισιτηρίων: 8, 12 ευρώ).

Την Πέμπτη 25/5, θα παιχτεί μία ακόμη παράσταση στο πολιτιστικό κέντρο Ανω Αμπελοκήπων (Λάκωνος 9, Αθήνα, τηλ. 210 6923591), στις 21.00.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας