Από μία νεραντζιά στα μονοπάτια του μύθου

Γίνεται, από μία νεραντζιά να περπατήσεις στα μονοπάτια του μύθου; Γίνεται, αν η νεραντζιά είναι μία από τις πιο γιορτινές που θυμάμαι στη ζωή μου και βρίσκεται στη γωνία Ακταίου και Γαλάτειας στου Φιλοπάππου (ή Γαλατείας, όπως μας υποχρέωσαν οι παλαιότεροι να τονίζουμε τα ονόματα των δρόμων).

Και για μεν τον Ακταίο έχω ξαναγράψει: μυθικός βασιλιάς της Αττικής, στον οποίο ο μύθος αποδίδει και το όνομά της: Ακταίος (από το ακτή), Ακτική, χάριν ευφωνίας Αττική.

Ο Πυγμαλίωνας όμως, κατάφερε μεν να ξαναφτιάξει τον κόσμο μετά τον μεγάλο κατακλυσμό, αλλά δεν έφτιαχνε μόνον ανθρώπους πετώντας πέτρες πίσω του, ήταν και καλλιτέχνης. Ως καλλιτέχνης, φιλοτέχνησε μια Νηρηίδα. Διάλεξε δε την ωραιότερη από τις πενήντα, τη Γαλάτεια.

Με το πιο σπάνιο υλικό, το φίλντισι. Μόλις την είδε τελειωμένη, απλούστατο για καλλιτέχνη, την ερωτεύτηκε. Θέλοντας να τη ζωντανέψει, προσέπεσε –πού αλλού;– στη θεά του κάλλους και του έρωτα, την Αφροδίτη, με παρακάλια.

Δεν ήθελε και πολύ η Αφροδίτη, έρωτας ήταν κι όχι αστεία, ίσως την ενδιέφερε και το πείραμα, του ’κανε το χατίρι του Πυγμαλίωνα. Ετσι γεννήθηκε ο μύθος της Γαλάτειας και του Πυγμαλίωνα, θεμέλιος μύθος των ρομαντικών ποιητών και εικαστικών τον 18ο και τον 19ο αιώνα.

Ενας εξ αυτών ήταν ένας πολλά υποσχόμενος δικός μας, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, που όμως η φυματίωση διέκοψε το έργο του το 1874 μόλις στα 29 του χρόνια, ο Σπυρίδων Βασιλειάδης. Σε μία από τις εφτά τραγωδίες που μας άφησε, ίσως την πιο γνωστή, τη «Γαλάτεια», περιέχεται το γνωστό (μέχρι προχθές δεν ήξερα πως ήταν δικό του): «Την Γαλάτειαν και μίαν καλύβην». Από μία νεραντζιά…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας