Ανάταση «Πέρα από τ' αστέρια»

Gauguin

 Πολ Γκογκέν, «Ο Χριστός στον κήπο των Ελαιών», 1889 Πολ Γκογκέν, «Ο Χριστός στον κήπο των Ελαιών», 1889 | Photo Norton Museum of Art

Ενα ονειρικό ταξίδι που μας μεταφέρει πέρα από τη ρεαλιστική πραγματικότητα, στον ευρύτερο ορίζοντα των υπαρξιακών οραμάτων, παρουσιάζει το παρισινό Μουσείο Ορσέ σε μια γοητευτική έκθεση με ιδιαίτερη επιτυχία.

Πάνω από 5.000 άτομα επισκέπτονται καθημερινά την έκθεση «Πέρα από τ’ αστέρια: το μυστικιστικό τοπίο, από τον Μονέ μέχρι τον Καντίνσκι». Η διαδρομή στην έκθεση μας οδηγεί σε μια εκπληκτική περιήγηση σε τοπία που πέρα από τη φυσική τους οντότητα μας κάνουν να προσεγγίσουμε τα μυστήρια της ύπαρξης, μας καλούν να αφεθούμε στην αισθαντικότητα, ξεχνώντας τον εαυτό μας, δημιουργώντας μια ενότητα με το Σύμπαν.

Vincent van Gogh Βίνσεντ βαν Γκογκ, «Τα ελαιόδεντρα», 1889 | The Museum of Modern Art / Licensed by SCALA / Art Resource, NY

Ολες οι πνευματικές αναζητήσεις που χαρακτηρίζουν τον μυστικισμό ή τα πνευματικά φαινόμενα -που εκφράζονται παράλληλα σε όλες οι θρησκείες- προβάλλονται στο Μουσείο Ορσέ με 110 αριστουργηματικά έργα. Σε αρκετούς πίνακες κυριαρχεί η υπαρξιακή αναζήτηση του ανθρώπου απέναντι στη φύση.

Η πανδαισία των χρωμάτων, η δύναμη της εικόνας, η ανάταση δεσπόζουν στη θεματολογία, εκφράζουν την υπερφυσική διάσταση που ενυπάρχει στη φύση.

Η έκθεση, που οργανώθηκε σε συνεργασία με την Art Gallery of Ontario του Τορόντο, προτείνει μια νέα προσέγγιση της ζωγραφικής του τοπίου σε μια οριακή περίοδο των εικαστικών τεχνών, στον 20ό αιώνα, δίνοντας έμφαση στις μυστικιστικές αναζητήσεις.

Eντβαρντ Μουνκ, «Ο ήλιος», 1910-13 Eντβαρντ Μουνκ, «Ο ήλιος», 1910-13 | Munch Museum

Ο προβληματισμός αυτός προέρχεται από τις επιρροές ανάμεσα σε ζωγράφους της Βόρειας Ευρώπης και σε καλλιτέχνες του Καναδά, σχετικά με την αναπαράσταση της ιερότητας στη φύση.

Το θέμα αυτό απασχόλησε Ευρωπαίους ζωγράφους στο τέλος του 19ου και στην αρχή του 20ού αιώνα. Εκφράστηκαν μέσα από αυτή τη διάσταση οι ιμπρεσιονιστές, οι συμβολιστές, οι ναμπί.

Η ανάταση προς το άπειρο, το μυστήριο της νύχτας, ο έναστρος ουρανός, η αναζήτηση του φωτός, η ώσμωση με το Σύμπαν, η εμπειρία των υπερβατικών δυνάμεων της φύσης στα θέματα που απεικονίζουν οι πίνακες, προκαλούν τον θεατή να μπει σε μια ευρύτερη διάσταση από τη γήινη πραγματικότητα. Η υπέρβαση που δημιουργούν τα έργα, οδηγεί σε ευαίσθητους και πνευματικούς συνειρμούς. Ο ζωγράφος και ο θεατής βιώνουν από κοινού μια μυστικιστική εμπειρία.

Το Μουσείο του Ορσέ παρουσιάζει έργα διάσημων ζωγράφων, Γκογκέν, Μονέ, Κλιμτ, Μουνκ, Βαλοτόν, Βαν Γκογκ, Καντίνσκι και επίσης έργα των κυριότερων εκπροσώπων της Σχολής του Καναδά της δεκαετίας 1920-1930, Λόρεν Χάρις, Τομ Τόμσον, Εμιλι Καρ. Αρκετοί πίνακες της έκθεσης προέρχονται από ξένα μουσεία. «Με την παρουσία της φύσης, ο άνθρωπος βιώνει μια απόλυτη απόλαυση, παρά τις οδύνες και τις δοκιμασίες του», εκτιμά ο φιλόσοφος Εμερσον.

Οι Ευρωπαίοι και οι Καναδοί καλλιτέχνες μπόρεσαν να δημιουργήσουν μια μυσταγωγία με την ανάταση, μέσα από έργα που αποτελούν ύμνο στη φύση.

Βλέπουμε τοπία με χιονισμένα ψηλά βουνά, σκιερά δάση, λίμνες, γαλήνια θάλασσα, αντανακλάσεις των φώτων στο ποτάμι, φανταστικές αναπαραστάσεις του Διαστήματος. Η έκθεση καλεί τον θεατή σε μια ονειρική ενατένιση της φύσης και σε υπέρβαση που μας οδηγεί στο άπειρο Σύμπαν.

 Διάρκεια μέχρι 25 Ιουνίου,
 http://www.musee-orsay.fr/en/events/exhibitions/

 

Το efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες του έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας