Αναζητώντας τον δολοφόνο της Βέρας στην Αθήνα του '80

kyklos.jpg

Μυστήριο και αγωνία, έρωτες και πάθη, που συνυπάρχουν αρμονικά με πολιτικές αναφορές και κοινωνικές επισημάνσεις σε ένα από τα πρώτα αστυνομικά μυθιστορήματα του Φίλιππου Φιλίππου.

Ο «Κύκλος θανάτου» είναι ένα από τα πρώτα αστυνομικά μυθιστορήματα του Φίλιππου Φιλίππου που επανεκδόθηκε πριν από μερικά χρόνια από τις εκδόσεις Πύλη. Ο συγγραφέας επιχειρεί μια περιπλάνηση στους αθηναϊκούς δρόμους και στις συνοικίες, δημιουργώντας συνηθισμένους -και κάποτε αλλοτριωμένους- ήρωες και ηρωίδες, ανθρώπους της διπλανής πόρτας.

Σ' αυτούς στηρίζεται για να μιλήσει για τη μοναξιά και την πλήξη που ενδημούν στα αστικά κέντρα. Η ιστορία που αφηγείται κρύβει έρωτες και πάθη, μα βασικά στοιχεία της είναι το μυστήριο και η αγωνία που συνυπάρχουν αρμονικά με πολιτικές αναφορές και κοινωνικές επισημάνσεις.

Φόντο η Αθήνα της δεκαετίας του ’80, χωρίς μνημόνια και χωρίς μετρό αλλά με νέφος αιθαλομίχλης και με εμφανή τη δίψα των ανθρώπων για επαγγελματική και κοινωνική επιτυχία. Η Γερμανία εξακολουθεί να είναι χωρισμένη στα δύο, οι μετανάστες δεν έχουν ακόμα πλημμυρίσει τη χώρα, η εγκληματικότητα κρατιέται σε χαμηλά επίπεδα, η τηλεόραση είναι μόνο κρατική.

Η Βέρα, μια όμορφη κοπέλα, βρίσκεται νεκρή μέσα στο αυτοκίνητό της, στο πάρκο του Τροκαντερό, στο Παλιό Φάληρο, και βασικός ύποπτος θεωρείται ο Νικηφόρος Νικηφορίδης, ένας ιδιοκτήτης κάβας ποτών, πρώην ναυτικός. Ενας μοναχικός τύπος, απογοητευμένος από τις συνθήκες ζωής στην Αθήνα που ετοιμάζεται να φύγει για το εξωτερικό, ελπίζοντας ότι η κατάσταση θα είναι πιο ευνοϊκή για να πραγματοποιήσει τα επαγγελματικά του σχέδια.

Ομως η δολοφονία και η εμπλοκή του στην παράξενη υπόθεση καθυστερεί την αναχώρησή του. Η αστυνομία τον ανακρίνει κι αυτός, επιχειρώντας να αποδείξει την αθωότητά του, περιπλανιέται στους δρόμους και τις συνοικίες της Αθήνας αναζητώντας ίχνη του δράστη και το κίνητρο του εγκλήματος.

Θα συναντήσει ανθρώπους που συνδέονται με τη νεκρή: έναν πετυχημένο χημικό, έναν παραγωγό βιντεοκασετών, έναν πλασιέ μηχανημάτων, έναν άνεργο που μόλις απολύθηκε από τον στρατό, έναν πτυχιούχο σχολής ηλεκτρονικών υπολογιστών, μια ιδιοκτήτρια στούντιο μασάζ και μερικούς άλλους.

Ψάχνει αποδείξεις για τον ένοχο, ερευνά το παρελθόν της νεκρής, στοχάζεται πάνω στο εφήμερο των ανθρώπινων σχέσεων, πάνω στο θέμα της φιλίας και του έρωτα, πάνω στο ζήτημα της ανθρώπινης αλλοτρίωσης. Μέχρι που ένα δεύτερο έγκλημα έρχεται να... ταράξει τα συμπεράσματά του. Ποιος σκότωσε τη Βέρα; Και τι σχέση έχει ο θάνατος της άλλης κοπέλας με τον δικό της; Μέχρι να βρει τις απαντήσεις στις απορίες του, η ζωή τού παίζει περίεργα παιχνίδια…

Φίλιππος Φιλίππου

Από τα ποντοπόρα πλοία στις... θάλασσες των βιβλίων

Φίλιππος Φιλίππου
Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1948. Από το 1968 ώς το 1982, με μικρά ή μεγάλα διαλείμματα, ταξίδεψε ως μηχανικός σε ποντοπόρα πλοία. Εχει εκδώσει μαρτυρίες, μελέτες, βιογραφίες και μυθιστορήματα. Τα βιβλία του «Οι εραστές της θάλασσας ή Το βιβλίο του άγνωστου ναύτη» (1986) και «Ο πολιτικός Νίκος Καββαδίας» (1996) σχετίζονται με τη ζωή των ανθρώπων της θάλασσας.

Μερικά από τα βιβλία του είναι αστυνομικά, με ήρωα τον δημοσιογράφο Τηλέμαχο Λεοντάρη. Τρία από τα μυθιστορήματά του, «Οι τελευταίες ημέρες του Κωνσταντίνου Καβάφη» (2003), «Ο θάνατος του Ζορμπά» (2007) και «Ο ερωτευμένος Ελύτης» (2011), έχουν ως κεντρικούς και δευτερεύοντες ήρωες πραγματικά πρόσωπα.

To «Ζωή και θάνατος του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου» (2013) είναι μυθιστορηματικό χρονικό και το «Κωνσταντίνος Θεοτόκης, σκλάβος του πάθους», (2006) βιογραφία.

Το βιβλίο «Οι τελευταίες ημέρες του Κωνσταντίνου Καβάφη» μεταφράστηκε στα καταλανικά και τα ρουμανικά, ενώ διηγήματά του έχουν περιληφθεί σε ανθολογίες. Είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας. Από το 1997 παρουσιάζει βιβλία στην εφημερίδα «Το Βήμα».

Διηγήματα, δοκίμια και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και εφημερίδες της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, της Λευκωσίας και της Κωνσταντινούπολης. To 2014 εκδόθηκε το παιδικό του βιβλίο «Οι περιπέτειες της Ελεάννας στη θάλασσα», το οποίο απέσπασε το βραβείο του Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου 2014.

Εχει γράψει επίσης: «Οι Κνίτες, τέκνα της ανάγκης ή ώριμα τέκνα της οργής;» (1983), «Ιδανικοί αυτόχειρες ή Ζήτω ο θάνατος» (1984), «To τέλος μιας περιπλάνησης» (1987), «Το Κλειδί» (1987), «Το χαμόγελο της Τζοκόντας» (1988), «Το μαύρο γεράκι» (1960), «Αντίο, Θεσσαλονίκη» (1999), «Oμόνοια 2000-Ταξίδι στον ομφαλό της Αθήνας» (2000), «Νέα Υόρκη, Καλοκαίρι και μοναξιά» (2005), «Ο άντρας που αγαπούσαν οι γυναίκες» ( 2009), «H κόρη του εφοπλιστή» (2013), «H γυναίκα ως έργο τέχνης» (2015) κ.ά.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας