Από την ανωνυμία στη συλλογική μνήμη

odos_draxmis.jpg

Οδός δραχμής στον δήμο Ζωγράφου μετά την εικαστική παρέμβαση Η Οδός Δραχμής όπως διαμορφώθηκε από τους σπουδαστές της ΑΣΚΤ

Ενας μικρός δρόμος, ανώνυμος από την αρχή της ζωής του, «βαφτίστηκε» από τον Δήμο Ζωγράφου «οδός Δραχμής» και ενδύθηκε μανδύα τέχνης.

Ετσι, σαν μια μικρή απόδοση φόρου τιμής στις μνήμες των τόσων χρόνων συντροφικότητας.

Αν απεικονίσει κανείς τη ζωή σε ένα παζλ, τότε κάθε κομμάτι του αντιπροσωπεύει στιγμές της.

Οχι μόνο σε προσωπικό επίπεδο αλλά και σε πολιτικό, πολιτιστικό, άρα ιστορικό.

Ενα μέρος του πολιτισμού κάθε χώρας αποτυπώνεται στη μορφή του χρήματος που χρησιμοποιεί.

Ο Δήμος Ζωγράφου προχώρησε πριν από χρόνια στην ονοματοδοσία μιας ανώνυμης -από κατασκευής της- μικρής οδού, που είναι πέρασμα προς τη λεωφόρο Κατεχάκη και βρίσκεται ανάμεσα στην έκταση της Πολυτεχνειούπολης και στο 3ο Γυμνάσιο-Λύκειο Ζωγράφου, προκειμένου να τιμήσει το νόμισμα που επί γενιές μάς συντρόφευε.

Ετσι της αποδόθηκε το όνομα «οδός Δραχμής».

Ομως, ο δήμος, μέσα στο 2016, θέλησε να εξωραΐσει την ακαλαίσθητη εικόνα των τοιχίων της οδού Δραχμής, που τη διαβαίνει πολύς κόσμος, και αποφάσισε να τα μετατρέψει σε καμβά ζωγραφικής.

Η διάθεση των ιθυνόντων για την «έκθεση» των δημοτών αλλά και των περαστικών σε όμορφες εικόνες και εικόνες τέχνης οδήγησε τον Δήμο Ζωγράφου στην πόρτα της ΑΣΚΤ, καθώς ήθελαν να διασφαλιστεί η ποιότητα του καλλιτεχνικού αποτελέσματος.

Ετσι, έπειτα από συνεννόηση των τεχνικών υπηρεσιών του Δ. Ζωγράφου με το γραφείο διασύνδεσης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και τον καθηγητή Γιάννη Σκαλτσά κι αφού συνυπογράφηκε το σύμφωνο συνεργασίας ανάμεσα στα δύο μέρη, από τη δήμαρχο Ζωγράφου, Τίνα Καφατσάκη, και τον πρύτανη της ΑΣΚΤ, Παναγιώτη Χαραλάμπους, ξεκίνησε το έργο.

Η οδός Δραχμής στου Ζωγράφου, πριν (επάνω) και μετά (κάτω) Η οδός Δραχμής στου Ζωγράφου, πριν (επάνω) και μετά (κάτω) |

Εξι καλλιτέχνες-σπουδαστές της ΑΣΚΤ κλήθηκαν να ντύσουν το άκομψο του γυμνών τοιχίων της οδού Δραχμής με γκράφιτι απεικονίσεις όχι μόνο της σχέσης των Ελλήνων με τη δραχμή, αλλά της σχέσης των πολιτισμών με τις χρηματικές μορφές.

Η ιδέα γεννήθηκε αφ’ ενός από τη διάθεση για κάτι πρωτότυπο, που να εμπεριέχει το στοιχείο της έκπληξης και της χαράς, αφ’ ετέρου από τη διαπίστωση ότι τα έργα γκράφιτι δεν βανδαλίζονται.

Αν όλο αυτό μπορούσε να επιτευχθεί διά μέσου της τέχνης, τι καλύτερο;

Ετσι οι σπουδαστές της σχολής που επιλέχθηκαν -από το Γραφείο Διασύνδεσης της ΑΣΚΤ, μετά τη δική τους εκδήλωση ενδιαφέροντος να συμμετάσχουν- να φέρουν εις πέρας το έργο ξεκίνησαν στις 20 Δεκεμβρίου 2016.

Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία |

Δεν υπήρξε περιορισμός ή καθοδήγησή τους στη θεματολογία, όπως μας ενημέρωσε η αρχιτέκτονας μηχανικός ΕΜΠ, Κατερίνα Σπυροπούλου, τμηματάρχης Περιβάλλοντος και Αναπλάσεων Κοινοχρήστων Χώρων της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών και Δόμησης του Δήμου Ζωγράφου.

Μοναδική απαίτηση του δήμου, η καλλιτεχνική ενότητα του όλου εγχειρήματος αλλά και η αισιοδοξία που θα έπρεπε να αποπνέει ως έργο.

Εως τα μέσα του Ιανουαρίου 2017 οι τοιχογραφίες ήταν έτοιμες και οι αντιδράσεις από τότε περαστικών και κατοίκων, σύμφωνα με όσα μας ειπώθηκαν, θετικές.

Μια ιδέα πήρε μορφή, μέσω της τέχνης, με στόχο τη θετική επίδραση στον ψυχισμό των ανθρώπων. Να τους ξαναμάθει στην ομορφιά.

Καλορίζικα λοιπόν και πάντα τέτοια.

Το efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες του έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας