Άρωμα γυναίκας και στη μέση ο Αλεξάντερ Πέιν

thess-alexander-pein.jpg

Αλεξάντερ Πέιν Ο Αλεξάντερ Πέιν στο 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης | MOTION TEAM/ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ

ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ, Θεσσαλονίκη

Ταινίες με την κινηματογραφική ματιά Ελληνίδων και ξένων δημιουργών έφεραν αέρα ανανέωσης στο 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και έγιναν αφορμή για μερικές από τις ωραιότερες στιγμές της. Το «παρών» έδωσε όμως και ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης που δεν παρέλειψε να «καρφώσει» τον Τραμπ...

 Ο Αλεξάντερ Πέιν / Τακτικός επισκέπτης του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ο Αλεξάντερ Πέιν ήρθε στην πόλη για να παρουσιάσει στο κοινό τη νέα του ταινία «Downsizing», που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους ο Πέιν εξήγησε: «Η ταινία μου αυτή ήταν παραγωγή του στούντιο της Paramount, αλλά, έτσι κι αλλιώς, δεν θα χαρακτήριζα ποτέ τις ταινίες μου “ανεξάρτητες”. Με την έννοια ότι, όταν κάνεις σινεμά, σημασία δεν έχει από πού προέρχονται τα χρήματα, αλλά εάν κάνεις τις ταινίες που θέλεις εσύ να κάνεις».

Οταν, λίγο αργότερα, ρωτήθηκε γιατί το Χόλιγουντ είναι τόσο ηχηρό στην αντιπάθειά του για τον Ντόναλντ Τραμπ, ο Αλεξάντερ Πέιν απάντησε: «Μα ποιος συμπαθεί αυτόν τον τύπο;»

Το τέλος του καλοκαιριού / Η ταινία «Εξοχικές κατοικίες» («The Garden») της Γερμανίδας Σόνια Μαρία Κρούνερ, στο Διαγωνιστικό Τμήμα, γέμισε το πρόγραμμα καλοκαίρι, οικογενειακή ανισορροπία κι αυτή την αίσθηση κινδύνου που ενστικτωδώς συνδέουμε με τις περιόδους που όλα μοιάζουν να κυλούν θαυμάσια.

«Το τέλος του καλοκαιριού»

Η ταινία παρακολουθεί το καλοκαίρι μιας εκτεταμένης οικογένειας που ζει σε διαφορετικά σπίτια με κοινό, μεγάλο, γεμάτο εκπλήξεις, κήπο τη δεκαετία του ’70. Οσο οι εφημερίδες ενημερώνουν για μια μυστηριώδη και φρικτή δολοφονία ενός κοριτσιού, οι μεγάλοι κι οι μικροί της οικογένειας ανανεώνουν στον κήπο τους σχέσεις αγάπης, ανταγωνισμού, απέχθειας, τρυφερότητας, ζωής και θανάτου.

Ο Ρούμπεν Εστλουντ / Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Το τετράγωνο», που τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στο φετινό Φεστιβάλ Κανών, ήρθε στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει αυτήν αλλά και παλιότερες ταινίες του στο ενθουσιώδες κοινό. «Ο λόγος που κάνεις μια ταινία, για μένα τουλάχιστον, είναι πως θέλεις να επικοινωνήσεις κάτι», μας είπε ο Εστλουντ.

Ρούμπεν Έστλγουντ MOTION TEAM/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

«Συχνά, ξεκινάς να δουλεύεις ή να γράφεις μια ταινία, ορμώμενος από ένα ένστικτο επιθετικότητας. Για παράδειγμα, ξεκινώντας το “Τετράγωνο”, ήθελα να εκτονώσω την επιθετικότητα που ένιωθα προς τα media. Μου φαίνεται τελείως παράλογος ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζουν τα media την επικαιρότητα: προωθούν τρομοκρατικές οργανώσεις, μεταμορφώνουν την τραγωδία σε υλικό ψυχαγωγίας. Εγώ θεωρώ ότι κάνω σάτιρα. Στη σάτιρα παίρνεις ένα κομμάτι της πραγματικότητας και το διαστρεβλώνεις. Μου αρέσει η πρόκληση. Αλλά, για να καταλάβεις τη διαφορά, στην Αμερική θεώρησαν το “Τετράγωνο” ξεκάθαρη κωμωδία, γελούσαν με την καρδιά τους. Αυτό, τώρα, πώς να το αντιμετωπίσω;»

Οι πρωταγωνίστριες της Νάνσυς Μπινιαδάκη / Η «Επιφάνεια των πραγμάτων», η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Νάνσυς Μπινιαδάκη, που συμμετέχει στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα, υπήρξε η αφορμή για μία από τις πιο ωραίες στιγμές του Φεστιβάλ.

Η ταινία διασκευάζει τη νουβέλα της Αντζελας Δημητρακάκη «Τέσσερις μαρτυρίες για την εκταφή του ποταμού Ερρινυού» και παρακολουθεί, σε ισάριθμα μέρη, τέσσερις γυναίκες που προσπαθούν να διαχειριστούν ένα συμβάν που τις σημάδεψε όταν ήταν κορίτσια, στην Αθήνα του ’80.

Οι πρωταγωνίστριες της Νάνσυς Μπινιαδάκη MOTION TEAM/ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ

Τις ηρωίδες ενσαρκώνουν τέσσερις από τις καλύτερες Ελληνίδες ηθοποιούς, η Θέμις Μπαζάκα, η Μαρία Καλλιμάνη, η Μαρία Σκουλά και η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, οι οποίες, παρότι δεν συναντήθηκαν ποτέ στα γυρίσματα της ταινίας, στάθηκαν μαζί στην επίσημη πρεμιέρα της στο «Ολύμπιον», σ’ ένα συναρπαστικό ενσταντανέ γυναικείου ταλέντου.

«Ο γιος της Σοφίας» της Ελίνας Ψύκου / Λίγα χρόνια μετά την «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά», η Ψύκου «μεγάλωσε» κι έφτιαξε μια ταινία πιο σύνθετη, πιο δυνατή, πιο συμπαγή, για την οποία, άλλωστε, βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα.

Ελίνα Ψύκου MOTION TEAM/ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ

Ο γιος της Ρωσίδας Σοφίας είναι ο Μίσα, που πιστεύει ότι πήρε το όνομά του από τη μασκότ των Ολυμπιακών της Μόσχας. Ο Μίσα φτάνει στην Αθήνα στη διάρκεια ενός άλλου μεγάλου εθνικού παραμυθιού, των εδώ Ολυμπιακών Αγώνων, για να σμίξει με τη μητέρα του, η οποία έχει παντρευτεί έναν ηλικιωμένο άνδρα, στην προσπάθεια να φτιάξει ένα σπιτικό για τον γιο της στην Ελλάδα.

Τα παραμύθια, των παιδιών, των ενηλίκων, των χωρών, των θρησκειών, της παράδοσης, της ελληνικής φιλοξενίας, του τρόμου, στήνουν το σκηνικό για ένα δράμα πανέμορφο αισθητικά και σκληρό, με μια ενδιαφέρουσα απαλότητα.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ