Αρχιτεκτονική μακριά από το life style

arxitektoniki.jpg

Εύα Σοπέογλου, Θερινή κατοικία στη Σιθωνία Εύα Σοπέογλου, Θερινή κατοικία στη Σιθωνία

Η Arte Povera κυριαρχεί στην αρχιτεκτονική δημιουργία των τελευταίων χρόνων, που σφραγίζονται από τη λιτότητα. Το πνεύμα όμως του «ελάχιστου» αφορά το κόστος και δεν αντικατοπτρίζει την έλλειψη ευρηματικότητας, αφήνοντας πίσω τα θηριώδη κτίρια της εποχής του life style.

Αυτή είναι η ιδέα που διαπερνά τα φετινά βραβεία αρχιτεκτονικής τα οποία δόθηκαν από τρεις διεθνούς φήμης κριτές στο πλαίσιο του διαγωνισμού που έχει καθιερώσει το περιοδικό «Δομές».

Χαρακτηριστική είναι η εξοχική κατοικία στη Σιθωνία Χαλκίδας, που πρώτευσε στην κατηγορία του πρωτοεμφανιζόμενου αρχιτέκτονα. Η Εύα Σοπέογλου σχεδίασε μια πραγματική «κιβωτό» στην καρδιά ενός ελαιώνα με θέα τη θάλασσα και το Αγιο Ορος.

Το εξωτερικό περίβλημα αποτελείται από ελαφρά μεταλλική επιφάνεια που είναι κινητή, ενώ εμπνέεται από τη φυλλωσιά και τη σκιά των ελαιόδεντρων.

Θυμίζει όμως και ύφασμα που μεταπλάθεται με την κίνηση του ήλιου και κατά τη διάρκεια της ημέρας οι εσωτερικοί χώροι γεμίζουν με εναλλασσόμενες σκιάσεις.

Στην ίδια λογική κινείται και η βραβευμένη μελέτη που ετοίμασε ο Ανδρέας Νικολοβγένης για μια μικρή παραθεριστική γωνιά στη Λευκάδα.

Οι βοηθητικοί χώροι διατηρούν τα γνωστά στοιχεία τους, αλλά το υπόλοιπο σπίτι απλώνεται σε μια δημιουργική εκδοχή του ημιυπαίθριου χώρου που αξιοποιεί όλα τα στοιχεία του ελληνικού κλίματος.

Μικρή διαφοροποίηση υπάρχει μόνο στο βραβείο καλύτερου έργου που δόθηκε σε ένα κατάστημα οπτικών στη Χαλκίδα, μόλις 90 τετραγωνικών, που στεγάζεται στο ισόγειο ενός κτιρίου του Μεσοπόλεμου.

Η ομάδα «314-Architecture Studio» έστησε ένα ευρηματικό παιχνίδι με το φως και επέλεξε υλικά που το αντανακλούν ή το απορροφούν. Σχεδίασε επίσης χρηστικά αντικείμενα που μετασχηματίζονται σε γλυπτά.