Το alter ego του Ιβ Σεν Λοράν

berge.jpg

 Πιερ Μπερζέ EPA/YOAN VALAT

Πάμπλουτος επιχειρηματίας και φιλάνθρωπος. Ανθρωπος της μόδας, αλλά και της τέχνης. Ακτιβιστής υπέρ των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων και στρατευμένος στην Αριστερά (στενός φίλος του Μιτεράν).

Ομως, ο Πιερ Μπερζέ, που πέθανε την Παρασκευή στα 86 του χρόνια και έγινε πρωτοσέλιδο στη «Λιμπερασιόν», ήταν πάνω απ’ όλα ταυτισμένος με τον μεγάλο σχεδιαστή μόδας Ιβ Σεν Λοράν.

Εραστής και μέντοράς του, αυτός ουσιαστικά ίδρυσε τον οίκο του και τον έκανε παγκόσμια δύναμη χάρη στο επιχειρηματικό του δαιμόνιο ή τον αυταρχισμό του.

Πάντα δίχαζε και εξακολουθεί να διχάζει και μετά τον θάνατό του ο Πιερ Μπερζέ. Κανείς όμως δεν αρνείται ότι υπήρξε κορυφαία προσωπικότητα της Γαλλίας, με έργο μεγάλου εύρους, που δεν άφησε έξω ούτε τον Τύπο, στον οποίο συνέχεια επένδυε: από γκέι περιοδικά μέχρι τη «Μοντ», της οποίας υπήρξε από το 2010 ένας από τους τρεις ιδιοκτήτες και πρόεδρος του εποπτικού της συμβουλίου.

Κηδεύεται αύριο σε στενό κύκλο - τον Μάρτιο είχε παντρευτεί τον Μάντισον Κόξ, διάσημο Αμερικανό αρχιτέκτονα τοπίου.

Γεννημένος το 1930 στην επαρχία, ο Μπερζέ καταφτάνει σε ηλικία 18 χρόνων στο Παρίσι και κατακτά την καλλιτεχνική κοινότητα.

Γίνεται φίλος με τους Ζακ Πρεβέρ, Ζαν Κοκτό, Λουί Αραγκόν, Αλμπέρ Καμί, μέντορας και εραστής επί χρόνια του μεγάλου ζωγράφου Mπερνάρ Μπιφέ.

Το 1954 γνωρίζει, όμως, τον έξι χρόνια μικρότερό του Ιβ Σεν Λοράν και η ζωή και των δύο παίρνει εντελώς διαφορετική τροπή.

Ο σχεδιαστής είχε μόλις διαδεχτεί τον Κριστιάν Ντιορ στον ομώνυμο οίκο και δέχεται από τον Μπερζέ ισχυρή ώθηση να ανοίξει τα φτερά του, να γίνει ο ίδιος φίρμα, κάτι που συμβαίνει.

Ο Ιβ ασχολείται με τα καλλιτεχνικά (αλλά και με την ακραία ζωή του, έρωτες και ναρκωτικά), ενώ ο αυστηρός Μπερζέ, όσο κι αν υπέφερε, με την επιχείρηση. Η σχέση τους κράτησε με σκαμπανεβάσματα μέχρι τον θάνατο του Ιβ Σεν Λοράν το 2008, από καρκίνο.

Από δημοπρασία στο Γκραν Παλέ της συλλογής τους Από δημοπρασία στο Γκραν Παλέ της συλλογής τους | AP Photo/Remy de la Mauviniere, File

Ο Μπερζέ έβαλε τις δημιουργίες του συντρόφου του σε μουσεία οργανώνοντας μεγάλες εκθέσεις, κάνοντάς τες αθάνατες. Τον Οκτώβριο, άλλωστε, επρόκειτο να εγκαινιάσει Μουσείο Ιβ Σεν Λοράν στο Παρίσι.

Σιγά σιγά εξελίσσεται σε σημαντικό επιχειρηματία και πέραν του οίκου Ιβ Σεν Λοράν.

Η αυθεντία του αναγνωρίζεται από τη γαλλική βιομηχανία μόδας (στηρίζει τους θεσμούς της από διευθυντικές θέσεις), ενώ με το κύρος του κυριαρχεί στην πολιτιστική ζωή: διευθύνει το θέατρο Ατενέ, γίνεται (από τον Μιτεράν) πρόεδρος της Οπερας του Παρισιού, αναλαμβάνει την ευθύνη του Ιδρύματος Κοκτό, χρηματοδοτεί την ανακαίνιση του σπιτιού του Ζολά, αλλά και αιθουσών του Μπομπούρ και της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου.

Αγοράζει πίνακες για το Λούβρο. Ετσι, το 2001 ανακηρύσσεται από το γαλλικό κράτος Μεγάλος Μαικήνας τεχνών και πολιτισμού.

Η ακτιβιστική πλευρά του ήταν εξίσου έντονη. Ιδρύει το 1994 τον οργανισμό «Ensemble contre le sida» (Μαζί εναντίον του AIDS) που θα μετεξελιχθεί στη Sidaction.

Στηρίζει την Act Up, άλλη μεγάλη οργάνωση για το AIDS, και στρατεύεται σε οτιδήποτε σχετίζεται με τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων, όπως τον γάμο.

Τα τελευταία χρόνια η προσωπικότητά του πέρασε στη μεγάλη οθόνη, χάρη στις δύο ταινίες για τον Ιβ Σεν Λοράν, τη μάλλον συμβατική του AIDS με τον Πιερ Νινέ (που την ενέκρινε απολύτως) και την πιο εκρηκτική και αισθαντική του Μπερτράν Μπονελό με τον Γκασπάρ Ιλιέλ (που την απέρριψε). Τον ίδιο ερμήνευσαν αντίστοιχα ο Γκιγιόμ Γκαγέν και ένας αγνώριστος Ζερεμί Ρενιέ.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ